Το ελληνικό ρεμπέτικο σε ταινία σκόπευε να γυρίσει ο Τόνι Γκάτλιφ αλλά τον πρόλαβε το κίνημα στις πλατείες και γύρισε τους «Ιndignados», ένα φιλμ για τους «Αγανακτισμένους» που θα προβληθεί απόψε στα πλαίσια του 13ου Γαλλόφωνου Φεστιβάλ Κινηματογράφου, στο Ιντεάλ.
Ο Γαλλοαλγερινός τσιγγάνος σκηνοθέτης σε συνάντησή του σήμερα με δημοσιογράφους, ήταν χειμαρώδης μιλώντας για την πολιτική, τους τσιγγάνους, την Ευρώπη και την άνοδο της άκρας δεξιάς. Δεν αυτοπροσδιορίζεται ως πολιτικός σκηνοθέτης ξεκαθαρίζει όμως ότι το «Indignados», μεταξύ ντοκυμαντέρ και μυθοπλασίας , είναι μια ταινία διαφορετική. Δεν την γύρισε για την ευχαρίστησή του όπως τις άλλες ταινίες του αλλά από την ανάγκη να παρουσιάσει το κίνημα των αγανακτισμένων.
«Τι πιο σημαντικό από την εξέγερση των ανθρώπων που έχουν συνείδηση ότι μπορούν να ξυπνήσουν ένα πρωί και να έχουν χάσει όχι μόνο το σπίτι και την δουλειά τους αλλά την χώρα τους ολόκληρη», είπε ο Γκάτλιφ . «Ζούμε πολύ σοβαρές καταστάσεις και δεν είμαι βέβαιος αν το γνωρίζει αυτό ο Γερμανικός λαός ή ο γαλλικός ». Για την Γαλλία δε όπου ζει ο Τόνι Γκάτλιφ είπε ότι « συμπεριφερόμαστε σαν να μην υπάρχει κρίση. Σαν όλα να πηγαίνουν καλά».
Η ταινία του έκανε φέτος πρεμιέρα στο Φεστιβάλ του Βερολίνου και προκάλεσε αίσθηση.
Είναι εμπνευσμένη από το μπεστ σέλερ «Αγανακτήστε!» του γάλλου διπλωμάτη- συγγραφέα, Στεφάν Εσέλ, με πρωταγωνίστρια μια αφρικανή μετανάστρια που περιπλανιέται στην Ελλάδα, τη Γαλλία και την Ισπανία, και συναναστρέφεται με τους «αποκλεισμένους» της ευρωπαϊκής κοινότητας , -μετανάστες, άστεγους, φτωχούς-, αλλά και με τους αγανακτισμένους κάθε εθνικότητας, που διεκδικούν την ελπίδα για αλλαγή.
Ο ίδιος είναι τσιγγάνος αλλά νιώθει αλληλέγγυος με όλες τις εθνικότητες. Και αισθάνεται κάθε φορά «την ταπείνωση που υφίστανται τα αδέλφια του οι τσιγγάνοι αλλά και οι αφρικανοί, οι Βέρβεροι και όλοι οι μετανάσταστες διωκόμενοι ιδιαίτερα από τους εκπρόσωπους της άκρας δεξιάς ».
Δεν δέχεται τον όρο λαθρομετανάστης. « Κανένα πλάσμα δεν είναι παράνομο» είπε ο Τόνι Γκάτλιφ. « Πρέπει να διαγράψουμε αυτή τη λέξη, γύρω από την οποία γίνονται αδιανόητες αντιπαραθέσεις. Η χώρα προέλευσης αφορά τα αυτοκίνητα και τα εργαλεία. Να καταργηθούν οι φυλετικές διακρίσεις και να κρατήσουμε μόνο τους πολιτισμούς και τις παραδόσεις».
(ΑΠΕ-ΜΠΕ)