Εστησαν θεόρατα γλυπτά Ζογγολόπουλου, Χουλιάρα, στον αρχαιολογικό χώρο της Μεσσήνης [εικόνες] - iefimerida.gr

Εστησαν θεόρατα γλυπτά Ζογγολόπουλου, Χουλιάρα, στον αρχαιολογικό χώρο της Μεσσήνης [εικόνες]

Ακολουθούν τη διαδρομή του επισκέπτη
NEWSROOM IEFIMERIDA.GR

Μια τολμηρή συνύπαρξη έργων τέχνης μοντέρνας γλυπτικής με το μνημειακό σύνολο της αρχαίας Μεσσήνης έχει την δυνατότητα ο επισκέπτης να απολαύσει έως το τέλος Σεπτεμβρίου μέσα στον αρχαιολογικό χώρο.

Η έκθεση «Ζογγολόπουλος-Χουλιαράς: Μεσσάνα», σχεδιάστηκε με απόλυτο σεβασμό και σε οργανική συνομιλία με τον αρχαιολογικό χώρο της Αρχαίας Μεσσήνης, μετά από έναν περίπου χρόνο μελέτης αλλά και ενδελεχούς επιτόπιας έρευνας.

Δύο από τους πλέον εξέχοντες Έλληνες γλύπτες που διακρίνονται μεταξύ άλλων για τον οργανικό μεταξύ τους διάλογο αλλά και την εξαιρετική συνομιλία του έργου τους με τις ανάγκες, τις ιδιαιτερότητες και τις δυνατότητες του δημοσίου χώρου, «εγκαθίστανται» στον Δημόσιο Χώρο της Αρχαίας Μεσσήνης ακολουθώντας νοερά τη διαδρομή του επισκέπτη και υπογραμμίζοντας τη δομή, τον ρόλο και τη σημασία κάθε επιμέρους μνημείου.

Τα έργα, μεγάλης κλίμακας στο σύνολό τους και κατασκευασμένα για εξωτερικό χώρο, ανθεκτικά ως προς το υλικό τους

Στην υποδειγματικά αναστηλωμένη πόλη της αρχαίας Μεσσήνης (στη δωρική διάλεκτο ΜΕΣΣΑΝΑ), σε στενή συνεργασία με τον επί σειρά ανασκαφέα της και Πρόεδρο της Εταιρείας Μεσσηνιακών Αρχαιολογικών Σπουδών, Καθηγητή Πέτρο Θέμελη και σε σχεδιασμό που ακολουθεί και ενδυναμώνει τη διαδρομή της επίσκεψης στον αρχαιολογικό χώρο και τα επιμέρους μνημεία του (Κρήνη Αρσινόης, αρχαία Αγορά, Ασκληπιείο, Στάδιο, Παλαίστρα κ.ά.) τοποθετήθηκαν και παρουσιάζονται 11 γλυπτά του Γιώργου Ζογγολόπουλου και 11 γλυπτά του Γιώργου Χουλιαρά.

Γιάργος Ζογγολόπουλος

Τα έργα, μεγάλης κλίμακας στο σύνολό τους και κατασκευασμένα για εξωτερικό χώρο, ανθεκτικά ως προς το υλικό τους (μέταλλο) και «δωρικά» ως προς τη σύλληψη και την εκτέλεσή τους, με αναφορές μυθολογικές και ιστορικές συμβατές με τον χώρο αλλά και συμβολισμό διαχρονικό ως προς τις παναθρώπινες αναζητήσεις, επελέγησαν από τον Άγγελο Μωρέτη, αρχιτέκτονα και Διευθυντή του Ιδρύματος Γεωργίου Ζογγολόπουλου, τον Ομ. Καθηγητή της ΑΣΚΤ Γιώργο Χουλιαρά και την επιμελήτρια της έκθεσης Ίριδα Κρητικού, προκειμένου να τοποθετηθούν στον αρχαιολογικό χώρο της Αρχαίας Μεσσήνης, να τον αφουγκραστούν ιστορικά και αισθητικά και να συνομιλήσουν μαζί του, επαναπροσδιορίζοντας το τοπίο, τη δομή και τους άξονες των αρχαίων κτισμάτων αλλά και την ίδια την ιδέα, τον συμβολισμό και τη σημασία του Δημοσίου Χώρου έτσι όπως εκείνος γινόταν αντιληπτός και είχε αποδοθεί πολλούς αιώνες νωρίτερα στους πολίτες και τους επισκέπτες της Αρχαίας Μεσσήνης, τους δημόσιους χώρους της οποίας λάμπρυναν ιστορικά με την παρουσία τους σημαντικά και πολυπληθή αρχαία γλυπτά.

Εστησαν θεόρατα γλυπτά Ζογγολόπουλου, Χουλιάρα, στον αρχαιολογικό χώρο της Μεσσήνης [εικόνες]   | iefimerida.gr 2

«Tο ιερό του Ασκληπιού με τις μεγαλειώδεις συνθέσεις του φημισμένου Μεσσήνιου γλύπτη Δαμοφώντα, λειτουργούσε ως ένα ανοιχτό μουσείο, αλλά και όλα τα δημόσια οικοδομήματα, οι στοές, το θέατρα, το στάδια, η αγορά, ακόμη και τα λουτρά στέγαζαν πίνακες ζωγραφικής και εκατοντάδες αγάλματα, μαρμάρινα και ορειχάλκινα».

Προμηθέας, Γιώργος Χουλιάρας

Πρόθεση της ομάδας εργασίας είναι η συνομιλία των εμβληματικών κτηρίων της αρχαίας Μεσσήνης με εμβληματικά γλυπτά του Γιώργου Ζογγολόπουλου και του Γιώργου Χουλιαρά που έχουν επίσης σχεδιαστεί και φιλοτεχνηθεί ως θεματική και ως κλίμακα προκειμένου να παρουσιαστούν σε δημόσιο χώρο.

Εστησαν θεόρατα γλυπτά Ζογγολόπουλου, Χουλιάρα, στον αρχαιολογικό χώρο της Μεσσήνης [εικόνες]   | iefimerida.gr 4

Όπως σημειώνει ο Πέτρος Θέμελης «η αρχαία Μεσσήνη, πέρα από τις ποικίλες μορφές, υποστάσεις και λειτουργίες της, αποτελεί μια τρισδιάστατη δημιουργία που συνομιλεί με το φυσικό περιβάλλον και το παγκόσμιο κοινό που την επισκέπτεται, συγκροτείται σταδιακά από τα διάσπαρτα μέλη της, ζει μια δεύτερη ζωή στο παρόν που προοιωνίζεται αιώνια…Τα μνημεία της Αρχαίας Μεσσήνης εμφανίζονται με νέα, εξελισσόμενη διαρκώς μορφή, στεγάζουν και πλαισιώνονται από δημιουργίες, δρώμενα και τέχνεργα υψηλής αισθητικής, αναλαμβάνοντας σημαντικό παιδευτικό, κοινωνικό και πολιτιστικό ρόλο και αντιστοιχίζοντας νοητά τη δουλειά του εικαστικού καλλιτέχνη με τη δουλειά του αρχαιολόγου, που είναι η μελέτη της διαδικασίας με την οποία οι κοινωνίες των ανθρώπων, δια μέσου των αιώνων, συνέλαβαν τον υλικό κόσμο και βίωσαν μεταμορφώσεις στην εξέλιξή τους ως σήμερα, προτείνουν ένα αισιόδοξο νέο βήμα στην υπόσταση, την περιήγηση και την οργανική κατανόηση του αρχαιολογικού χώρου».

Γιώργος Ζογγολόπουλος
Αρχάγγελος, Γιώργος Χουλιάλας

«Ακολουθώντας τη νοητή διαδρομή αλλά και τη δομή του χώρου, τοποθετούμενα με προϋπόθεση και ζητούμενο την απρόσκοπτη θέαση και στόχο την οργανική σήμανση και την ενίσχυση της δυναμικής κάθε αρχιτεκτονικής μονάδας, τα σύγχρονα γλυπτά των δύο εμβληματικών δημιουργών, συμβάλλοντας με τη λιτή αλλά καθηλωτική παρουσία τους σε έναν νέο συλλαβισμό της γεωγραφίας του χώρου, στην επαναψηλάφηση και τον αναστοχασμό των μνημείων του και της σημασίας τους, αρθρώνουν έναν πολυσχιδή διάλογο σχετικό με την ενεργοποιημένη περιήγηση, την ενδότερη υπόσταση και την υποδόρια κατανόηση του έμβιου και αεί μεταλλασσόμενου αρχαιολογικού χώρου», σημειώνει με τη σειρά της η Ίρις Κρητικού στον κατάλογο της έκθεσης.

Εστησαν θεόρατα γλυπτά Ζογγολόπουλου, Χουλιάρα, στον αρχαιολογικό χώρο της Μεσσήνης [εικόνες]   | iefimerida.gr 7

Με αφορμή την έκθεση κυκλοφορεί δίγλωσσο λεύκωμα σχεδιασμένο από τον Ανδρέα Γεωργιάδη.

Διάρκεια έκθεσης: Εως 30 Σεπτεμβρίου
Επιμέλεια: Ίρις Κρητικού
Αρχαιολογικό Μουσείο Μεσσήνης, Αρχαία Μεσσήνη, ΜΕΛΙΓΑΛΑΣ, Τηλ.: 27240 51046, 27240 51201

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο 
ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ
Tο iefimerida.gr δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ