Σαν σήμερα πριν 24 χρόνια έφυγε από την ζωή η Μελίνα Μερκούρη.
Μια μαρτυρία ενός φημισμένου φωτογράφου, του Elite, ενός ιεροφάντη της φωτογραφικής τέχνης, όπως τον αποκαλεί ο Μίλτος Α.Λιδωρίκης, στο βιβλίο του «Elite: Μια επωνυμία που έγινε όνομα και ιστορία του Θεάτρου» (εκδόσεις Παρουσία 2017), περιγράφει τη Μελίνα Μερκούρη.
Αναφέρει ο Elite -κατά κόσμον Τάσος Κουτσούκος- ο οποίος από τη δεκαετία 1950 έως τη δεκαετία του '80 φωτογράφισε όλους σχεδόν τους μεγάλους ηθοποιούς της εποχής.
«Πολύ μεγάλο τρακ είχα όταν περίμενα τη Μελίνα για να τη φωτογραφίσω. Δεν ήταν πια στα πρώτα της νιάτα κι όμως έπρεπε να αποδώσω όλη την ομορφιά της, τις αέρινες κινήσεις των χεριών της, δεν έχω δει άλλη γυναίκα να κινεί τόσο εκφραστικά τα χέρια της.
Μόλις φάνηκε στην πόρτα, μια θεά, μου είπε με τη σαγηνευτική φωνή της: «Να, είμαι όλη δική σας, κύριε Elite». Δεν χρειαζόμουν τίποτε άλλο. Μπήκαμε στο ατελιέ και κάθε έκφρασή της, κάθε κίνησή της, ήταν μια πρόκληση για μένα!»
«Επικοινωνία απέναντι στον φακό»
Ήταν μια εύκολη υπόθεση γενικότερα η φωτογράφηση των ηθοποιών;
Ο Μίλτος Α. Λιδωρίκης είχε ρωτήσει τον Elite, «Κύριε Elite, είναι διαφορετική η τέχνη και η τεχνική ανάμεσα στη φωτογραφία της παράστασης και στο πορτρέτο;»
«Εντελώς διαφορετική. Φωτογραφίζοντας την παράσταση εισπράττεις το έργο, τη σκηνοθεσία, τον ηθοποιό, το σκηνικό, τον φωτισμό. Όλα αυτά πρέπει να τα απεικονίσεις με τον φακό χωρίς να τα προδώσεις αλλά και χωρίς να επέμβεις. Στο πορτρέτο τα πράγματα είναι διαφορετικά. Ο φωτογράφος έχει την ευθύνη να σκηνοθετήσει. Αυτός τοποθετεί, αυτός φωτίζει, αυτός πρέπει να έχει το ταλέντο να εκμαιεύσει το καλύτερο αποτέλεσμα. Και γι' αυτό χρειάζεται επικοινωνία με τον άνθρωπο που κάθεται απέναντι από τον φακό».
πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ