Ως παγκόσμια ναυτική δύναμη καθιερώνεται πλέον η Κίνα, σύμφωνα με ειδικούς, καθώς το πολεμικό της ναυτικό διαθέτει ήδη δύο υπερσύγχρονα αεροπλανοφόρα.
Το δεύτερο, μάλιστα, γνωστό μέχρι στιγμής ως Type 001A (CV-17), είναι μια πολύ πιο ισχυρή εκδοχή του πρώτου, του σοβιετικής κατασκευής Liaoning Type 001 (CV-16).
Το αεροπλανοφόρο, η ναυπήγηση του οποίου στοίχισε περί τα επτά δισ. ευρώ, πιστεύεται ότι πλέει προς ένα πεδίο δοκιμών στη Θάλασσα Μποχάι (στην Κίτρινη Θάλασσα), που έχει δεσμεύσει το Πεκίνο μέχρι τις 28 Απριλίου.
Στρατιωτικές αναλυτές στην νοτιοανατολική Ασία, την Αυστραλία και τις ΗΠΑ παρακολουθούν τις κινήσεις του και θεωρούν ότι το αεροπλανοφόρο θα χρησιμοποιηθεί από το Πεκίνο για να εδραιώσει τις εδαφικές του διεκδικήσεις στη διαφιλονικούμενη Νότια Σινική Θάλασσα.
Έτσι η Κίνα διαθέτει πλέον δύο πλήρως λειτουργικά, εξοπλισμένα αεροπλανοφόρα, αλλάζοντας υπέρ της την ισορροπία δυνάμεων.
Το Type 001A (CV-17) με εκτόπισμα 70.000 τόνων μοιάζει πολύ με το μικρότερο και ελαφρύτερο Lianoning.
Πιστεύεται, όμως, ότι μπορεί να μεταφέρει 44 μαχητικά αεροσκάφη πολλαπλών ρόλων J-15 -οκτώ περισσότερα από το Liaoning-, έξι ελικόπτερα ανθυποβρυχιακής δράσης, τέσσερα ελικόπτερα έγκαιρης προειδοποίησης και δύο μεταγωγικά ελικόπτερα.
Είναι, βέβαια, αρκετά μικρότερο από το καμάρι του αμερικανικού πολεμικού ναυτικού, το μήκους 337 μέτρων και εκτοπίσματος 100.000 τόνων USS Gerald Ford, που μεταφέρει 90 αεροσκάφη τύπου Ηornet, EA-18G, F-35c καθώς και ελικόπτερα SH-60, C-2 και Ε-2.
Το κινεζικό Type 001A (CV-17) είναι περίπου του αυτού μεγέθους με το νεότευκτο βρετανικό αεροπλανοφόρο HMS Queen Elizabeth.
Η Κίνα επιθυμεί να αποκτήσει τουλάχιστον έξι αεροπλανοφόρα, τα τέσσερα εκ των οποίων θέλει να είναι επιχειρησιακά μέχρι το 2030, σύμφωνα με στρατιωτικές πηγές που επικαλούνται τοπικά ΜΜΕ.
Για να δώσουμε ένα μέτρο σύγκρισης, οι ΗΠΑ διαθέτουν αυτή τη στιγμή 10 επιχειρησιακά αεροπλανοφόρα και ναυπηγούν άλλα δύο.
Η China Shipbuilding Industry Corporation ανέφερε νωρίτερα φέτος ότι σχεδιάζει να επιταχύνει τη διαδικασία για τεχνολογικά άλματα στα πυρηνοκίνητα αεροπλανοφόρα, ενώ έκανε λόγο και για νέας γενιάς πυρηνοκίνητα, αθόρυβα υποβρύχια και έξυπνα, μη επανδρωμένα επιθετικά και αμυντικά συστήματα για χρήση στις θάλασσες και τους ωκεανούς.
Στο μεταξύ είναι στα σκαριά η ναυπήγηση δύο ακόμη αεροπλανοφόρων, το ένα άρχισε να κατασκευάζεται τον περασμένο Μάιο και το δεύτερο τύπου 003 τον Δεκέμβριο.