Το ταξίδι με αεροπλάνο για κάποιους είναι μία ευχάριστη διαδικασία, για κάποιους άλλους, δυσάρεστο και αγχωτικό.
Η μετακίνηση δεν είναι πάντα θέμα αναψυχής αλλά πολλές φορές απαραίτητη για ιατρικούς κυρίως λόγους.
Αλλωστε η εμπειρία μίας αεροπορικής πτήσης, μπορεί να μην είναι για όλους ίδια, ωστόσο όλοι θα πρέπει να μπορούν να τη ζήσουν.
Για κάποιους ανθρώπους, όπως είναι τα παιδιά με Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος (ΔΑΦ) και τους γονείς τους, η εμπειρία αυτή, μπορεί να είναι απαγορευτική.
Με στόχο, να μπορέσουν και παιδιά με ΔΑΦ να «ανοίξουν» τα φτερά τους, το Ίδρυμα Ωνάση και ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών δημιούργησαν ένα μεγάλο εκπαιδευτικό πρόγραμμα, το «Boarding Pass στον Αυτισμό».
Ένα πρόγραμμα που περιλαμβάνει ενημερωτικό φυλλάδιο για τους ταξιδιώτες, σεμινάρια στο προσωπικό του αεροδρομίου για το πώς θα πρέπει να αντιμετωπίσουν κάποια μη αναμενόμενη αντίδραση παιδιού που θα αισθανθεί δυσάρεστα μέσα σε φώτα, τη φασαρία, τους έντονους ήχους και την πολυκοσμία, αλλά και ένα πολύ σημαντικό εγχειρίδιο. Ένα βιβλίο με τη μορφή ημερολογίου, που προετοιμάζει το παιδί για το ταξίδι του, από τη στιγμή που θα ξεκινήσει να φτιάχνει τη βαλίτσα του, τα πράγματα που θα πάρει μαζί, μέχρι την άφιξη στον αερολιμένα και τον έλεγχο στο αεροδρόμιο.
Αποτέλεσμα μίας προεργασίας μηνών, είναι το πρόγραμμα προσομοίωσης αεροπορικού ταξιδιού για παιδιά με αυτισμό που θα πραγματοποιηθεί τη Δευτέρα 2 Απριλίου, Παγκόσμια Ημέρα Αυτισμού.
Η συγκεκριμένη δράση αφορά σε όλη τη διαδικασία επιβίβασης μέχρι τη στιγμή που τα παιδιά θα κάτσουν στο κάθισμα του αεροπλάνου.
Η προσομοίωση ταξιδιού της Δευτέρας, δεν είναι ανοιχτή στο κοινό μιας και περιλαμβάνει μόνο οικογένειες που είχαν δηλώσει συμμετοχή στο κάλεσμα που πραγματοποίησε το Ίδρυμα Ωνάση τον περασμένο Νοέμβριο. Ωστόσο το υλικό για το ποιά θα πρέπει να είναι τα βήματα της οικογένειας ώστε να βοηθήσει το παιδί να αντιμετωπίσει ψύχραιμα και με χαρά το ταξίδι, είναι διαθέσιμα στο σάιτ του Ιδρύματος Ωνάση, αλλά και στο σάιτ του αεροδρομίου.
1 στα 68 παιδιά του γενικού πληθυσμού διαγιγνώσκεται στο φάσμα του αυτισμού
Τα στοιχεία που αφορούν στα παιδιά με Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος, ίσως κάποιος δεν θα μπορούσε να τα φανταστεί.
1 στα 68 παιδιά του γενικού πληθυσμού διαγιγνώσκεται στο φάσμα του αυτισμού και 1 στα 42 αγόρια γεννιούνται με ΔΑΦ. Παιδιά, που δυσκολεύονται να εκφράσουν αυτά που βιώνουν.
Η παρουσίαση του προγράμματος «Συνταξιδεύοντας με τον αυτισμό» του Ιδρύματος Ωνάση πραγματοποιήθηκε στον Διεθνή Αερολιμένα Ελ. Βενιζέλος.
«Δεν κάνουμε δράση, χτίζουμε σχέσεις» ανέφερε κατά την παρουσίαση του Boarding Pass η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, διευθύντρια πολιτισμού του Ιδρύματος Ωνάση, συμπληρώνοντας, πως ο πολιτισμός είναι πέρα από τις τέχνες και πως είναι θέμα πολιτισμού να βλέπουμε τον εαυτό μας σε σχέση με τον άλλο. «Το Boarding Pass στον Αυτισμό διαμορφώθηκε με την ίδια τεχνογνωσία, την ίδια σκέψη και ενσυναίσθηση που χαρακτηρίζει όλες τις δράσεις Ειδικής Αγωγής του Ιδρύματος Ωνάση. Πιστεύουμε ότι το συγκεκριμένο πρόγραμμα θα συμβάλλει ώστε παιδιά και έφηβοι με αυτισμό, καθώς και οι οικογένειές τους, να εξοικειωθούν με τις διαδικασίες που περιλαμβάνει ένα αεροπορικό ταξίδι, δίχως το άγχος που μπορεί να προκαλεί. Με λογική και ευαισθησία, λοιπόν, ας συνειδητοποιήσουμε ότι ανήκουμε όλοι στην ίδια ειδική ομάδα πολιτών που θέλουν και εργάζονται για μια ισότιμη κοινωνία» κατέληξε η κ. Παναγιωτάκου
Οπως ανέφερε η Χριστίνα Παναγιωτάκου, που έχει τη σύλληψη και το σχεδιασμό των δράσεων, το καινοτόμο εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Boarding Pass στον Aυτισμό», περιλαμβάνει τέσσερις άξονες:
α. προσομοίωση διαδικασίας αεροπορικού ταξιδιού για παιδιά με αυτισμό,
β. δημιουργία ενός εκπαιδευτικού εγχειρίδιου με κοινωνικές ιστορίες για θεραπευτές και γονείς παιδιών με ΔΑΦ,
γ. εκπαίδευση μέρους του προσωπικού, που εργάζεται στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, και της AEGEAN, καθώς και
δ. δημιουργία ενός ενημερωτικού εντύπου για όλους τους ταξιδιώτες.
Το πρόγραμμα ανέπτυξε η Αγγελική ΓΕνά, κλινική ψυχολόγος, καθηγήτρια του πανεπιστημίου Αθηνών, που μεταξύ άλλων, ανέφερε: «Το πρόγραμμα Boarding Pass στον Αυτισμό, έχει το μεγάλο πλεονέκτημα ότι απευθύνεται στα άτομα με ΔΑΦ σε μια οικο-συστημική βάση: δηλαδή, βοηθά το ίδιο το παιδί, εκπαιδεύει τους γονείς, παρέχει εκπαίδευση στο πολύ πρόθυμο προσωπικό του αεροδρομίου και, ταυτόχρονα, ευαισθητοποιεί τόσο τον μέσο επιβάτη που προσέρχεται στο αεροδρόμιο (μέσω του ενημερωτικού έντυπου που δημιουργήθηκε), όσο και τους θεραπευτές, που θα θελήσουν να αξιοποιήσουν τη μεθοδολογία η οποία αναπτύχθηκε για να απευαισθητοποιηθούν τα παιδιά με ΔΑΦ στη φοβία τους σε μια πτήση με αεροπλάνο, μέσω του εκπαιδευτικού εργαλείου που φτιάχτηκε».
Την παρουσίαση χαιρέτησε ο πρόεδρος του Διεθνούς Αερολιμένα Δημήτρης Δημητρίου. Ο CEO του αεροδρομίου Γιάννης Παράσχης και ο CEO της Aegean Δημήτρης Γερογιάννης.
Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα δημιουργήθηκε από το Ίδρυμα Ωνάση, σε συνεργασία με τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, τελεί υπό την επιστημονική αιγίδα του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών και έχει την υποστήριξη της AEGEAN.
Την επιστημονική ευθύνη του προγράμματος έχουν η κα Αγγελική Γενά, Κλινική Ψυχολόγος και Καθηγήτρια στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, και η κα Κατίγκω Χατζηπατέρα-Γιαννούλη, Κλινική Ψυχολόγος και Affiliate Fellow της Βρετανικής Ψυχολογικής Εταιρείας.
Ίδρυμα Ωνάση και Ειδική Αγωγή
Στον τομέα της Ειδικής Αγωγής, τα εκπαιδευτικά προγράμματα, όπως το δημοφιλές πλέον μουσικό εργαστήριο «Η Μουσική Αγαπάει τον Αυτισμό», το μουσικό/εικαστικό εργαστήριο «Έλα κι εσύ, Ζωγραφίζω Μουσική» ή το πιο πρόσφατο πρόγραμμα «Η Τέχνη της ανακύκλωσης», το οποίο προωθεί ουσιαστικά τη συμπερίληψη παιδιών με και χωρίς αναπηρία και θα διοργανωθεί από τον προσεχή Απρίλιο για πέντε Σάββατα, αποτελούν μερικές από τις πολλές δράσεις του Ιδρύματος Ωνάση σε αυτό το ευαίσθητο και σημαντικό πεδίο.
Εδώ και δεκαετίες, το Ίδρυμα ενισχύει τα ειδικά σχολεία και τα τμήματα ένταξης, με τη δωρεά βιβλίων, εξοπλισμού και εποπτικών μέσων, προκειμένου να διευκολύνει την εκπαιδευτική προσπάθεια των παιδαγωγών. Επιπλέον, στο θεσμοθετημένο από το 1978 Πρόγραμμα Υποτροφιών του Ιδρύματος, συμπεριλαμβάνεται ο κλάδος της Ειδικής Αγωγής για μεταπτυχιακές σπουδές και διδακτορική έρευνα.