Δεν συμμερίζονται όλοι την αισιοδοξία ότι μπορεί να επιτευχθεί τεχνική συμφωνία (SLA) ως το Eurogroup της ερχόμενης Πέμπτης, καθώς όπως αναφέρουν πηγές κοντά στη διαπραγμάτευση, πέρα από τα γνωστά "αγκάθια" της αξιολόγησης, φαίνεται να υπάρχει προβληματισμός για το δημοσιονομικό σκέλος, δηλαδή με τη βεβαιότητα ότι είναι "κλειδωμένο" το πλεόνασμα του 3,5%.
Η εστία αυτού του προβληματισμού δεν είναι άλλη από τους πολύ χαμηλότερους ρυθμούς ανάπτυξης, που σημειώθηκαν την περασμένη χρονιά, υποχρεώνοντας σε αναθεώρηση επί τα χείρω των προβλέψεων για φέτος. Το σκεπτικό όσων εκφράζουν αυτόν τον προβληματισμό είναι ότι οι βραδύτεροι ρυθμοί αν μη τι άλλο επηρεάζουν αρνητικά τις δημοσιονομικές προβολές κι από τη στιγμή που οι επίσημες προβλέψεις κάνουν λόγο για οριακά υψηλότερο πλεόνασμα (3,82%) από το στόχο του 3,5%, θα πρέπει να εξεταστεί εις βάθος το αν χρειάζονται παρεμβάσεις.
Το επιχείρημα της ελληνικής πλευράς είναι ότι και πέρσι, παρά τους χαμηλούς ρυθμούς επέκτασης της οικονομίας, καταγράφηκε πλεόνασμα- μαμούθ, ενώ ανάλογη εικόνα (τουλάχιστον στο πεδίο των φορολογικών εσόδων) δείχνουν τα στοιχεία εκτέλεσης του Προϋπολογισμού για πρώτο 4μηνο του έτους. Το αντεπιχείρημα είναι αφενός ότι το περσινό υπερπλεόνασμα οφείλεται και σε συγκυριακούς παράγοντες (αυτό αναφέρει, άλλωστε και η Έκθεση Εαρινών Προβλέψεων της Κομισιόν) αφετέρου ότι θα πρέπει να ερευνηθεί το κατά πόσο η έως τώρα πορεία των εσόδων έχει μόνιμα χαρακτηριστικά, όπως επίσης το αν υπάρχει κίνδυνος ανατροπών στο πεδίο των ασφαλιστικών εισφορών.
Υπενθυμίζεται ότι ένα από τα 88 προαπαιτούμενα είναι το Μεσοπρόθεσμο της περιόδου 2019- 2022, που αποτελεί και τη βάση των διαβουλεύσεων για το αν υπάρχει ή όχι ανάγκη πρόωρης μείωσης του αφορολογήτου. Το ΔΝΤ, που έχει βάλει ευθέως το θέμα στην ατζέντα, έχει δηλώσει ότι θα περιμένει και τα στοιχεία για το ΑΕΠ του πρώτου τριμήνου, τα οποία θα δημοσιοποιηθούν στις 4 Ιουνίου.