«Πηγάδι δίχως πάτο» αποδεικνύεται η ψηφιοποίηση του Δημοσίου καθώς οι υπηρεσίες είναι κατακερματισμένες, με αποτέλεσμα να έχουν επενδυθεί στο κενό ποσά ύψους 7 δισεκατομμυρίων ευρώ από το 1996 μέχρι και σήμερα.
Σύμφωνα με τον υφυπουργό Διοικητικής Μεταρρύθμισης Παντελή Τζωρτζάκη η αιτία βρίσκεται στην απουσία ενιαίας πολιτικής, με αποτέλεσμα κάθε φορέας να επενδύει σε δικό του σύστημα, το οποίο όμως δεν μπορούσε να συνδεθεί με άλλες δημόσιες υπηρεσίες.
«Εχουμε ξοδέψει 7-8 δισ. ευρώ στον χώρο αυτό και το αποτέλεσμα είναι όχι να πλησιάζουμε τον μέσο όρο της Ευρώπης, αλλά να είμαστε η τελευταία ή η προτελευταία χώρα ανά περίπτωση», τόνισε ο κ. Τζωρτζάκης, κατά την παρουσίαση της Εθνικής Στρατηγικής για την Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση που τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση.
«Αν συγκρίνουμε με αντίστοιχες χώρες, πόσα έχουν ξοδέψει και πού έχουν φτάσει, θα δούμε την κακοδαιμονία της ελληνικής διοίκησης και τον τρόπο που λειτουργούσαμε», πρόσθεσε.
Ενδεικτικά το ηλεκτρονικό σύστημα του ληξιαρχείου δεν συνδεόταν με το αντίστοιχο των δημοτολογίων, γεγονός που οδηγούσε, για παράδειγμα, στο να συνεχίζουν να χορηγούνται συντάξεις σε πολίτες που είχαν αποβιώσει. Αλλά ακόμα και σε επίπεδο κεντρικής διοίκησης, το έργο «Ελεγξις», που καθιέρωσε το 2006 το υπουργείο Οικονομικών για τον έλεγχο της φοροδιαφυγής, δεν συνδέθηκε ποτέ με τα πληροφορικά συστήματα που απέκτησαν η ΔΕΗ, οι τράπεζες ή η ΕΥΔΑΠ.
Αν η επιτυγχάνονταν διασύνδεση των εν λόγω υπηρεσιών θα μπορούσαν να προκύψουν στοιχεία του τρόπου ζωής των πολιτών και βάσει της κατανάλωσης που εμφάνιζαν σε ρεύμα, νερό ή των τραπεζικών συναλλαγών θα μπορούσαν να προκύψουν στοιχεία για τα πραγματικά εισοδήματά τους.
«Δεν χρειάζεται να κάνουμε αεροφωτογραφίες για να βρούμε τις πισίνες – αν δούμε ότι η κατανάλωση του νερού είναι τεράστια, αυτόματα ξέρουμε ότι πρέπει να ελεγχθεί», σημείωσε ο κ. Τζωρτζάκης, ο οποίος τόνισε πως άξονας της στρατηγικής που εφαρμόζει το υπουργείο είναι η δημιουργία μιας ενιαίας «ψηφιακής αγοράς»,η οποία θα είναι εύχρηστη για τον πολίτη και ταυτόχρονα ασφαλής.
«Στόχος μας είναι μια αρχιτεκτονική λειτουργίας των δομών, έτσι ώστε να κερδίζουν όλοι σε χρόνο, ασφάλεια και ποιότητα παρεχόμενων υπηρεσιών», σχολίασε και ανέφερε ως παράδειγμα την πλήρη κατάργηση της απαίτησης να προσκομίζει ο πολίτης δικαιολογητικά και πληροφορίες που ήδη υπάρχουν σε άλλα αρχεία του Δημοσίου.
«Αυτή τη στιγμή ο Παντελής Τζωρτζάκης εμφανίζεται διαφορετικά στο ΑΦΜ, διαφορετικά στο Ληξιαρχείο, διαφορετικά στον ΑΜΚΑ. Άρα, πώς θα κάνεις ταυτοποίηση του προσώπου αν δεν λειτουργήσουν τα μητρώα μεταξύ τους;», ήταν η χαρακτηριστική επισήμανση του υφυπουργού Διοικητικής Μεταρρύθμισης.
Στο πλαίσιο της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης βγήκε πάντως ήδη στον αέρα ο διαγωνισμός για την καθιέρωση συστήματος ηλεκτρονικής υποβολής πόθεν έσχες από τους δημοσίους υπαλλήλους, ώστε να γίνονται αυτόματα ο έλεγχος και η επεξεργασία των στοιχείων που δηλώνουν. Παράλληλα, ξεκίνησε και η διαβούλευση για τα ηλεκτρονικά τιμολόγια, τα οποία θα χρησιμοποιούνται υποχρεωτικά σε όλες τις συναλλαγές του Δημοσίου.