Αντισημιτικά, ισλαμοφοβικά και ομοφοβικά στοιχεία διακρίνει στην «Θεία Κωμωδία» του Δάντη, οργάνωση - ειδικός σύμβουλος των Ηνωμένων Εθνών και ζητά να αφαιερεθεί από τα σχολικά προγράμματα ή τουλάχιστον εάν συνεχίσουν τη διδασκαλία του να συνοδεύεται από ειδικό σχολιασμό.
Η οργάνωση "Gherush92", που αναπτύσσει προγράμματα εκπαίδευσης στο πεδίο των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και της καταπολέμησης των φυλετικών ή άλλων διακρίσεων ζητά να αφαιρεθεί η «Θεία Κωμωδία», ένα από τα πλέον εμβληματικά έργα της παγκόσμιας γραμματείας, μια πρόταση που όπως ήταν αναμενόμενο προκάλεσε πολλές αντιδράσεις στην Ιταλία, όπου η «Θεία Κωμωδία» αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της σχολικής ύλης.
Η οργάνωση, ωστόσο, επιμένει ότι το έργο του Δάντη βρίθει αντισημιτικών, ισλαμοφοβικών και ομοφοβικών στοιχείων. Όπως δηλώνει στο πρακτορείο ειδήσεων Adnkronos η πρόεδρος της οργάνωσης Βαλεντίνα Σερένι, σε πολλές ωδές του ποιήματος γίνεται ευρεία χρήση του όρου «Ιουδαίος», ο οποίος έχει αρνητικό πρόσημο αφού με αυτόν τον όρο περιγράφονται οι άνθρωποι που είναι φιλάργυροι και παραδόπιστοι.
«Μελετώντας την "Θεία Κωμωδία" οι νέοι είναι υποχρεωμένοι, χωρίς να τους δίδονται οι απαραίτητες επεξηγήσεις, να εκτιμούν ένα έργο που δυσφημεί τον εβραϊκό λαό», εξηγούν οι υπεύθυνοι της οργάνωσης που σημειώνουν ακόμη ότι στην 23η ωδή ο Δάντης τιμωρεί με ιδιαίτερο τρόπο τον Καϊάφα: ο αρχιερέας του συμβουλίου, που καταδίκασε τον Ιησού, σταυρώνεται γυμνός στο έδαφος, ενώ οι υπόλοιποι υποκριτές τον ποδοπατούν.
Η ισλαμοφοβία του Φλωρεντινού ποιητή κρύβεται, σύμφωνα με την Gherush92, στην 23η ωδή της Κόλασης. Ο Μωάμεθ βαρύνεται με την κατηγορία του σχίσματος και το Ισλάμ περιγράφεται ως αίρεση. Στον Προφήτη, που περιγράφεται με προσβλητικούς όρους, επιφυλάσσεται μια σκληρή τιμωρία: το σώμα του σκίζεται στα δύο, ώστε τα έντερά του να κρέμονται στα πόδια του. Η οργάνωση υπενθυμίζει ότι τα συγκεκριμένα αποσπάσματα αφαιρέθηκαν από την μετάφραση του έργου στα αραβικά.
Στους ομοφυλόφιλους επιφυλάσσεται, επίσης, μια πολύ σκληρή τιμωρία: οι «σοδομιστές», όπως αναφέρονται οι ομοφυλόφιλοι στο επικό ποίημα του Δάντη, τρέχουν κάτω από μια πύρινη φωτιά, καταδικασμένοι να μην σταματούν ποτέ. Οι ομοφυλόφιλοι εμφανίζονται και πάλι στην 26η ωδή του Καθαρτηρίου μαζί με τους ετεροφυλόφιλους που έχουν υποπέσει στο θανάσιμο αμάρτημα της λαγνείας.
«Δεν ζητάμε να λογοκριθεί το έργο», εξηγεί η Βαλέρια Σερένι. «Θέλουμε μόνο να αναγνωρισθεί με σαφή τρόπο ότι στη "Θεία Κωμωδία" υπάρχουν ρατσιστικά στοιχεία. Η τέχνη δεν μπορεί να απαλλάσσεται από κάθε κριτική. Εβραίοι, άπιστοι, ομοφυλόφιλοι, ειδωλολάτρες έχουν υποστεί διώξεις από τους χριστιανούς, έχουν πέσει θύματα διακρίσεων. Οι ίδιοι οδηγούνται από τον Δάντη στην Κόλαση και το Καθαρτήριο. Αυτό είναι ρατσισμός».
«Σήμερα, ο ρατσισμός θεωρείται αδίκημα, υπάρχουν νόμοι και διεθνείς συμβάσεις που προστατεύουν την πολιτισμική διαφορετικότητα από τις διακρίσεις, τη βία, το μίσος. Επομένως εάν διδάσκουμε αυτά τα χωρία στα σχολεία, παραβιάζουμε τον νόμο. Ζητούμε να παραλειφθούν αυτά τα χωρία από τα σχολικά προγράμματα ή τουλάχιστον να συνοδεύονται από τις απαραίτητες διευκρινίσεις και σχόλια», επισημαίνει η πρόεδρος της οργάνωσης.
Το αντεπιχείρημα, σε όσα υποστηρίζει η οργάνωση, είναι ότι η «Θεία Κωμωδία» πέφτει θύμα μιας αντίληψης που εξετάζει ακόμη και τα αριστουργήματα της παγκόσμιας λογοτεχνίας και τους εκπροσώπους της κάτω από το πρίσμα της πολιτικής ορθότητας.
Δεν είναι η πρώτη φορά, πάντως, που ανοίγει αυτή η συζήτηση. Σύμφωνα με την «Κορριέρε ντελα Σέρα», όταν το 1996 επιλέγονταν τα πρόσωπα που θα διακοσμούσαν τα μελλοντικά χαρτονομίσματα του ευρώ, απορρίφθηκαν ο «αντισημίτης» Σέξπιρ, ο «μασόνος» Μότσαρτ και ο «ομοφυλόφιλος» Λεονάρντο ντα Βίντσι. Στη θέση τους προτιμήθηκαν γέφυρες που, όπως σημειώνει η ιταλική εφημερίδα, δεν μπορούν να κατηγορηθούν για τίποτα.