Η ελκυστικότητα μπορεί να επηρεάσει μέχρι και το εκλογικό αποτέλεσμα σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα. Την επιτυχία εμφανίσιμων υποψηφίων στις γερμανικές εκλογές μελέτησε κοινωνιολόγος από το Ντίσελντορφ.
Η εμφάνιση παίζει σημαντικό ρόλο σε σχεδόν όλους τους τομείς της ζωής. Οι όμορφοι άνθρωποι έχουν ευκολότερη πρόσβαση σε καλύτερες θέσεις εργασίας και οι όμορφοι πωλητές πετυχαίνουν υψηλότερους τζίρους. Κάτι αντίστοιχο φαίνεται να ισχύει και στην πολιτική.
Ο κοινωνιολόγος Ούλριχ Ρόζαρ, που ειδικεύεται σε έρευνες ελκυστικότητας των φύλων, μελέτησε πώς η εμφάνιση μπορεί να επηρεάσει το εκλογικό αποτέλεσμα. Στη μελέτη του περιελάμβανε και τους 1786 υποψηφίους, άνδρες και γυναίκες, στις εκλογικές περιφέρειες. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι, σε σύγκριση με τις εκλογές που διεξήχθησαν από το 2002 μέχρι το 2013, η εμφάνιση των υποψηφίων είχε τη μεγαλύτερη επιρροή μέχρι τώρα.
Σε ορισμένες ακραίες περιπτώσεις, κάποιος ιδιαίτερα ελκυστικός υποψήφιος μπόρεσε να λάβει ποσοστό μέχρι και 5% παραπάνω στη λεγόμενη πρώτη ψήφο και μέχρι 3% στη λεγόμενη δεύτερη. Την ίδια ώρα, ο επιστήμονας διαπίστωσε ότι αυξήθηκε η συμμετοχή των ψηφοφόρων στις εκλογικές περιφέρειες, όπου κατέβαιναν ελκυστικοί υποψήφιοι.
Η έρευνα
Στο πρώτο στάδιο της έρευνας έγινε κάτι σαν διαγωνισμός ομορφιάς. 12 γυναίκες και 12 άνδρες κλήθηκαν να αξιολογήσουν φωτογραφίες υποψηφίων, τα ονόματα των οποίων δεν αποκαλύφθηκαν, βάσει της εξωτερικής τους εμφάνισης και μόνο. Το ότι οι συμμετέχοντες «κριτές» στην έρευνα ήταν μόνο 24 δεν προκάλεσε πρόβλημα, γιατί διαπιστώθηκε κάτι σαν «ομοφωνία» όσον αφορά στα κριτήρια ελκυστικότητας. Η έρευνα του Ούλριχ Ρόζαρ έδειξε ότι η εμφάνιση είναι μόλις το δεύτερο χαρακτηριστικό που επηρεάζει τους ψηφοφόρους στην επιλογή τους. Το πρώτο είναι ο βαθμός αναγνωρισιμότητας. Ο πιο σημαντικός παράγοντας όμως είναι το κόμμα στο οποίο ανήκουν.
Πάντως, ορισμένοι επιστήμονες διατηρούν επιφυλάξεις για την έρευνα. O Μάρτιν Γκρίντλ, καθηγητής Oικονομικής Ψυχολογίας εξηγεί: «Φυσικά και ο Γάλλος πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν και ο Αυστριακός καγκελάριος Σεμπάστιαν Κουρτς είναι ωραίοι. Αλλά υπάρχουν και πολλοί πολιτικοί που δεν είναι εμφανίσιμοι και παρ' όλα αυτά ήταν ή είναι επιτυχημένοι – από την Μέρκελ μέχρι τον Χέλμουτ Κολ».
Ας σημειωθεί σε κάθε περίπτωση, ότι στόχος της έρευνας του Ρόζαρ είναι να ευαισθητοποιήσει τους ψηφοφόρους να μη κρίνουν τους υποψηφίους από την εμφάνισή τους. Σε μια εποχή όπου υπάρχουν όλο και λιγότερες αξιόπιστες πληροφορίες όσον αφορά περίπλοκα πολιτικά θέματα, οι ψηφοφόροι επηρεάζονται περισσότερο από χαρακτηριστικά όπως «βαθμός συμπάθειας» ή «καλή εμφάνιση» των ψηφοφόρων. «Δεν θέλουμε η πολιτική να εξελιχθεί σε καλλιστεία» αναφέρει χαρακτηριστικά ο επιστήμονας.
Πηγή: DW