Το ΕΣΥ θα επιβιώσει και το 2018 παρότι, «ο προϋπολογισμός είναι οριακός και οι διαθέσιμοι πόροι είναι λιγότεροι από τις υγειονομικές ανάγκες της κοινωνίας», τονίζει σε συνέντευξη του ο υπουργός Υγείας, Ανδρέας Ξανθός, που προσθέτει πως «η λιτότητα είναι παρούσα, ο προϋπολογισμός είναι και φέτος οριακός, αλλά η επιβίωση του ΕΣΥ έχει διασφαλιστεί πλήρως».
Παραδέχεται πως η κριτική για αργούς ρυθμούς στις προσλήψεις, είναι ακριβής και επισημαίνει ότι «δυστυχώς αυτοί είναι οι ρυθμοί του Κράτους και της υπηρεσιακής γραφειοκρατίας». Παρ' όλα αυτά, αναφέρει πως το 2018 θα ολοκληρωθεί η προκήρυξη που αφορά «περίπου 2000 νοσηλευτές και παραϊατρικό προσωπικό, θα προχωρήσουν οι κρίσεις για 1260 γιατρούς και η προκήρυξη -με το νέο σύστημα- για άλλες 1500 θέσεις».
Όσον αφορά στους επικουρικούς, που παρατάθηκε η θητεία τους μέχρι και το τέλος του 2018, ξεκαθαρίζει ότι δεν μπορούν να γίνουν αορίστου χρόνου, αλλά η δυνατότητα μονιμοποίησης τους «μπορεί να γίνει μόνο μέσα από τη διεκδίκηση μιας θέσης από τις 2760 που έχουμε μέχρι σήμερα προκηρύξει ή πρόκειται να προκηρύξουμε μέσα στο 2018».
Για τους ανασφάλιστους, επισημαίνει πως θα ενημερωθούν εγγράφως όλοι όσους αφορά η διαγραφή 28 εκατ. ευρώ βεβαιωμένων χρεών στην εφορία για χρήση υπηρεσιών Υγείας. «Η ρύθμιση νομοθετήθηκε, η διαδικασία είναι σε εξέλιξη, αλλά καθυστερεί λίγο γιατί δεν ήταν τόσο εύκολη τεχνικά όσο φαινόταν στην αρχή» τονίζει ο κ. Ξανθός.
Όπως αποκαλύπτει, το 2017 «συνταγογραφήθηκαν μέσα από το σύστημα της ΗΔΙΚΑ 840.000 ανασφάλιστοι για φάρμακα αξίας 165 εκατ. ευρώ. Πολλοί από αυτούς εξετάστηκαν στις δημόσιες δομές, έκαναν διαγνωστικές πράξεις, νοσηλεύτηκαν ή πήραν ακριβές θεραπείες απολύτως δωρεάν».
Κανένας ασθενής δεν θα μείνει χωρίς φάρμακα. «Τροχειοδεικτική βολή» η στάση μας απέναντι στη Roche. «Δεν θα βρει μιμητές» αυτό που έκαναν.
Σχετικά με τη νέα φαρμακευτική πολιτική, ο υπουργός Υγείας κάνει λόγο για βελτιωτικές αλλαγές στο «μίγμα» της φαρμακευτικής πολιτικής, δίνοντας προτεραιότητα στη μείωση των επιβαρύνσεων που αφορούν την κοινωνία. «Σε κάθε περίπτωση, δεν πρόκειται να αφήσουμε ασθενή χωρίς τη φαρμακευτική αγωγή που έχει ανάγκη», επισημαίνει, ενώ παράλληλα παραδέχεται πως ο κλειστός προϋπολογισμός τής εξωνοσοκομειακής και νοσοκομειακής φαρμακευτικής δαπάνης, είναι όντως χαμηλός.
«Είναι αλήθεια ότι η υπέρβαση της δαπάνης επιβαρύνει με υψηλό claw back τις φαρμακευτικές εταιρείες», αναφέρει και σχολιάζει πως ο χειρισμός που έγινε στην περίπτωση του «εκβιασμού της Roche», ήταν η «τροχειοδεικτική βολή» του υπουργείου Υγείας.
«Δεν επιτρέψαμε την απόσυρση του αντικαρκινικού φαρμάκου, και νομίζω ότι αυτή η απαράδεκτη κίνηση δεν θα βρει άλλους μιμητές» λέει χαρακτηριστικά.
Για την Πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας «δεν έχουμε καμιά δυσκολία να παραδεχθούμε ότι υπήρξε καθυστέρηση στην έναρξη λειτουργίας των Τοπικών Μονάδων Υγείας (ΤΟΜΥ), αλλά είναι ο πρώτος νόμος για την ΠΦΥ και τον οικογενειακό γιατρό που δεν έμεινε στα χαρτιά αλλά, αντίθετα, 6 μήνες μετά την ψήφιση του υλοποιείται με αργά αλλά σταθερά βήματα» υποστηρίζει ο Ανδρέας Ξανθός. Όπως εκτιμά, θα ανοίξουν 100 ΤΟΜΥ μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2018 και κρίνει ως πολύ ενθαρρυντικό το γεγονός ότι το 80% των γιατρών που έχουν επιλεγεί για τη στελέχωση τους, είναι κάτω των 40 ετών.
Όσον αφορά στα φαινόμενα διαφθοράς στην Υγεία, ο κ. Ξανθός δεν έχει αυταπάτες, καθώς τονίζει πως «χωρίς θεσμικές «δικλείδες ασφαλείας» όπως η λίστα χειρουργείου, χωρίς έλεγχο και χωρίς αυστηρή τιμωρία όταν υπάρχουν αποδείξεις ενοχής, το φακελάκι δεν πρόκειται να εξαλειφθεί».
Όπως λέει «δεν παριστάνουμε τους ηθικολόγους αλλά δεν έχουμε καμιά διάθεση να προσφέρουμε, όπως οι προηγούμενοι, ασυλία στα γνωστά φαινόμενα που προσβάλλουν την αξιοπρέπεια των πολιτών, των έντιμων γιατρών και της δημόσιας περίθαλψης».
Τέλος, σχολιάζοντας το συνεχή και αιχμηρό καταγγελτικό λόγο των συνδικαλιστών, επισημαίνει πως «ακόμα και στην υπερβολή του, θα μπορούσε να είναι ανεκτός , αρκεί να μη είναι «τοξικός» , να μη είναι χυδαία διαστρεβλωτικός και κυρίως να μη δημιουργεί αίσθημα ανασφάλειας στους πολίτες».
Το πλήρες κείμενο της συνέντευξης του υπουργού Υγείας Α. Ξανθού έχει ως εξής:
Είπατε πρόσφατα ότι διανύουμε περίοδο επούλωσης πληγών στο χώρο της υγείας, αλλά καλύπτονται αξιόπιστα όλες οι ανάγκες με τη διάθεση των λιγοστών διαθέσιμων πόρων. Το 2018 θα είναι μια ακόμη χρονιά στενότητας;
To 2018 θα είναι μια ακόμα δύσκολη χρονιά για την κοινωνία και για το σύστημα Υγείας, αλλά με ορατή πλέον την προοπτική της σταδιακής ανάκαμψης της οικονομίας και της υπέρβασης της κρίσης. Για 1η φορά μετά από 8 χρόνια το αφήγημα της βιώσιμης εξόδου από το δημοσιονομικό πρόγραμμα και τη σκληρή Επιτροπεία, αποκτά τις αναγκαίες υλικές προϋποθέσεις.
Σας ικανοποιεί ο φετινός προϋπολογισμός για την Υγεία;
Οι διαθέσιμοι πόροι είναι σίγουρα λιγότεροι από τις υγειονομικές ανάγκες της κοινωνίας, η λιτότητα είναι παρούσα, ο προϋπολογισμός είναι και φέτος οριακός, αλλά η επιβίωση του ΕΣΥ έχει διασφαλιστεί πλήρως, οι δημόσιες δαπάνες υγείας έχουν οριακά ενισχυθεί (από 4,6% του ΑΕΠ το 2014 είναι σήμερα στο 5,2%) και με την έντιμη και αποτελεσματική διαχείριση που γίνεται και με τις μεταρρυθμίσεις που προωθούμε (ΠΦΥ, προμήθειες, ΗΤΑ-διαπραγμάτευση στα φάρμακα, συμβάσεις ΕΟΠΥΥ με ιδιώτες παρόχους, θεσμική εξυγίανση κλπ), η εύρυθμη λειτουργία του Δημόσιου Συστήματος είναι εγγυημένη.
Οι δομές Υγείας λειτουργούν με ελλείψεις σε αναλώσιμα, έχει αποκατασταθεί το πρόβλημα;
Οι ελλείψεις σε φάρμακα, υγειονομικό υλικό και αναλώσιμα, από ενδημικό φαινόμενο που ήταν μέχρι πριν 2 χρόνια, είναι πλέον η εξαίρεση. Ειδικά αυτή την περίοδο που για 1η φορά εγκρίνονται από την αρχή της χρονιάς οι προϋπολογισμοί των νοσοκομείων στο 90% (και όχι στο 40%), και ταυτόχρονα υπάρχουν υψηλά ταμειακά διαθέσιμα, δεν δικαιολογείται να μη εκτελούνται κανονικά όλες οι παραγγελίες και να μη καλύπτονται πλήρως όλες οι ανάγκες.
Αρα όλες οι καταγγελίες από μέρους των συνδικαλιστών είναι υπερβολικές;
Η κριτική είναι αναμενόμενη και εξηγείται, ιδιαίτερα όταν προέρχεται από μια σκληρή συνδικαλιστική γραφειοκρατία, που έμαθε να επιβιώνει χάρη στη λαϊκιστική καταστροφολογία που υπερπροβάλλεται από τα ΜΜΕ. Ο καταγγελτικός λόγος, ακόμα και στην υπερβολή του, θα μπορούσε να είναι ανεκτός, αρκεί να μη είναι «τοξικός», να μη είναι χυδαία διαστρεβλωτικός και κυρίως να μη δημιουργεί αίσθημα ανασφάλειας στους πολίτες και κλίμα ανυποληψίας για τη δημόσια περίθαλψη.
Πώς σκέφτεστε να αντιμετωπίσετε το θέμα των επικουρικών γιατρών;
Οι επικουρικοί γιατροί καλύπτουν ζωτικές ανάγκες των νοσοκομείων και των ΚΥ, αυξήσαμε τον αριθμό τους και τριπλασιάσαμε το διαθέσιμο κονδύλι στις λειτουργικές δαπάνες του ΕΣΥ, διευρύναμε το χρονικό διάστημα της θητείας τους (στις περισσότερες περιπτώσεις στα 2 και συχνά στα 3 χρόνια) και κυρίως αλλάξαμε τον τρόπο επιλογής τους ( λίστα ανά ειδικότητα και ΥΠΕ), επιταχύνοντας τη διαδικασία και εξασφαλίζοντας τη δυνατότητα σε περισσότερους άνεργους γιατρούς να εργαστούν στο Σύστημα Υγείας. Για όσους, λοιπόν, επικουρικούς γιατρούς προσλήφθηκαν μετά το 2016, λειτουργεί το σύστημα της εναλλαγής με βάση τα αιτήματα των νοσοκομείων-ΚΥ και τη σειρά τοποθέτησης στη λίστα, η διαδικασία ολοκληρώνεται σε λίγες μέρες και δεν δημιουργείται κανένα κενό στο ΕΣΥ.
Οι συνάδελφοι τους στα δημόσια νοσοκομεία επιμένουν ότι ένα μεγάλο μέρος τους θα απομακρυνθεί στο τέλος της χρονιάς. Θα τους κάνετε συμβάσεις αορίστου χρόνου;
Το πρόβλημα υπάρχει με τους γιατρούς που παρατάθηκε με νόμο η θητεία τους (η οποία έληγε μαζικά στις 30/9/2017) μέχρι 31/12/2018. Η μετατροπή συμβάσεων ορισμένου χρόνου σε αορίστου δεν επιτρέπεται από το Σύνταγμα. Επίσης, ο αριθμός των προσλήψεων μόνιμου προσωπικού στο Δημόσιο έχει συγκεκριμένη «οροφή» κάθε χρόνο (με βάση τη σχέση προσλήψεων/αποχωρήσεων), λόγω του Μνημονίου. Η δυνατότητα μονιμοποίησης των γιατρών αυτών που έχουν προσφέρει πολύτιμες υπηρεσίες, μπορεί να γίνει μόνο μέσα από τη διεκδίκηση μιας θέσης από τις 2760 που έχουμε μέχρι σήμερα προκηρύξει ή πρόκειται να προκηρύξουμε μέσα στο 2018. Ήδη 140 επικουρικοί γιατροί από αυτούς που παρατείναμε τη θητεία τους έχουν πάρει μόνιμη θέση στο ΕΣΥ. Η προϋπηρεσία του επικουρικού γιατρού μοριοδοτείται στο μέγιστο δυνατό βαθμό και αποτελεί ένα σημαντικό bonus στις κρίσεις.
Έχετε επενδύσει πολιτικά στο θέμα των προσλήψεων, όμως οι ρυθμοί που γίνονται είναι αργοί, σας κατηγορούν αρκετοί συνδικαλιστές...
Έχουμε επενδύσει στην κατά προτεραιότητα στήριξη της δημόσιας περίθαλψης και άρα στη σοβαρή ενίσχυση της με ανθρώπινο δυναμικό. Οι προσλήψεις μόνιμου και επικουρικού προσωπικού που έχουμε δρομολογήσει, αποτελούν μια πρωτοφανή στη διάρκεια της κρίσης «ένεση» ιατρικού-νοσηλευτικού-παραϊατρικού προσωπικού. Η κριτική για αργούς ρυθμούς είναι ακριβής. Δυστυχώς, αυτοί είναι οι ρυθμοί του Κράτους και της υπηρεσιακής γραφειοκρατίας.
Πόσοι νέοι γιατροί και νοσηλευτές έχουν τοποθετηθεί στις δημόσιες δομές το 2017 και ποια είναι η πρόβλεψη για το 2018;
Νομοθετήσαμε αλλαγή στον τρόπο επιλογής των γιατρών ΕΣΥ , ελπίζοντας στην επίσπευση μιας διαδικασίας που συχνά υπερβαίνει τον 1-1,5 χρόνο. Ήδη το ΕΣΥ έχει ενισχυθεί με πραγματικούς όρους: το 2017 τοποθετήθηκαν 700 μόνιμοι γιατροί (400 από πρόσφατες και 300 από παλιές κρίσεις που «ξεπαγώσαμε»), 900 επικουρικοί γιατροί, 4000 εργαζόμενοι διαφόρων ειδικοτήτων μέσω ΟΑΕΔ, και πάνω από 400 επαγγελματίες υγείας μέσω του προγράμματος Philos για το προσφυγικό. Για το 2018 προβλέπεται να ολοκληρωθεί η προκήρυξη 7Κ/2017, που αφορά περίπου 2000 νοσηλευτές και παραϊατρικό προσωπικό, να ολοκληρωθούν οι κρίσεις για τους 1260 γιατρούς και να προκηρύξουμε με το νέο σύστημα τις υπόλοιπες 1500, ελπίζοντας στην ταχύτερη διεκπεραίωση των κρίσεων.
Οι πάροχοι του ΕΟΠΠΥ εξακολουθούν να διαμαρτύρονται ότι καθυστερούν πολύ να εξοφληθούν και κάθε λίγο απειλούν με επίσχεση υπηρεσιών...
Η ροή πληρωμών από τον ΕΟΠΥΥ προς τους παρόχους έχει κανονικοποιθεί και συνήθως δεν υπερβαίνει τις 90 μέρες. Στα ιδιωτικά φαρμακεία κινείται στις 60 μέρες. Μπορεί να υπάρχουν rebates και claw back, αλλά σημαντικές καθυστερήσεις δεν υπάρχουν. Ο ΕΟΠΥΥ αυτές τις μέρες μειώνει τις ληξιπρόθεσμες οφειλές του στα 300 περίπου εκατ. ευρώ, από 2 δισ. που ήταν πριν από 2 χρόνια. Αυτό οφείλεται στη σταθερή και ενισχυμένη μεταβίβαση των ασφαλιστικών εισφορών υγείας από τον ΕΦΚΑ. Φέτος αποδόθηκαν 4,7 δισ.( 100%), πέρυσι 4,1 ( 90%) και το 2015 3,6 δισ. ευρώ. Έτσι, καταφέραμε να ενισχύσουμε παράλληλα και τα νοσοκομεία και να πετύχουμε την αναγκαία συνέργεια του κρατικού προϋπολογισμού και της κοινωνικής ασφάλισης για τη βιώσιμη χρηματοδότηση του ΕΣΥ.
Ωστόσο, οι απειλές για επισχέσεις υπηρεσιών δημιουργούν ανασφάλεια στους ασφαλισμένους του Οργανισμού.
Οι ασφαλισμένοι του ΕΟΠΥΥ επιβαρύνονται σήμερα πολύ λιγότερο, εξαιτίας των απευθείας συμβάσεων του Οργανισμού με ιδιώτες παρόχους για αναλώσιμα, ορθοπεδικό-υγειονομικό υλικό, σκευάσματα ειδικής διατροφής, συσκευές χορήγησης οξυγόνου κλπ. Υπάρχουν διαμαρτυρίες παρόχων για μη ικανοποιητικές τιμές αποζημίωσης σε ορισμένα προϊόντα, αλλά αυτό δεν δικαιολογεί επισχέσεις υπηρεσιών.
Ανασφάλιστοι. Είστε ικανοποιημένος σήμερα με την πρόσβασή τους στα δημόσια νοσοκομεία;
Η εγγυημένη πρόσβαση των ανασφάλιστων στο Δημόσιο Σύστημα Υγείας ήταν η μεγάλη τομή στην πολιτική υγείας αυτής της κυβέρνησης και στην κοινωνική πολιτική της χώρας. Αντιμετωπίσαμε τη βαρβαρότητα της «υγειονομικής φτώχειας» και, παρά τους δημοσιονομικούς περιορισμούς, υλοποιούμε τη στρατηγική της καθολικής κάλυψης, που είναι στόχος του ΠΟΥ και του ΟΗΕ. Ένας στόχος που δεν εφαρμόζεται ακόμα και σε χώρες με πολύ μεγαλύτερη οικονομική δύναμη. Γιατί η καθολικότητα και η ισότητα στη φροντίδα υγείας είναι πρωτίστως πολιτικό πρόταγμα. Και η προσπάθεια εξάλειψης των ανισοτήτων στην Υγεία είναι κατ'εξοχήν αριστερή και προοδευτική πολιτική επιλογή.
Είστε κοντά σ' αυτό που είχατε κατά νου όταν νομοθετούσατε την καθολική τους πρόσβαση σε υπηρεσίες υγείας και φάρμακα;
Η προσβασιμότητα των νοσοκομείων δεν αμφισβητείται από κανένα, το ζητούμενο είναι η ισοτιμία στο θεραπευτικό αποτέλεσμα και η αξιοπρεπής αντιμετώπιση όλων των πολιτών, ασφαλισμένων και ανασφάλιστων, χωρίς να χρειάζεται «μέσον» ή «φακελάκι». Το 2017 συνταγογραφήθηκαν μέσα από το σύστημα της ΗΔΙΚΑ 840.000 ανασφάλιστοι για φάρμακα αξίας 165 εκατ. ευρώ. Πολλοί από αυτούς εξετάστηκαν στις δημόσιες δομές, έκαναν διαγνωστικές πράξεις, νοσηλεύτηκαν ή πήραν ακριβές θεραπείες απολύτως δωρεάν. Αυτό είναι μετρήσιμη και «μεροληπτική» υπέρ των αδύναμων παρέμβαση κοινωνικής ανακούφισης, αξιοπρέπειας και προστασίας της Δημόσιας Υγείας.
Γιατί καθυστερούν οι ρυθμίσεις τη εφορίας που αφορούν παλαιότερα νοσήλεια; Πόσοι ανασφάλιστοι έχουν απαλλαγεί από τα χρέη αυτά;
Η διαγραφή 28 εκατ. ευρώ βεβαιωμένων χρεών ανασφάλιστων, είναι σε εξέλιξη, καθυστερεί λίγο γιατί δεν ήταν τόσο εύκολη τεχνικά όσο φαινόταν, θα προχωρήσει όμως και θα ενημερωθούν εγγράφως όλοι οι πολίτες που τους αφορά, μόλις ολοκληρωθεί η διαδικασία. Σε μια περίοδο υπερχρέωσης πολλών νοικοκυριών, αυτό έχει επίσης τεράστια αξία για το ηθικό της κοινωνίας.
Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας. Κάποιοι μιλούν για καθυστερήσεις στην εφαρμογή της...
Δεν έχουμε καμιά δυσκολία να παραδεχθούμε ότι υπήρξε καθυστέρηση στην έναρξη λειτουργίας των Τοπικών Μονάδων Υγείας (ΤΟΜΥ). Όλες οι σημαντικές μεταρρυθμίσεις χρειάζονται ένα κρίσιμο χρονικό διάστημα για να τεθούν σε εφαρμογή. Θυμίζω, όμως, ότι είναι ο πρώτος νόμος για την ΠΦΥ και τον οικογενειακό γιατρό που δεν έμεινε στα χαρτιά αλλά, αντίθετα, 6 μήνες μετά την ψήφιση του υλοποιείται με αργά αλλά σταθερά βήματα.
Ποια είναι τα βήματα από εδώ και μπρος; Με τι θα είστε ικανοποιημένος όσον αφορά στην εφαρμογή της ΠΦΥ στο πρώτο εξάμηνο του 2018-ποιος είναι ένας ρεαλιστικός στόχος;
Ήδη έχουν στελεχωθεί και λειτουργούν πάνω από 10 ΤΟΜΥ σε όλη τη χώρα και ο στόχος είναι στο 1ο εξάμηνο του 2018 να ανοίξουν γύρω στις 100. Το πρώτο και αποφασιστικό βήμα έγινε. Το νέο μοντέλο της ΠΦΥ δεν κατέρρευσε πριν καν ξεκινήσει, όπως ήταν οι ευσεβείς πόθοι κάποιων, αλλά σιγά-σιγά κερδίζει την εμπιστοσύνη των γιατρών και των άλλων επαγγελματιών υγείας. Είναι πολύ ενθαρρυντικό ότι το 80% των γιατρών που έχουν επιλεγεί είναι κάτω των 40 ετών, είναι νέα παιδιά με καλές σπουδές και διάθεση να στηρίξουν μια σοβαρή αλλαγή στο Σύστημα Υγείας.
Θα βρείτε γιατρούς να στελεχώσουν το σύνολο του εγχειρήματος;
Στη νέα προκήρυξη για οικογενειακούς γιατρούς στις ΤΟΜΥ που θα ακολουθήσει, όλα δείχνουν ότι θα υπάρξει μεγαλύτερη ανταπόκριση. Είκοσι χρόνια μετά από την ίδρυση των τελευταίων Κέντρων Υγείας, έχουμε νέες αποκεντρωμένες δημόσιες δομές ΠΦΥ, με πυρήνα τον οικογενειακό γιατρό και την ομάδα υγείας, που εξασφαλίζουν εγγύτητα προς τους πολίτες, ευχέρεια στην πρόσβαση, προσωπική σχέση με τους επαγγελματίες υγείας και συνέχεια στη φροντίδα. Δεν έχουμε, όμως, μόνο νέες δομές και επιπλέον προσωπικό. Έχουμε κυρίως μια νέα κουλτούρα στο Σύστημα Υγείας, που δίνει έμφαση στην πρόληψη και στην αγωγή υγείας και δεν επικεντρώνεται αποκλειστικά στη θεραπεία της ασθένειας.
Τι θα αλλάξει το 2018 στη φαρμακευτική πολιτική;
Παρά τις «Κασσάνδρες» για Grexit στα καινοτόμα φάρμακα, λόγω των κυβερνητικών μέτρων, κάθε τρεις μήνες βγαίνει Δελτίο Τιμών νέων on patent φαρμάκων, τα οποία από δω και πέρα θα περνούν από το επιστημονικό «φίλτρο» του ΗΤΑ και θα ακολουθεί υποχρεωτικά διαπραγμάτευση της τιμής τους για να αποζημιωθούν. Ο κλειστός προϋπολογισμός της εξωνοσοκομειακής και νοσοκομειακής φαρμακευτικής δαπάνης, είναι όντως χαμηλός. Και είναι αλήθεια, ότι η υπέρβαση της δαπάνης επιβαρύνει με υψηλό claw back τις φαρμακευτικές εταιρείες. Στόχος μας είναι με τη σταδιακή εφαρμογή διαρθρωτικών και όχι οριζόντιων μέτρων (ΗΤΑ, διαπραγμάτευση, «κλειδωμένα» πρωτόκολλα, μητρώα ασθενών, επέκταση της ηλεκτρονικής συνταγογράφησης στους νοσηλευόμενους ασθενείς, κλειστοί προϋπολογισμοί ανά θεραπευτική κατηγορία) να ελέγξουμε αποτελεσματικά και με επιστημονικά κριτήρια τη δαπάνη.
Όλοι οι ασθενείς θα συνεχίσουν να έχουν πρόσβαση στα καινοτόμα φάρμακα;
Όλοι οι ασθενείς στη χώρα έχουν εγγυημένη πρόσβαση, ανεξάρτητα από τον αν είναι ασφαλισμένοι ή ανασφάλιστοι, στη φαρμακευτική καινοτομία, που τεκμηριωμένα προσφέρει κλινικό όφελος και βελτιώνει την ποιότητα και το προσδόκιμο ζωής. Θα επιδιώξουμε μέσα στο 2018 βελτιωτικές αλλαγές στο «μίγμα» της φαρμακευτικής πολιτικής, δίνοντας προτεραιότητα στη μείωση των επιβαρύνσεων που αφορούν την κοινωνία. Σε κάθε περίπτωση, δεν πρόκειται να αφήσουμε κανένα ασθενή χωρίς τη φαρμακευτική αγωγή που έχει ανάγκη.
Τι θα κάνετε αν και άλλες φαρμακευτικές ακολουθήσουν το δρόμο της Roche;
Ο χειρισμός που έγινε στην περίπτωση του εκβιασμού της Roche, θεωρώ ότι ήταν η «τροχειοδεικτική βολή» του υπουργείου Υγείας. Δεν επιτρέψαμε την απόσυρση του αντικαρκινικού φαρμάκου, αναδείξαμε στην πολιτική του διάσταση το θέμα, προκαλέσαμε συζήτηση στο Συμβούλιο Υπουργών της ΕΕ, μας συμπαραστάθηκαν οι χώρες της Ευρώπης και νομίζω ότι αυτή η απαράδεκτη κίνηση δεν θα βρει άλλους μιμητές.
Eίπατε πρόσφατα ότι καθημερινά παραπέμπονται σε πειθαρχικά συμβούλια, ή τίθενται σε διαθεσιμότητα, ή ακόμα και απολύονται όσοι δημόσιοι λειτουργοί πιάνονται «με τη γίδα στην πλάτη»...
Η διαφθορά στο Σύστημα Υγείας είναι διαχρονικά ένα δομικό του χαρακτηριστικό. Δεν έχουμε την αυταπάτη ότι μιλώντας για «ηθικοποίηση» και «εξυγίανση» έχουμε λύσει το πρόβλημα. Δεν παριστάνουμε τους ηθικολόγους αλλά ξέρουμε πολύ καλά τι συμβαίνει και δεν έχουμε καμιά διάθεση να προσφέρουμε, όπως οι προηγούμενοι, ασυλία στα γνωστά φαινόμενα που προσβάλλουν την αξιοπρέπεια των πολιτών, των έντιμων γιατρών και της δημόσιας περίθαλψης.
Τα φαινόμενα διαφθοράς συνεχίζονται ή οι αναφορές σας αυτές αφορούσαν στο παρελθόν;
Έχουμε επίγνωση ότι χωρίς θεσμικές «δικλείδες ασφαλείας», όπως η λίστα χειρουργείου, χωρίς έλεγχο και χωρίς αυστηρή τιμωρία όταν υπάρχουν αποδείξεις ενοχής, το φακελάκι δεν πρόκειται να εξαλειφθεί. Η αποφασιστική στάση απέναντι στις παθογένειες και στις στρεβλώσεις του Συστήματος Υγείας είναι προϋπόθεση επιβίωσής του και ταυτόχρονα όρος για τη δική μας αξιοπιστία.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ