Το αριστούργημα του Νορβηγού συγγραφέα, πρωτοπόρου της Ευρωπαϊκής δραματουργίας, Ερρίκου Ιψεν «Αγριόπαπια», ανεβαίνει στο θέατρο Πορεία σε σκηνοθεσία Δημήτρη Τάρλοου με έναν έξοχο και πολυπληθή θίασο.
Μια ποιητική και γεμάτη συμβολισμούς ιλαρατραγωδία, στην οποία κανένα από τα ενδιαφερόμενα πρόσωπα δεν κατορθώνει να γίνει ρομαντικός ήρωας. Οπως η κυνική κ. Σερμπη, την οποία υποδύεται η Αννα Μάσχα.
«Είναι χήρα ενός κτηνιάτρου, που τη σάπιζε στο ξύλο, και πρόκειται να παντρευτεί τον εργοστασιάρχη Βέρλε» αναφέρει μιλώντας για το ρόλο της στο iefimerida η Αννα Μάσχα.
«Είναι μια γυναίκα που ξεκάθαρα ανήλθε στην κοινωνική κλίμακα. Θα μπορούσες να πεις ότι είναι κυνική και οπορτουνίστρια, και η ίδια έχει επίγνωση ότι έτσι φαίνεται μέσα σ’ έναν κόσμο ανδρικό. Για μένα είναι μια γυναίκα που ξεκίνησε τη ζωή της ως θύμα στο πλάι ενός βάναυσου συζύγου, και την άλλαξε σιγά και προσεκτικά με στοχοπροσήλωση και καθαρότητα. Είναι μια γερή παίκτρια σ’ ένα ανδρικό παιχνίδι».
«Η Αγριόπαπια του Ίψεν μιλάει για τη σύγκρουση της ιδεολογίας με το ζωτικό ψεύδος. Για το αν πρέπει να ζούμε τη ζωή μας προσπαθώντας να κάνουμε πράξη το ιδεώδες της απόλυτης αλήθειας, με φοβερό κόστος σε πολλά επίπεδα και με απώλειες, ή πιστεύοντας όλα εκείνα τα ψέματα που μας δίνουν λόγο να σηκωνόμαστε το πρωί απ’ το κρεβάτι.
Μιλάει όμως και για πολλά ακόμη, για τις σχέσεις αντρών και γυναικών, για το γάμο, για τον κυνισμό, την εφηβεία, το κακό που κάνουμε ή κληρονομούμε οι γονείς στα παιδιά μας, τη δύναμη του χρήματος, την καταπίεση της γυναίκας απ’ τον άντρα, την καταπίεση του γιου απ’ τη μητέρα, τον σεξουαλικό καταναγκασμό, την κακοποίηση και τη βία, τον ανδρισμό, την απεγνωσμένη αναζήτηση του πατέρα, για τον πατέρα-αφέντη, τις ματαιωμένες προσδοκίες και τους συμβιβασμούς».
-«Η αλήθεια πρέπει να αποκαλύπτεται, όποιο κι αν είναι το κόστος» λέει ο Γκραίγκερς στην παράσταση, ποια η γνώμη σας για την πραγματική ζωή;
«Πολύ συχνά η αλήθεια πρέπει να ειπωθεί κι αυτό κοστίζει. Μπορεί να σου καταστρέψει τη ζωή. Αυτή η αλήθεια όμως που δεν μπορούσε άλλο να μένει θαμμένη έχει δυνάμει την ορμή μιας καινούριας ζωής. Απ΄την άλλη, βρίσκω ύποπτο το ηθικό πλεονέκτημα που προτάσσουν κάποιοι όταν μας πετάνε την αλήθεια στη μούρη. Ένα ψέμα που ειπώνεται από αγάπη και συμπόνια είναι πιο καλή πράξη από μια αλήθεια την οποία κάποιος δεν είναι έτοιμος να ακούσει. Και, ναι, καλό είναι να κοιτάμε κατάματα τον καθρέφτη και να μας συμπονάμε που και που, και να μας συγχωρούμε, όχι μόνο να μας κρίνουμε ή να μας αποφεύγουμε».
-Πόσο αναγκαία είναι μία ανάγνωση πάνω στον Ιψεν, τόσο για εσάς τους καλλιτέχνες, όσο και για το κοινό το 2017;
«Ο Ίψεν είναι σπουδαίος συγγραφέας κι αισθάνομαι μεγάλη χαρά που καταπιάνομαι μ’ αυτό το έργο γιατί είναι ένα αριστούργημα. Είναι απόλαυση για έναν ηθοποιό να περπατάει μέσα σ’ ένα στέρεο καλογραμμένο έργο όπου τίποτα δεν είναι τυχαία βαλμένο και να ξέρει ότι υπάρχουν κι άλλα να του αποκαλυφθούν στην διαδρομή, γιατί το κείμενο έχει κι άλλο βάθος, δεν εξαντλείται εύκολα.
Παρόλο που προέρχεται από μια παλαιότερη κοινωνία, πριν απ’ την ψυχανάλυση και τον Φρόιντ, μιλάει για μηχανισμούς που υπάρχουν και σήμερα. Και βέβαια, στο τέλος, δεν παίρνει θέση. Σε έχει όμως φέρει πιο πριν μπροστά σε τόσα διλήμματα και σταυροδρόμια κι έχει δοκιμάσει την ηθική σου τόσο πολύ που προβληματίζεσαι με τέτοιο τρόπο σαν το έργο να είναι του αιώνα μας».
Εννοείται πως έχω βιώσει σεξουαλική παρενόχληση στην πορεία μου
-Θέλω ένα σχόλιό σας όσον αφορά στο ζήτημα που ξεσκεπάστηκε με τη σεξουαλική κακοποίηση στο Χόλιγουντ.
«Όλη αυτή την τρικυμία που προκάλεσαν οι αποκαλύψεις στο Χόλιγουντ την παρακολούθησα αρκετά στενά. Πώς θα μπορούσα να μην το κάνω άλλωστε, αφού μονοπωλούσε την επικαιρότητα για κάποιο καιρό σε βαθμό που να θεωρώ ότι ένα ακόμη πράγμα που περνάει κρίση είναι κι ο ανδρισμός. Πιστεύω πως όλες οι γυναίκες έχουμε βιώσει κάποιου είδους ανδρική παρενόχληση στη ζωή μας, εν μέρει έχουμε μεγαλώσει προετοιμασμένες για κάτι τέτοιο, ώστε να μην στενοχωριόμαστε πολύ με τις ’λάιτ’ παρενοχλήσεις, γιατί έτσι είναι οι άντρες οι σωστοί, κλπ κλπ. και να φοβόμαστε αρκετά ώστε να μην λέμε όχι, αφού, ούτως ή άλλως, στον ανδρικό κόσμο το όχι μας σημαίνει ναι. Δεν επιθυμώ να δαιμονοποιηθούν οι άντρες και ούτε θα πάρω μέρος σε κανένα κυνήγι μαγισσών. Θέλω όμως να πω το εξής- αν οι άντρες δεν μπορούν να διακρίνουν τη λεπτή κόκκινη γραμμή που χωρίζει την ερωτική προσέγγιση από την σεξουαλική παρενόχληση και τη βία, γιατί άκουσα και αυτό από στόματα ανδρών, τότε φοβάμαι ότι κάτι δεν πάει καθόλου καλά με τον πολιτισμό μας και ναι, μάλλον θα πρέπει να τον ξανακοιτάξουμε».
-Έχετε βιώσει ανάλογες καταστάσεις στην πορεία σας;
«Αν μου έχει τύχει ανάλογη κατάσταση στην πορεία μου; Η απάντηση είναι ναι εννοείται. Και δεν θα επεκταθώ».
-Πόσο συμφιλιωμένη αισθάνεστε με τον χρόνο που περνάει. Ως γυναίκα, ως ηθοποιός, αισθητικά ή βιολογικά;
«Ο χρόνος που περνάει είναι ο εχθρός όλων μας ή μέσα σε όλους μας όπως λέει κι ο Ουίλιαμς. Πώς να τον κάνεις σύμμαχο; Είναι μια αλήθεια που βλέπεις όταν κοιτάζεσαι στον καθρέφτη. Μεγαλώνεις. Γερνάς. Όλοι θα το πάθουμε, κανείς δεν θα το αποφύγει. Και εδώ βέβαια υπάρχει μια ανισορροπία αδικία τη λέω εγώ. Η γυναίκα που μεγαλώνει, και παύει να έχει ερωτικό ή αναπαραγωγικό ενδιαφέρον, περιθωριοποιείται πιο γρήγορα απ’ τον άντρα. Το μόνο που δεν αλλάζω με τίποτα είναι το βλέμμα που βαθαίνει με τα χρόνια και είναι αυτό που προς το παρόν με συμφιλιώνει με το χρόνο που περνά».
-Τι δώρο θα θέλατε από τον Άγιο Βασίλη;
«Απ’ τον Άγιο Βασίλη ζητάω υγεία. Τίποτα άλλο».
H παράσταση παρουσιάζεται σε σκηνοθεσία Δημήτρη Τάρλοου με μία εξαιρετική διανομή: Βέρλε: Θέμης Πάνου, ΓκραίγκερςΒέρλε: Γιάννος Περλέγκας, Γερο-Έκνταλ: Γιώργος Μπινιάρης, ΓιάλμαρΈκνταλ: Γιάννης Κότσιφας, Γκίνα Έκνταλ: Λένα Δροσάκη,
Χέντβικ: Σίσσυ Τουμάση, Κυρία Σέρμπι: Άννα Μάσχα, Ρέλινγκ: Αντίνοος Αλμπάνης, Μόλβικ: Γιάννης Καπελέρης, Πέτερσεν: Αλκιβιάδης Μαγγόνας, Γιένσεν: Στέργιος Κοντακιώτης, Ένας παχουλός κύριος: Νίκος Πυροκάκος, Ένας φαλακρός κύριος: Ανδρέας Νάτσιος, Ένας μύωπας: Γιάννης Γούνας, Γκράμπεργκ: Ζύλο Τσαούσι.
Δείτε το τρέιλερ της παράστασης
Ημέρες & ώρες παραστάσεων:
Εως 17/2/2018: Τετάρτη & Κυριακή 19:00, Πέμπτη, Παρασκευή και Σάββατο 20:30
Από 23/2/2018 έως 3/6/2018: Τετάρτη 19:00, Παρασκευή 20:30, Σάββατο 21:00, Κυριακή 20:00
Θέατρο Πορεία, Τρικόρφων 3-5 & 3ης Σεπτεμβρίου 69, Αθήνα 10433, Πλατεία Βικτωρίας