Τα Θεωρήματα 1 είναι η έκθεση της Ελληνικής Ένωσης Κριτικών Τέχνης AICA Hellas που πραγματοποιείται στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης.
Αυτό το Σαββατοκύριακο είναι ευκαιρία για όσους δεν την έχουν επισκεφτεί να περιηγηθούν στον πλουραλισμό της σύγχρονης Ελληνικής καλλιτεχνικής δημιουργίας.
Τα Θεωρήματα αποτελούν μία ιστορική στιγμή για τη νέα ελληνική τέχνη και το γεγονός ότι θα παρουσιάζονται κάθε δύο χρόνια στο Εθνικό Μουσείο της χώρας, με τη συμμετοχή καλλιτεχνών που θα προτείνονται από τα μέλη του Ελληνικού τμήματος της Διεθνούς Ένωσης Κριτικών Τέχνης AICA υπό την αιγίδα της UNESCO, είναι ένα πολιτιστικό γεγονός που λειτουργεί ως μία ζωντανή επιστημονική καταγραφή της πολυμορφίας του σύγχρονου εικαστικού πεδίου.
Ο πυρήνας των Θεωρημάτων εντοπίζεται στην ακατάπαυστη ανάγκη για δημιουργία σε πείσμα των χαλεπών καιρών, μία ανάγκη που δεν πηγάζει από το αναμάσημα ετεροτοπικών τάσεων αλλά επικεντρώνεται στην ειλικρινή προσήλωση του καλλιτέχνη, πάνω σε ζητήματα που τον απασχολούν βαθιά, των οποίων οι τρόποι επίλυσης είναι χαραγμένοι στο ίδιο το δέρμα του έργου.
Ζητήματα που είδαμε να προκύπτουν μέσα στην έκθεση ήταν η αντίδραση σε μια απρόσωπα παγκοσμιοποιημένη κοινωνία σε σχέση με την παγκοσμιότητα της συνέργειας των διαφορετικών πολιτισμών, δηκτικά έργα-σχόλια επάνω στον πολιτικό εμπαιγμό και την ανελευθερία που φέρει τη φενάκη της δημοκρατίας, η έννοια της παράδοσης ως κάτι που εξελίσσεται και διαμορφώνει/εται, ο λόγος ως μέσο εικαστικής διαμαρτυρίας και ο χώρος ως γλυπτό, όπως τον ορίζει η παρουσία μα και η απουσία του ανθρώπου.
Κώστας Βαρώτσος
Οι καλλιτέχνες, μέσα από αυτές τις ενότητες που αν και δημιουργήθηκαν τυχαία, φανέρωσαν την ενδόμυχη ανάγκη για επικοινωνία μεταξύ των έργων, έδειξαν ότι παρά την πολυμορφία στη χρήση των μέσων, αναζητούν την αλήθεια στους ίδιους τόπους αναφοράς.
Νίκος Ποδιάς
Έργα όπως η αέρινη χάρτινη πανοπλία του Νίκου Ποδιά, ως εμβληματικό στοιχείο της προαιώνιας αντιπαράθεσης Ανατολής και Δύσης, η διαχείριση του χώρου και της αναίρεσης του από τον γυάλινο Λαβύρινθο του Κώστα Βαρώτσου ή από το άυλο σημείο στο σύμπαν του Δημήτρη Τράγκα.
Δημήτρης Τράγκας
Οι σύγχρονοι μέθοδοι παρακολούθησης και καταστολής στο βίντεο του Γιώργου Χαρβαλιά, η λυρική διασύνδεση των ιστορικών κόμβων του Μοντερνισμού από την Άρτεμις Ποταμιάνου, η μετά-ανάγνωση της χειροποίητης παράδοσης του Νότου από τον Δημήτρη Αντωνίτση, η δυναμική λεκτική αντίδραση στην εξουσία από τον Δημήτρη Αληθεινό αλλά και από το συγκλονιστικό μαύρο γλυπτό White Power του Νίκου Τρανού, η διαχείριση της απώλειας μέσα από τον απαλό μάλλινο φράχτη του επέκεινα της Μαρίας Λουίζου, η θλιβερή κατάντια του κοινοβουλευτισμού μέσω μιας καμένης Βουλής-σκηνής τσιρκολάνων του Άγγελου Αντωνόπουλου, και όλα τα υπόλοιπα ενδιαφέροντα βήματα στο ταξίδι της έκθεσης, μας έδωσαν την ευκαιρία να αντιληφθούμε την σημαντική θέση που κατέχει η Ελληνική τέχνη, στο διεθνή χάρτη, αλλά και εντός μας.
Άρτεμις Ποταμιάνου
Δημήτρης Αντωνίτσης
Νίκος Τρανός
Οργάνωση έκθεσης το Προεδρείο της AICA Ελλάς (Εμμανουήλ Μαυρομμάτης, Σταμάτης Σχιζάκης, Άρτεμις Ποταμιάνου, Φαίη Τζανετουλάκου, Σωζήτα Γκουντούνα) και τα μέλη Μπία Παπαδοπούλου και Λίνα Τσίκουτα.
Μέχρι και την Κυριακή
Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (ΕΜΣΤ)
Λεωφ. Καλλιρρόης & Αμβρ. Φραντζή (πρώην εργοστάσιο Φιξ) Aθήνα