Το πετρέλαιο είναι το σημαντικότερο καύσιμο για την κίνηση των επαγγελματικών αυτοκινήτων, των ελαφριών φορτηγών, των φορτηγών και των λεωφορείων.
Μάλιστα σε ποσοστό άνω του 90% ο επαγγελματικός στόλος σ’ όλη την Ευρώπη κινείται αποκλειστικά με αυτή την μορφή καυσίμου.
Επόμενο βήμα των αρμόδιων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής είναι να δοθεί οικολογική λύση στην κίνηση αυτών των οχημάτων, διερευνώντας τις δυνατότητες των επιλογών του κινητήρα, ώστε να εκπέμπει λιγότερες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα. Σε πρόσφατη εκδήλωση που διοργάνωσε η Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) γι’ αυτό το συγκεκριμένο θέμα διατυπώθηκε η αναγκαιότητα εναλλακτικών μορφών κίνησης για αυτή την κατηγορία, όπως η χρησιμοποίηση συμβατικών κινητήρων που θα κινούνται με πετρέλαιο ή βενζίνη που θα λειτουργούν με βιοκαύσιμα, φυσικό αέριο και υδρογόνο, καθώς και με ηλεκτρικές και υβριδικές ηλεκτρικές τεχνολογίες.
Η ηλεκτρική τεχνολογία ουσιαστικά δεν μπορεί αποκλειστικά να χρησιμοποιηθεί στα φορτηγά και λεωφορεία που διανύουν εκατοντάδες χιλιόμετρα, τη στιγμή που ένας επαγγελματίας οδηγός εκτός από τις μεγάλες αποστάσεις πιέζεται χρονικά ως προς την ώρα παράδοσης των φορτίων.
Ωστόσο υπάρχει η δυνατότητα παράλληλης χρησιμοποίησης κατά τη διάρκεια της πολύωρης στάσης, αρκεί στο σημείο να υπάρχει η ανάλογη υποδομή με ισχυρό σύστημα φόρτισης.
Ωστόσο ο επαγγελματίας οδηγός μπορεί να χρησιμοποιεί πετρέλαιο με χαμηλή περιεκτικότητα σε θείο, ενώ δεν θα πρέπει να αποκλείσουμε και την πιθανότητα χρησιμοποίησης συμπιεσμένου ή υγροποιημένου καυσίμου φυσικού αερίου, όπως γίνεται ήδη με επιτυχία στην Αθήνα και σε πολλές ευρωπαϊκές πόλεις.
Για να προτιμηθεί αυτή η επιλογή από τους επαγγελματίες οδηγούς θα πρέπει να υπάρξει ένα καλό δίκτυο ανεφοδιασμού σε όλες τις πόλεις της Ευρώπης.
Στην εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε πριν από λίγες ημέρες, εκφράστηκε η άποψη ότι για να λειτουργήσουν όλα αυτά θα πρέπει να δοθεί ένα ισχυρό οικονομικό κίνητρο στους ιδιοκτήτες, καθώς το κέρδος είναι πρώτο μέλημα κάθε εταιρείας.
Την άποψη ότι πρέπει να αλλάξουν οι πολιτικές φορολόγησης, τα κίνητρα και οι δημόσιες συμβάσεις που μπορούν να αποτελέσουν χρήσιμα εργαλεία για την τόνωση των πωλήσεων οχημάτων εναλλακτικής ισχύος, ενστερνίστηκαν πολλοί παρευρισκόμενοι. Όπως συνόψισε ο γενικός γραμματέας της ACEA, Ερικ Τζόναερτ «οι διαφορετικές ανάγκες μεταφοράς απαιτούν διαφορετικές λύσεις μεταφοράς».
Με τις κατάλληλες συνθήκες η ACEA πιστεύει ότι η αγορά θα πάει σύντομα προς στα εναλλακτικά κινούμενα επαγγελματικά οχήματα, ιδιαίτερα για την κίνηση στα αστικά κέντρα των πόλεων.
Ο πρόεδρος της Volvo Bus Corporation και πρόεδρος της επιτροπής λεωφορείων της ACEA, Χάκαν Αγκενβάλ δήλωσε: «Η ηλεκτροκίνηση θα αποτελέσει έναν από τους σημαντικότερους τρόπους προώθησης στις αστικές συγκοινωνίες, αλλά όχι μόνο».
Αξιολογώντας τη σημερινή λειτουργία των επαγγελματικών οχημάτων επισημάνθηκε ότι έχουν γίνει μεγάλα βήματα ανάπτυξης και ότι η τεχνολογία του πετρελαίου κίνησης το τελευταίο χρονικό διάστημα επιτρέπει την εκπομπή χαμηλών ρύπων, κυρίως όσον αφορά το διοξείδιο του άνθρακα.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ