Πτωτικά κινήθηκαν οι ενδιάμεσες εαρινές εκπτώσεις στις περισσότερες πόλεις της χώρας και μόνο πέντε περιοχές είδαν αυξημένες πωλήσεις.
Παρά το γεγονός οκτώ στις δέκα επιχειρήσεις προχώρησαν σε εκπτώσεις, που κυμάνθηκαν σε ποσοστά μεταξύ 11% και 40% ωστόσο αυτό δεν ήταν αρκετό για να αναθερμανθεί ο τζίρος στην αγορά, η οποία κινήθηκε πτωτικά σε ποσοστό 7,3% κατά μέσο όρο. Η περιοδική έρευνα που πραγματοποίησε το ΙΝΕΝΥ ΕΣΕΕ και με βάση τις εκτιμηεις των Εμπορικών Συλλόγων οι πωλήσεις κινήθηκαν σε χαμηλότερα επίπεδα σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο.
Σύμφωνα με τα ευρήματα από τις εκτιμήσεις των Εμπορικών Συλλόγων σε 67 περιοχές της χώρας, σχετικά με την κίνηση των πωλήσεων, κατά τη διάρκεια της ενδιάμεσης εαρινής εκπτωτικής περιόδου του Μαΐου 2018, σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2017 διαπιστώθηκαν τα εξής:
-Μειωμένη κίνηση είχαν οι 42 από τις 67 περιοχές
-Πωλήσεις στα ίδια επίπεδα με πέρυσι είχαν 20 στις 67 περιοχές
-Αυξημένη κίνηση είχαν πέντε περιοχές και ειδικότερα:
- Γαλάτσι,
- Μοσχάτο,
- Πόρος,
- Σαντορίνη
- Σέρρες
Περιοχές που δεν συμμετείχαν στις ενδιάμεσες εκπτώσεις Μαΐου: Ηρακλείου /Ιεράπετρα /Ρέθυμνο/ Χανιά/ Αγ. Νικόλαος (Λασιθίου) / Σέριφος/ Σίφνος/ Σπέτσες
Τα αποτελέσματα της έρευνας συνοψίζονται στα εξής οκτώ σημεία:
1. H πλειονότητα των επιχειρήσεων (80%) συμμετείχε στις ενδιάμεσες εαρινές εκπτώσεις.
2. Ως προς το ύψος του ποσοστού έκπτωσης 6 στις 10 επιχειρήσεις πραγματοποίησε εκπτώσεις μεταξύ 11% και 40%, το 32% μεταξύ 11 – 20% και το 28% μεταξύ 21 – 40%.
3. Μία στις δύο επιχειρήσεις (53%) πραγματοποίησαν εκπτώσεις στο σύνολο των εμπορευμάτων και το 14% στο μεγαλύτερο μέρος των νέων παραλαβών. Διαφοροποίηση καταγράφεται στις άλλες κατηγορίες όπου το 17% έκανε εκπτώσεις σε συγκεκριμένη κατηγορία προϊόντων και το 13% σε εμπορεύματα stock.
4. Περισσότερες από μία στις δύο επιχειρήσεις (56%) σημείωσαν χαμηλότερες πωλήσεις σε σύγκριση με πέρυσι. Ωστόσο, το ποσοστό αυτό είναι χαμηλότερο από το αντίστοιχο περυσινό που είχε φτάσει στο 70%. Αναφορικά με την εικόνα των πωλήσεων με βάση το μέγεθος της επιχείρησης, φαίνεται ότι οι πιο μικρές επιχειρήσεις είχαν δυσμενέστερη εικόνα. Ενδεικτικά, το 70% των επιχειρήσεων με κύκλο εργασιών μικρότερο των 30.000 ευρώ σημείωσε πτώση πωλήσεων.
5. Η πλειονότητα των επιχειρήσεων (53%) θεωρεί ότι οι ενδιάμεσες εαρινές εκπτώσεις δεν επηρεάζουν τον συνολικό τζίρο της ανοιξιάτικης – καλοκαιρινής περιόδου, ενώ ποσοστό 29% κρίνει ότι το συγκεκριμένο μέτρο έχει αρνητικό αντίκτυπο και 15% θετικό.
6. Παρά το γεγονός την υψηλής συμμετοχής των επιχειρήσεων στις ενδιάμεσες εαρινές εκπτώσεις, οι επιχειρηματίες θεωρούν ότι ο εν λόγω θεσμός δεν είναι θετικός στην επιχειρηματική δράση.
7. Όσον αφορά τη λειτουργία των καταστημάτων την πρώτη Κυριακή της εαρινής εκπτωτικής περιόδου επιβεβαιώνεται η κυρίαρχη τάση που καταγράφεται σε όλες τις έρευνες του ΙΝΕΜΥ για τη λειτουργία των επιχειρήσεων τις Κυριακές. Συγκεκριμένα, η πλειονότητα αναφέρει ότι η λειτουργία της Κυριακής δεν επηρεάζει τον συνολικό τζίρο των ενδιάμεσων εαρινών εκπτώσεων (46%) και το 37% δηλώνει ότι έχει αρνητικό αντίκτυπο.
Επίσης, η ανάγκη απασχόλησης προσωπικού την Κυριακή καλύπτεται, είτε προσωπικά από τον επιχειρηματία, είτε με επέκταση του ωραρίου των ήδη υπαρχόντων υπαλλήλων χωρίς, δηλαδή, να πραγματοποιηθούν επιπλέον προσλήψεις. Τέλος, τρεις στις τέσσερις επιχειρήσεις φαίνεται να καταγράφουν αύξηση του λειτουργικού κόστους από τη λειτουργία των καταστημάτων τις Κυριακές.
8. Σε συνέχεια των προηγούμενων τακτικών ερευνών του Ινστιτούτου που πραγματοποιήθηκαν στις συμβεβλημένες εμπορικές επιχειρήσεις του Open Mall του Πειραιά, της Θεσσαλονίκης, της Πάτρας και της Αλεξανδρούπολης διαπιστώθηκε ότι το ποσοστό των εκπτώσεων στα καταστήματα των ΑΚΕ δεν διαφοροποιείται σημαντικά από το γενικό πληθυσμό. Η πλειονότητα των επιχειρήσεων πραγματοποίησε εκπτώσεις της τάξης μεταξύ 11% και 40%, ενώ το ποσοστό συμμετοχής διαμορφώνεται στο 80%.