Εμφανιστήκαμε σε ένα πάρτι με μια ώρα καθυστέρηση κι αυτό που σκέφτηκαν όλοι ήταν πως θέλατε να κάνετε εντύπωση. Αν κάνετε όμως το ίδιο στη δουλειά, μπορεί να βρεθείτε σε μπελάδες.
Αυτός είναι ίσως και ο λόγος για τον οποίο οι ερωτηθέντες σε μια πρόσφατη έρευνα του CareerBuilder είπαν όλα τα είδη των τρελών δικαιολογιών για την καθυστέρησή τους. Στα πιο περίεργα περιλαμβάνονται τα «έβαλα ζελέ πετρελαίου στα μάτια μου», «δέχθηκα επίθεση από έλα ελάφι» και «η μητέρα μου με κλείδωσε στην ντουλάπα».
Το Business Insider μίλησε με την Ρόουζμαρι Χέφνερ, την επικεφαλής του ανθρώπινου δυναμικού στο CareerBuilder, για το πώς να δικαιολογηθείτε στη δουλειά. Σημειώνει βέβαια, πως κάθε εταιρεία είναι διαφορετική και πως σε μερικές η αργοπορία δεν είναι τόσο μεγάλο θέμα.
«Συνολικά έχει να κάνει με την εταιρεία. Αν όλοι εργάζονται με επιμελή τρόπο κι εσείς έρχεστε πάντα αργά, τότε μάλλον ξεχωρίζετε. Εάν η περιστασιακή καθυστερημένη άφιξη είναι σύμφωνη με την πολιτική της εταιρείας, πιθανότατα δε θα δεχτείτε επιπλήξεις» δήλωσε η Χέφνερ.
Ωστόσο, αν ανησυχείτε, ακολουθούν μερικές συμβουλές για να μετριάσετε την καθυστέρηση:
1. Τηλεφωνήστε προκαταβολικά, αν μπορείτε
«Αν γνωρίζετε ότι θα καθυστερήσετε, το καλύτερο που μπορείτε να κάνετε είναι να τηλεφωνήσετε στα κατάλληλα άτομα στη δουλειά και να τους ενημερώσετε» λέει η Χέφνερ. «Στη συνέχεια, καλέστε κάποιον για να σας καλύψει, αν είναι απαραίτητο και δυνατόν».
2. Σκεφτείτε τις επιπτώσεις της καθυστέρησής σας
Μήπως χάσατε κάτι σημαντικό; Αν όχι, ίσως είναι καλύτερα να αποφύγετε να κάνετε μεγάλο θέμα την καθυστέρησή σας.
«Αν καθυστερήσατε πολύ, ίσως χρειαστεί να στείλετε ένα απολογητικό email» λέει η Χέφνερ. «Ένας άλλος λόγος που μπορεί να θέλετε να διαλέξετε αυτή την επιλογή είναι αν η καθυστέρησή σας προκάλεσε μεγάλο πρόβλημα στην εταιρεία, όπως η απώλεια ενός πελάτη».
3. Ζητήστε συγνώμη
Ποτέ δεν πονάει όταν ζητάμε συγνώμη. «Η καθυστέρηση είναι μέρος της ζωής και είναι πάντα ευγενικό να ζητάμε συγνώμη όταν συμβαίνει» ανέφερε η Χέφνερ. «Όλοι οι άνθρωποι κάνουν λάθη, οπότε δέξου το δικό σου και προχώρα».
Αν ανησυχείς ότι πραγματικά έκανες λάθος, απολογήσου προσωπικά και όχι με ένα email.
4. Δώστε μια εξήγηση
Εάν έχετε μια λογική εξήγηση, μπορείτε να την χρησιμοποιήσετε. Απλά προσπαθήστε να ακουστείτε σαν να δίνετε μια εξήγηση κι όχι να δικαιολογήστε.
5. Να καταστήσετε σαφές ότι αυτό δεν πρόκειται να γίνει συνήθεια
Ίσως είναι καλή ιδέα να πείτε κάτι παρόμοιο με αυτό: «Ξέρω ότι η εταιρεία αυτή εκτιμά την ακρίβεια, και θα προσπαθήσω να είμαι στην ώρα μου στο μέλλον» λέει η Χέφνερ.
6. Να είστε ειλικρινείς
Ίσως είναι δελεαστικό να εφευρίσκετε δικαιολογίες. «Κατά κανόνα, να θυμάστε να είστε ειλικρινείς. Η ακεραιότητα είναι η μεγαλύτερη αξία που εκτιμά η κάθε εταιρεία. Όταν ψεύδεστε, σπάτε αυτή την εμπιστοσύνη και αυτό μπορεί να ταράξει ακόμη περισσότερο έναν εργοδότη».