Αντιαναπτυξιακό χαρακτηρίζει ο ΣΕΒ το ψηφιακό «χαράτσι» 2% υποστηρίζοντας ότι με τον τρόπο αυτό υπονομεύεται ο αναγκαίος ψηφιακός μετασχηματισμός της χώρας.
Σημειώνει ότι το υπουργείο Πολιτισμού επέβαλε αυθαίρετα τα υψηλότερα ποσοστά ψηφιακού τέλους στην Ευρώπη επιφέροντας πλήγμα στις επενδύσεις και εν γένει στην οικονομική δραστηριότητα του δυναμικού κλάδου των τηλεπικοινωνιών και της πληροφορικής.
Επισημαίνει ότι η έλλειψη σαφούς πλαισίου για τον καθορισμό της εύλογης αμοιβής και του τρόπου διανομής της στους δικαιούχους, δημιουργεί προϋποθέσεις αδιαφάνειας και αθέμιτου ανταγωνισμού. Η δε αναδρομική ισχύς έρχεται σε αντίθεση με την ευρωπαϊκή νομοθεσία ιδίως λόγω του ότι απαγορεύει την επιβολή πρόσθετων επιβαρύνσεων που δεν μετακυλίονται.
Τέλος καλεί την κυβέρνηση να ανακαλέσει την ψηφισμένη διάταξη. Αναλυτικά ο ΣΕΒ στην ανακοίνωσή του υπογραμμίζει:
«Τον Ιούλιο του 2017, η Κυβέρνηση επέβαλε εσπευσμένα ένα νέο χαράτσι 2% επί της αξίας σε ηλεκτρονικούς υπολογιστές, φορητούς υπολογιστές και tablets, 4% σε φωτοτυπικά, εκτυπωτές, χαρτί φωτοτυπίας και 6% σε ηλεκτρονικές συσκευές εγγραφής ήχου και εικόνας και σε ηλεκτρονικούς αποθηκευτικούς δίσκους άνω των 4GB για την αποζημίωση των δικαιούχων πνευματικών και συγγενικών δικαιωμάτων, χωρίς τη δέουσα τεχνική προετοιμασία και χωρίς να έχει προηγηθεί ουσιαστική και έντιμη διαβούλευση με την αγορά.
Σήμερα, η Κυβέρνηση ακολουθώντας την ίδια τακτική επεκτείνει αυθαίρετα το πεδίο εφαρμογής του χαρατσιού και σε άλλες ηλεκτρονικές συσκευές και αποθηκευτικά μέσα. Με τη στάση αυτή αποδεικνύει, την έλλειψη μιας συγκροτημένης πολιτικής για τη βελτίωση των ψηφιακών επιδόσεων της Ελληνικής οικονομίας.
Η νέα διεύρυνση του πεδίου εφαρμογής του χαρατσιού, σε συνδυασμό με το εξαιρετικά υψηλό τέλος κινητής τηλεφωνίας και τον υψηλό ΦΠΑ, θα λειτουργήσουν ανασταλτικά ως προς τη ζητούμενη ανάπτυξη της ψηφιακής οικονομίας, τον ψηφιακό μετασχηματισμό των επιχειρήσεων αλλά και την ενεργή συμμετοχή των πολιτών στην ψηφιακή εποχή.
Βλέπουμε για άλλη μια φορά, ένα μη-παραγωγικό Υπουργείο, το Υπουργείο Πολιτισμού εν προκειμένω, να χαράσσει και να υλοποιεί πολιτική που επηρεάζει άμεσα τις επιχειρήσεις, επιβάλλοντας αυθαίρετα τα υψηλότερα ποσοστά “ψηφιακού τέλους” στην Ευρώπη και επιφέροντας πλήγμα στις επενδύσεις και εν γένει στην οικονομική δραστηριότητα του δυναμικού κλάδου των τηλεπικοινωνιών και της πληροφορικής.
Επιπλέον, η έλλειψη σαφούς πλαισίου για τον καθορισμό της εύλογης αμοιβής και του τρόπου διανομής της στους δικαιούχους, δημιουργεί προϋποθέσεις αδιαφάνειας και αθέμιτου ανταγωνισμού. Η δε αναδρομική ισχύς έρχεται σε αντίθεση με την ευρωπαϊκή νομοθεσία ιδίως λόγω του ότι απαγορεύει την επιβολή πρόσθετων επιβαρύνσεων που δεν μετακυλίονται.
Ετσι, για μια ακόμη φορά οι ελληνικές επιχειρήσεις καλούνται να ανταγωνιστούν με άνισο τρόπο επιχειρήσεις άλλων χωρών, όπου τα εν λόγω δικαιώματα είτε δεν αποδίδονται είτε αποδίδονται με πιο δίκαιο τρόπο.
Καλούμε την Ελληνική Κυβέρνηση να ανακαλέσει την ψηφισμένη διάταξη, η οποία κινείται σε αντίθετη κατεύθυνση με την υπόλοιπη ΕΕ που προωθεί τον περιορισμό των συγκεκριμένων επιβαρύνσεων. Στη νέα ψηφιακή εποχή όπου τα πάντα αλλάζουν με ταχύτατους ρυθμούς και ο ψηφιακός μετασχηματισμός αποτελεί ζήτημα επιβίωσης, η Ελλάδα πρέπει να δημιουργήσει κίνητρα ανάπτυξης της ψηφιακής οικονομίας αντί να θέτει νέα αντικίνητρα.
Οι παραγωγικές δυνάμεις είναι έτοιμες να συνεργαστούν με την Πολιτεία με στόχο να συνδιαμορφώσουμε ένα τέτοιο πλαίσιο πολιτικών και κινήτρων. Το αποδείξαμε άλλωστε με τη συμμετοχή μας στην προσπάθεια του Υπουργείου Οικονομικών και της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων για την πλήρη εφαρμογή της Ηλεκτρονικής Τιμολόγησης και της ηλεκτρονικής Τήρησης των βιβλίων από την 1/1/19. Μέτρα όπως το νέο χαράτσι υπονομεύουν τον κορμό του αναγκαίου ψηφιακού μετασχηματισμού της χώρας.»