Σύριγγες, αίματα και γκράφιτι. Αυτή είναι η εικόνα έξω από το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, το μεγαλύτερο και πλουσιότερο μουσείο της Ελλάδας. Μετά από αλλεπάλληλες εκκλήσεις της Αστυνομίας το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο αποφάσισε να κλείσει με κάγκελα τον περιβάλλοντα χώρο, στερώντας από την Αθήνα μια ακόμη πλατεία. Που είναι η Πολιτεία;
Η εικόνα έξω από το πιο σημαντικό μουσείο της χώρας δεν είναι καινούργια. Για τους παροικούντες την οδό Πατησίων η κατάσταση έχει γίνει απελπιστική εδώ και πολύ καιρό, αφού ο χώρος μεταξύ του Μουσείου και του Πολυτεχνείου έχει μετατραπεί σε άβατο λόγω των ναρκομανών. Ο δε πεζόδρομος της Τοσίτσα έχει μετατραπεί κυριολεκτικά σε αποχωρητήριο ενώ δεν πέρασε πολύς καιρός οπότε διερχόμενο μηχανάκι τραυμάτισε θανάσιμα την αρχαιολόγο Ηώ Ζερβουδάκη.
Η πρόταση που κατατέθηκε προβλέπει την ενίσχυση των κιγκλιδωμάτων που υπάρχουν ήδη στις τρεις όψεις του Μουσείου – επί των οδών Μπουμπουλίνας, Τοσίτσα και Βασιλέως Ηρακλείου – και την τοποθέτηση νέων, ύψους 2,30 μ., επί της πλατείας του Μουσείου (Πατησίων), και μήκους 46 μ. αφήνοντας εκτός το γειτονικό αναψυκτήριο. «Αν περιφράξουμε το Μουσείο, αποκλείουμε την πλατεία από την πόλη. Η παρέμβαση είναι μεγάλη, όπως μεγάλο είναι και το τίμημα μιας τέτοιας επιλογής», επισήμανε η γενική γραμματέας του υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού Λίνα Μενδώνη, ενώ άλλα μέλη του συμβουλίου μίλησαν για «κλουβί» και για «τείχος Βερολίνου».
Ωστόσο σύμφωνα με την αρχιτέκτονα του ΕΑΜ Μπέση Δρούγκα δεν υπάρχει άλλη λύση για να προστατευθεί το Μουσείο.
«Ελάτε να δείτε τι γίνεται κάθε βράδυ στην είσοδο. Το πρωί βρίσκουμε πεταμένες σύριγγες, σακούλες, ματωμένα χαρτιά... Ξέρετε, δε, πόσες φορές οι συντηρητές πρέπει να σβήσουν γκραφίτι που έχουν γραφτεί στα ίδια σημεία ξανά και ξανά μέσα σε διάστημα μόνο λίγων ημερών; Η καλύτερη λύση θα ήταν να υπάρχει ένα περιπολικό κάθε βράδυ στην είσοδο. Δεν θα πλησίαζε κανείς. Δυστυχώς όμως οι εκκλήσεις μας δεν έχουν βρει ανταπόκριση» δηλώνει στα ΝΕΑ η κ. Δρούγκα.
«Αν είναι να περιφράξουμε το Μουσείο λόγω της κατάστασης, τότε να περιφράξουμε και την Τριλoγία (σ.σ.: Βιβλιοθήκη, Πανεπιστήμιο, Ακαδημία) όπου επικρατούν ανάλογες συνθήκες», ανταπαντούν μέλη του ΚΑΣ που αντιτίθενται σε μια τέτοια ιδέα.
Η λήψη γνωμοδότησης αναβλήθηκε για 15 ημέρες ωστόσο ήδη τέθηκε θέμα εναλλακτικών λύσεων, όπως η τοποθέτηση συρόμενων κιγκλιδωμάτων σε κοντινή απόσταση από τη σκάλα του κτιρίου που δεν θα αποκλείουν την πλατεία.
Είναι απαραίτητο τελικά να αποκλειστεί ένας από τους ελάχιστους ελεύθερους χώρους που διαθέτει η πόλη; Γιατί η Αστυνομία δεν επεμβαίνει ώστε να προστατέψει το εμβληματικό κτήριο του Τσίλερ που στεγάζει τους πιο πολύτιμους θησαυρούς της ελληνικής τέχνης; Όλα αυτά δε, συμβαίνουν σε μια περίοδο που η Ελλάδα έχει ανάγκη να βελτιώσει όσο τίποτε άλλο την εικόνα της και να προσελκύσει τουρίστες. Είναι επίσης εντυπωσιακό πως όλη αυτή η εικόνα παρακμής λαμβάνει χώρα μόλις ένα δρόμο πιο κάτω από το Υπουργείο Πολιτισμού το οποίο βρίσκεται στην οδό Μπουμπουλίνας. Άραγε οι υπουργοί επισκέπτονται καθόλου τα υπουργεία τους ή δεν μπαίνουν καν στον κόπο να κοιτάξουν έξω από το παράθυρο;