Κυκλοφοριακό χάος προκάλεσαν στη Γαλλία οι νέες απεργίες στους σιδηρόδρομους και την Air France παρά την επιμονή του Εμμανουέλ Μακρόν ότι οι κινητοποιήσεις δεν θα τον εμποδίσουν να προωθήσει το μεταρρυθμιστικό του σχέδιο.
Οι εργαζόμενοι στους σιδηροδρόμους συνέχισαν την τέταρτη 48ωρη το τελευταίο διάστημα απεργία με αποτέλεσμα να ακυρωθούν πολλά δρομολόγια και να υποστεί νέα ταλαιπωρία το επιβατικό κοινό, ενώ ακυρώθηκε και το 30% των πτήσεων της Air France καθώς οι εργαζόμενοι αντιδρούν σε σχέδια νέων απολύσεων και αναδιάρθρωσης στο όνομα της ανταγωνιστικότητας.
Οι κυλιόμενες απεργίες που αναμένεται να διαρκέσουν μέχρι τα τέλη Ιουνίου μπήκαν σε μια νέα φάση λίγες ώρες μετά την έγκριση από τη γαλλική βουλή , σε πρώτη ανάγνωση και με ευρεία πλειοψηφία (454 ψήφοι υπέρ -80 κατά) της μεγαλύτερης μεταρρύθμισης στους εθνικούς σιδηροδρόμους (SNCF), με ένα νομοσχέδιο που θα καταργήσει το κρατικό μονοπώλιο, παρά τις έντονες αντιδράσεις των συνδικάτων.
«Τα συνδικάτα μπορούν να κάνουν ό,τι θεωρούν σωστό... αλλά η πλειοψηφία των Γάλλων θέλει αυτή τη μεταρρύθμιση. Έρχεται μια στιγμή που πρέπει να βάλεις τέλος στις απεργίες», είπε η υπουργός Εργασίας Μυριέλ Πενικό στο τηλεοπτικό δίκτυο France 2.
Και τα τέσσερα μεγάλα συνδικάτα αντιμάχονται την μεταρρρύθμιση -τη μεγαλύτερη από την κρατικοποίηση των σιδηροδρόμων το 1937- που θεωρείται κρίσιμο τεστ για την αποφασιστικότητα του Γάλλου προέδρου να προωθήσει ευρύτερες οικονομικές και κοινωνικές μεταρρυθμίσεις στη διάρκεια της θητείας του μέχρι το 2022.
Σύμφωνα με την SNCF μόνον μία στις τρεις υπερταχείες κυκλοφορεί, από τα επαρχιακά δρομολόγια εκτελούνται μόνον δύο στα πέντε και από τα διεθνή το 75%, προκαλώντας λιγότερη ταλαιπωρία απ’ ό,τι κατά την έναρξη των κινητοποιήσεων στις 3 Απριλίου, αλλά όχι στο βαθμό που θα ήθελε η κυβέρνηση ώστε να πείσει ότι έσπασε το ηθικό των συνδικάτων.
Το ελεγχόμενο από την Αριστερά συνδικάτο CGT προσπάθησε να εντείνει την πίεση στον Μακρόν καλώντας σε κινητοποιήσεις τους εργαζομένους και στην εταιρεία RATP που διαχειρίζεται το μετρό της γαλλικής πρωτεύουσας, ενώ στέλεχός του στην επιχείρηση Ηλεκτρισμού προειδοποίησε ότι μπορεί να κατεβάσουν διακόπτες τροφοδοσίας ηλεκτρικού ρεύματος προκαλώντας κι άλλες καθυστερήσεις στα δρομολόγια τρένων σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους σιδηροδρομικούς υπαλλήλους.
Η μεταρρύθμιση στους σιδηροδρόμους με στόχο τη μείωση του χρέους της SNCF περιλαμβάνει τη σταδιακή εξάλειψη του μονοπωλίου στα επιβατικά τρένα καθώς και την κατάργηση της μονιμότητας και την αλλαγή των όρων των προσλήψεων, οι οποίες θα γίνονται όπως στον ιδιωτικό τομέα.
Το επόμενο βήμα για την ψήφιση του σχετικού νομοσχεδίου θα γίνει στη Γερουσία τον Μάιο, προτού ολοκληρωθεί η όλη κοινοβουλευτική διαδικασία, το αργότερο μέχρι τις αρχές Ιουνίου.
Την ίδια στιγμή μεγάλη αναστάτωση επικρατεί και στα πανεπιστήμια. Σχολές στο Παρίσι, στην Ρεν και στο Μονπελιέ είναι υπό κατάληψη εδω και εβδομάδες και οι πρυτάνεις καλούν την αστυνομία να μπεί στα πανεπιστήμια και να εκδιώξει τους φοιτητές. Οι καθηγητές καταγγέλουν περιστατικά βίας και βανδαλισμούς.
Και η δημοτικότητα Μακρόν στα ύψη!
Την ίδια ώρα, ο Εμανουέλ Μακρόν σαρώνει στις δημοσκοπήσεις και έχει το 42% των Γάλλων να τον στηρίζουν, σύμφωνα με δημοσκόπηση της Ifop-Fiducial που δημοσιεύει σήμερα το Paris Match.
Ενα ποσοστό που σπάει τουλάχιστον τα προηγούμενα ρεκόρ, αφού ο μεν Φρανσουά Ολάντ είχε δημοφιλία 21% μετά από έναν χρόνο θητείας, ενώ ο Νικολά Σαρκοζί είχε δημοφιλία 28%.
Ποιό είναι το μυστικό της επιτυχίας του Μακρόν;
Σύμφωνα με την δημοσκόπηση επειδή κρατάει τις υποσχέσεις του (57%), επειδή έχει συνεπές όραμα (58%), ξέρει που πηγαίνει (67%), έχει ικανότητες (57%). Επιπλέον οι ερωτηθέντες εκτιμούν τον Μακρόν γιατί «δίνει την αίσθηση ότι δρα», σύμφωνα με τον Frédéric Dabi, γενικό διευθυντή της Ifop.
Η εταιρεία δημοσκοπήσεων ρώτησε για 23 μέτρα που εξήγγειλε η κυβέρνηση και για 12 από αυτά συμφωνεί τουλάχιστον το 66% των Γάλλων.
Η δημοσκόπηση αποδεικνύει, επίσης, ότι ο Εμανουέλ Μακρόν είναι απολύτως κυρίαρχος πολιτικά και καταλαμβάνει μόνος του το κέντρο του παιχνιδιού. Αν η προεδρική εκλογή γινόταν αυτή την Κυριακή, θα έπαιρνε 33% από τον πρώτο γύρο, δηλαδή 9 μονάδες πάνω από αυτό που πραγματικά πήρε το 2017.
Μάλιστα, αν ο Εμανουέλ Μακρόν ήταν υποψήφιος μαζί με τον νέο ηγέτη της γαλλικής Δεξιάς, Λορέν Βοκέζ, θα έπαιρνε 36% ενώ ο δεξιός ηγέτης μόνο ...8%!
Η δημοσκόπηση αποδεικνύει ότι οι οικονομικές μεταρρυθμίσεις, η στιβαρότητα της κυβέρνησης Μακρόν (έδωσε εντολή να εκκενωθεί από απεργούς φοιτητές η Σορβόνη, πράγμα που ούτε ο στρατηγός Ντε Γκολ δεν τόλμησε, φάνηκε σκληρός με τους απεργούς των τρένων), ο σκληρός νόμος που πέρασε για μετανάστες και πρόσφυγες, προσελκύουν όλο και περισσότερους δεξιούς ψηφοφόρους που γοητεύονται από το στιλ Μακρόν.
Στην ίδια δημοσκόπηση φαίνεται ότι η Μαρίν Λεπέν κρατάει δυνάμεις (23%), όπως και ο νεοκομμουνιστής ηγέτης Ζαν Λικ Μελανσόν (16,5%). Τα άκρα, δηλαδή, αντέχουν περισσότερο από τα παλαιά κόμματα της Δεξιάς και των σοσιαλιστών.
Στην πραγματικότητα, ο Μακρόν επωφελείται στο μέγιστο γιατί ήρθε σε ρήξη με τον προκάτοχό του Φρανσουά Ολάντ: το 73% των Γάλλων εκτιμούν ότι ο Μακρόν έχει αυστηρότητα, ενώ μόνο το 14% το πίστευαν για τον Ολάντ. Επίσης, ο αυτοκρατορικός τρόπος με τον οποίο συμπεριφέρεται ο Μακρόν του ταιριάζει και του βγαίνει στις δημοσκοπήσεις.