«Ο λαός θα μας κρίνει για την αποτελεσματικότητα, για το κόστος των έργων και για τη διαφάνεια που τα κάνουμε».
Αυτό τόνισε ο υπουργός Μεταφορών και Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης, σε ημερίδα του ΣΥΡΙΖΑ Α' και Β' Θεσσαλονίκης, αναπτύσσοντας τους βασικούς άξονες του κυβερνητικού σχεδιασμού για τις μεταφορές και τις υποδομές, στην περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας.
Υπογράμμισε ότι η περιοχή έχει ανάγκη από έργα που «στηρίζουν την παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας», όχι από έργα «βιτρίνας», αλλά από «έργα για την κοινωνία και για τις υγιείς παραγωγικές δυνάμεις». «Δεν μπορούμε να έχουμε μια ιεράρχηση και ένα σχεδιασμό στον "αέρα", όπως είχαμε πριν» είπε ο κ. Σπίρτζης και πρόσθεσε χαρακτηριστικά:
«Τα έργα δεν ανήκουν σε καμία κυβέρνηση, σε κανέναν υπουργό, σε κανέναν περιφερειάρχη, ή δήμαρχο, ανήκουν στον ελληνικό λαό που τα πληρώνει. Και επομένως, αυτός ο λαός θα μας κρίνει για την αποτελεσματικότητα, για το κόστος των έργων και για τη διαφάνεια που τα κάνουμε».
Ο κ. Σπίρτζης ανέφερε ότι η επιδίωξη είναι «πώς θα κάνουμε τη Θεσσαλονίκη κεντροοικονομικό, πολιτιστικό, εμπορικό των Βαλκανίων» και συνέχισε:
«Δεν γίνεται να κάνει η χώρα εξήντα χρόνια να ολοκληρώσει τον αυτοκινητόδρομο Αθηνών Θεσσαλονίκης, ούτε να είναι παρατημένο - όταν αναλάβαμε- χωρίς χρηματοδότηση και χωρίς πολιτική διάθεση ολοκλήρωσης, το έργο για τη σιδηροδρομική σύνδεση Αθήνας - Θεσσαλονίκης. Και είμαστε πολύ περήφανοι που τον Ιούνιο αυτό το έργο τελειώνει, ολοκληρώνεται».
Εγνατία Οδός, Σιδηροδρομική διασύνδεση ΠΑΘΕ - λιμάνι Θεσσαλονίκης
Αναφερόμενος στην Εγνατία Οδό, ο υπουργός Υποδομών έκανε λόγο για «καταπληκτικό έργο», το οποίο κόστισε «επτά δισ. ευρώ», τόνισε όμως ότι «σχεδιάστηκε με τρόπο που -με εξαίρεση την Ηγουμενίτσα- δεν είχε πρόσβαση, ή διασύνδεση με λιμάνι, σιδηρόδρομο, βιομηχανική περιοχή, μεγάλο αστικό κέντρο, ή τουριστική περιοχή.
«Ούτε με τη Θεσσαλονίκη, ούτε με τη Χαλκιδική» δήλωσε χαρακτηριστικά ο υπουργός και πρόσθεσε: «Και αυτό δείχνει, το πώς κάποιοι εκτελούσαν έργα για τα έργα και, έργα για να εξυπηρετήσουν άλλα συμφέροντα από αυτά των υγιών παραγωγικών δυνάμεων της χώρας». Σχολιάζοντας, δημοσιεύματα που προβάλλουν τον ισχυρισμό, ότι η εγκατάσταση «ηλεκτρονικού αναλογικού συστήματος διοδίων» θα εμποδίσει «την παραχώρηση της Εγνατίας» ο κ. Σπίρτζης τόνισε: «Η αλήθεια είναι ότι, όποιος δε θέλει να μπει, να εγκατασταθεί, το ηλεκτρονικό αναλογικό σύστημα διοδίων επιθυμεί να υποτιμήσει την αξία της Εγνατίας».
Ο κ. Σπίρτζης ανέφερε, ότι η σημερινή κυβέρνηση προωθεί και προχωρά έργα υποδομής και συνδυασμένες μεταφορές, εντάσσοντας τα, σε διευρωπαϊκά δίκτυα, με στόχευση την αναβάθμιση συνολικά της ευρύτερης περιοχής, την τόνωση οικονομικών και εμπορικών δραστηριοτήτων και τη διασύνδεση της περιοχής και της χώρας με τις γειτονικές χώρες των Βαλκανίων, όπως είναι η οδική και η σιδηροδρομική διασύνδεση της ΠΑΘΕ με το λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Υπογράμμισε, επίσης, ότι η κυβέρνηση τρέχει τις διαδικασίες για να υλοποιηθεί ο «στρατηγικής σημασίας» σχεδιασμός για τη «σιδηροδρομική Εγνατία», με όλα τα πλεονεκτήματα και τα «γεωπολιτικά», που θα αποκτήσει η χώρα και η περιοχή με αυτό το έργο.
ΟΑΣΘ και Μετρό Θεσσαλονίκης
Ο κ. Σπίρτζης έκανε λόγο «παλαιοκομματικές» λογικές που επικράτησαν τα προηγούμενα χρόνια, με αποτέλεσμα πολλά από τα μεγάλα έργα, είτε να μην προχωρούν, είτε να σημειώνονται καθυστερήσεις, είτε ο σχεδιασμός να εξυπηρετεί άλλες ανάγκες από αυτές που υπήρχαν. Αναφέρθηκε στις πρωτοβουλίες της σημερινής κυβέρνησης για την προώθηση έργων που είχαν γίνει, όπως είπε, «ανέκδοτα» για δεκαετίες, για την Κεντρική Μακεδονία και τη Θεσσαλονίκη.
Για το μετρό, υπογράμμισε ότι «από ανέκδοτο έγινε έργο» και ότι η βασική του γραμμή θα τελειώσει ως το τέλος του 2019 -και λίγους μήνες μετά και η επέκταση της Καλαμαριάς- προσθέτοντας ότι «βρέθηκε λύση, που δεν βρισκόταν πριν» στον σταθμό Ελευθερίου Βενιζέλου με διατήρηση των αρχαίων στον υπό κατασκευή σταθμό, ενώ θα ξεκινήσουν και οι «πρόδρομες εργασίες» για την επέκταση της κεντρικής γραμμής προς τη δυτική Θεσσαλονίκη.
Ο κ. Σπίρτζης στάθηκε, ιδιαίτερα, στην αστική συγκοινωνία και στον ΟΑΣΘ, τονίζοντας ότι προσεχώς αναμένεται το σχέδιο νόμου «για να βγουν στον δρόμο, άλλα σαράντα, πενήντα λεωφορεία» ενώ «μέσα στη χρονιά» θα δημοπρατηθεί και «το ηλεκτρονικό αναλογικό σύστημα εισιτηρίων». Επίσης, προχώρησε σε μια «αποκάλυψη» για τον στόλο των λεωφορείων.
«Από 2003 ως και το 2014 αποσύρθηκαν από τον ΟΑΣΘ, πριν από-ιδιωτικοποιηθεί, 394 λεωφορεία ηλικίας δώδεκα ετών» είπε ο κ. Σπίρτζης, προσθέτοντας ότι αυτά, αντί να εκχωρηθούν στο δημόσιο «σύμφωνα με τη σύμβαση που υπήρχε» δόθηκαν ως σκραπ ή στα ΚΤΕΛ και πρόσθεσε:
«Όχι μόνο δεν ήλθαν στο ελληνικό δημόσιο, αλλά πουλήθηκαν σε τιμές 570 ευρώ το ένα -το λεωφορείο των δώδεκα ετών- 700 ευρώ, 750 ευρώ -και εσείς θα θέλατε κανένα, φαντάζομαι- ως σκραπ. Και κάποια άλλα σε ΚΤΕΛ, που τα χρησιμοποίησαν. Και δε δόθηκαν στο ελληνικό δημόσιο, που όφειλαν σύμφωνα με τη σύμβαση να τα δώσουν, γιατί ήταν περιουσία του».
Ο κ. Σπίρτζης εξήγησε ότι η πολιτική της κυβέρνησης για τις συγκοινωνίες δεν είναι η αναπλήρωση και η επέκταση του στόλου λεωφορείων, μέσω δανεισμού, αλλά αντίθετα μια πρακτική που να υποστηρίζει και τις τοπικές δημόσιες και ιδιωτικές βιομηχανίες και υπογράμμισε ότι η στόχευση είναι να γίνουν δύο ΣΔΙΤ για την παραγωγή σύγχρονων προδιαγραφών λεωφορείων και μικρότερων ηλεκτρικών λεωφορείων.
«Εμείς, λοιπόν, αυτό που παλέψαμε και παλεύουμε είναι, να μην κλείσει η ΕΛΒΟ και να μην αγοράσουμε λεωφορεία εάν ένα κομμάτι της παραγωγικής δομής των λεωφορείων που θέλουμε να προμηθευτούμε δεν παραχθεί στη χώρα μας».
Ταυτόχρονα, σχολίασε για τη Θεσσαλονίκη, «δεν είναι ορθολογικό» να υπάρχει ένας σχεδιασμός, που να επιτρέπει «να κινείται ένας πολίτης από την άκρη του νομού μέχρι το κέντρο της πόλης με ένα ευρώ» και προανήγγειλε «διορθώσεις» στο σύστημα της αστικής συγκοινωνίας, μέχρι να λειτουργήσει το μετρό.
«Δεν ξέρω, ποιοι πολιτευτές ήταν από τα συγκεκριμένα χωριά, και πού βάσισαν έναν τέτοιου είδους σχεδιασμό, σε ποιές αρχές, σε ποιές αξίες, αλλά δεν τον καταλαβαίνω. Θα βρούμε ποιοί βουλευτές του παλαιοκομματισμού έπαιρναν ψήφους εκεί, ή γεννήθηκαν εκεί για να το εξηγήσουμε. Ούτε είναι λογικό ο πλέον απομακρυσμένος οικισμός να μην έχει σύνδεση».
Έργα χρηματοδοτούμενα από ΕΣΠΑ
Ο υπουργός αναφέρθηκε και σε έργα που θα υλοποιηθούν με πόρους του ΕΣΠΑ 2014-2020, όπως ο προαστιακός δυτικής Θεσσαλονίκης, η σιδηροδρομική σύνδεση με το λιμάνι και τον έκτο προβλήτα, οι σιδηροδρομικές γέφυρες στον Γαλλικό ποταμό και οι ενέργειες για το εμπορευματικό κέντρο στο πρώην στρατόπεδο «Γκόνου», που «θα αναβαθμίσει το λιμάνι της Θεσσαλονίκης και τις υπόλοιπες δραστηριότητες που σχετίζονται με τις συνδυασμένες μεταφορές».
Επεσήμανε, ακόμη, την ολοκλήρωση των έργων του κόμβου στην επέκταση του αεροδιαδρόμου στο αεροδρόμιο Μακεδονία, σε χρόνο που δεν επηρεάζει τον τουρισμό, αλλά και νωρίτερα απ' ότι είχε προγραμματιστεί. Τέλος, αναφέρθηκε στον σχεδιασμό για τα αντιπλημμυρικά έργα, σε συνεργασία με τις τοπικές αρχές.
Ο κ. Σπίρτζης έκανε επίσης λόγο για «μεγάλες αλλαγές» που έγιναν στο «θεσμικό πλαίσιο» και στις «δομές», μάλιστα, μέσα σε περίοδο οικονομικής στενότητας, όπως ο νέος νόμος για τις δημόσιες συμβάσεις και τις ΣΔΙΤ, η πρόβλεψη ότι ένα έργο δεν μπορεί να δημοπρατηθεί εάν δεν τακτοποιηθούν οι απαλλοτριώσεις και οι αρχαιολογικές εργασίες, ή το να λαμβάνεται υπόψη το κοινωνικό πρόσημο στον σχεδιασμό των έργων και να γίνονται οι διαδικασίες με πλήρη διαφάνεια, κ.α.
Πηγή: ΑΠΕ