Το Φεστιβάλ Επιδαύρου έφερε το καλοκαίρι στην καρδιά του Νοέμβρη ανακοινώνοντας το πρόγραμμα του, νωρίτερα από ποτέ.
Εχει τίτλο «Πολιτεία και πολίτης» και μες τα πλαίσιά του στήνεται ένα πρόγραμμα που κυριαρχεί η τριλογία της Ορέστειας και οι Αριστοφανικές παραστάσεις.
Η παρουσίαση στον τύπο έγινε το κρύο μεσημέρι της Τρίτης, στον εξωτερικό χώρο του six dogs, ...για να μπούμε σε κλίμα καλοκαιριού, αλλά και γιατί η ομάδα του μαγαζιού, είναι αυτή που έχει αναλάβει το πάρτι έναρξης του Φεστιβάλ την άνοιξη στην Πειραιώς.
Παράλληλα στόχος της πρόωρης, για τα μέχρι σήμερα δεδομένα, αυτής παρουσίασης είναι η επιδίωξη του Φεστιβάλ, όπως ανέφερε ο καλλιτεχνικός του διευθυντής Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος, να έρθουν όσο το δυνατόν περισσότεροι τουρίστες μέσα από συνεργασία με τουριστικά γραφεία. Άλλωστε και οι φετινές παραστάσεις θα παρουσιάζονται με αγγλικούς υπότιτλους.
«Πρωταγωνιστής» η «Ορέστεια»
Η αρχαία τραγωδία πρωταγωνιστεί το καλοκαίρι του 2018 με την τριλογία του Αισχύλου «Ορέστεια».
Η Επίδαυρος θα φιλοξενήσει τον «Αγαμέμνονα» που υποδύεται ο Γιάννης Στάνκογλου σε σκηνοθεσία Τσέζαρις Γκραουζίνις.
Στη μικρή Επίδαυρο η Αργυρώ Χιώτη θα παρουσιάσει «Χοηφόρες», ενώ η Στεφανία Γουλιώτη θα παρουσιάσει «Ευμενίδες» στο αρχαίο στάδιο Επιδαύρου.
Παράλληλα στην Επίδαυρο θα δούμε την «Ηλέκτρα» του Σοφοκλή από το Εθνικό σε σκηνοθεσία του νεότατου Θάνου Παπακωνσταντίνου. Τον «Ορέστη» 3 και 4 Αυγούστου από το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, ενώ ο διεθνούς φήμης Γιάννης Κόκκος θα σκηνοθετήσει 17 και 18 Αυγούστου «Οιδίποδα επί Κολωνώ».
Ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος με τους σκηνοθέτες των φετινών παραστάσεων
Ο Αριστοφάνης έχει την τιμητική του
Το φεστιβάλ Επιδαύρου τιμά φέτος τον Κώστα Τσιάνο και τον καλεί να σκηνοθετήσει στην πρεμιέρα. Η αυλαία του φεστιβάλ θα γίνει με τους «Αχαρνής» 29 και 30 Ιουνίου.
Η δεύτερη παραγωγή του Εθνικού είναι ο «Πλούτος» σε σκηνοθεσία Νίκίτα Μιλιβόγιεβιτς 13 και 14 Ιουλίου.
Ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος θα σκηνοθετήσει «Θεσμοφοριάζουσες» 27 και 28 και ο Κώστας Φιλίππογλου «Βάτραχους» 10 και 11 Αυγούστου, με Λαζόπουλο, Φιλιππίδου, Πιατά, Καφετζόπουλο.
Τα ΔΗΠΕΘΕ, το Λύκειο Επιδαύρου και οι εξορμήσεις εν πλω
Πολλές από τις φετινές παραγωγές είναι σε συνεργασία με ΔΗΠΕΘΕ, όπως τα δημοτικά θέατρα Ιωαννίνων, Αγρινίου, Καβάλας και Κρήτης, ενώ για δεύτερη χρονιά θα λειτουργήσει το Λύκειο Επιδαύρου με μαθήματα, θεωρητικά εργαστήρια και διαλέξεις ανοιχτές στο κοινό.
Φιλοδοξία για αυτό το καλοκαίρι είναι να λειτουργήσει η σύνδεση, δια θαλάσσης, με το λιμάνι της Επιδαύρου, για αύξηση του «πολιτιστικού» τουρισμού.
Με επιτυχία πραγματοποιήθηκε πέρσι η δράση με τα θεατροπαιχνίδια, όπου οι γονείς άφηναν τα παιδιά τους να παίξουν, για να παρακολουθήσουν την παράσταση, κάτι που ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος φιλοδοξεί να επεκτείνει και στην Αθήνα, στις παραστάσεις της Πειραιώς.
Δεν έλειψαν οι γκρίνιες
Σε ερώτηση δημοσιογράφων αναφορικά με σχόλια που είδαν το φως της δημοσιότητας από τον Γιώργο Κιμούλη και τον Σταμάτη Κραουνάκη για «αποκλεισμό» τους από το φετινό πρόγραμμα, ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος απάντησε ότι τα έργα που και οι δύο πρότειναν υπήρχαν ήδη στον προγραμματισμό, ενώ είθισται να μην αναλαμβάνει σκηνοθέτης, παράσταση, για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά.
Παράλληλα παρέπεμψε σε συνέντευξή του, στην οποία σημειώνει τα εξής:
«Ο κ. Κιμούλης, (όπως και ο κ. Κραουνάκης) γνωρίζουν από καιρό ότι η πρότασή τους για τους “Βατράχους" στην Επίδαυρο το 2018 δεν έγινε δεκτή. Τον ενημέρωσα ο ίδιος τηλεφωνικά προ 20ημέρου, ενώ πρόσφατα έλαβε και σχετική επιστολή από το Φεστιβάλ, όπως έλαβαν όλοι οι θίασοι θεάτρου και χορού, των οποίων οι προτάσεις δεν θα περιληφθούν στο φετινό πρόγραμμα.
Ο λόγος για τον οποίο η πρόταση του κ. Κιμούλη δεν μπορούσε να γίνει δεκτή, είναι ότι το ίδιο έργο, σε σκηνοθεσία Κώστα Φιλίππογλου, που είχε περιληφθεί στο περσινό πρόγραμμα, αλλά το ανέβασμά του αναβλήθηκε για λόγους ανωτέρας βίας, εντάχθηκε στο φετινό πρόγραμμα. Πράγματα βεβαίως γνωστά στον κ. Κιμούλη όταν και εκείνος παραχώρησε τη συνέντευξη του στο ίδιο μέσο, tospirto.net. Ο κ. Κιμούλης διεκδικεί προνομιακή σχέση με το Φεστιβάλ.
Το 2016 σκηνοθέτησε και έπαιξε στον Πλούτο του Αριστοφάνη στην Επίδαυρο, άσχετα αν ξεχνάει να το αναφέρει. Αντίθετα, του αρέσει να αναφέρει ότι πέρσι κόπηκε η πρότασή του, ενώ ήταν γνωστό από την πρόσκληση ενδιαφέροντος ότι δεν γίνονται δεκτές προτάσεις από σκηνοθέτες που συμμετείχαν στο Φεστιβάλ την προηγούμενη χρονιά. Φέτος, κατ’ ουσίαν θα ήθελε να αφαιρεθούν οι "Βάτραχοι" του Φιλίππογλου για να περιληφθούν οι δικοί του. Λυπάμαι, αλλά δεν γίνεται.
Όσον αφορά τώρα το ανέβασμα των Θεσμοφοριαζουσών από εμένα το καλοκαίρι: Το πρόγραμμα της Επιδαύρου έχει ανακοινωθεί στο ΔΣ του Φεστιβάλ, μαζί φυσικά και η πρόταση να σκηνοθετήσω τις Θεσμοφοριάζουσες, όπως φαίνεται και από τα πρακτικά.
Η παράσταση αυτή εξήγησα πως θα περιληφθεί στην κατηγορία των συμπαραγωγών που θα πραγματοποιήσει το Φεστιβάλ με ΔΗΠΕΘΕ, όπως και κάποιες ακόμα παραστάσεις της Επιδαύρου, της Μικρής Επιδαύρου αλλά και της Αθήνας, κάτι που είναι προς όφελος όχι μόνο των συμπαραγωγών αλλά και του Φεστιβάλ. Εδώ πρέπει να διευκρινίσω ότι το Θέατρο του Νέου Κόσμου, το οποίο ως γνωστόν δεν διευθύνω στην παρούσα φάση, δεν θα έχει καμία εμπλοκή σ’ αυτή την παραγωγή. Όσα αναφέρει ο κ. Κιμούλης είναι προϊόντα της δημιουργικής φαντασίας του.
Το να σκηνοθετεί ο καλλιτεχνικός διευθυντής ενός δημόσιου οργανισμού είναι συνήθης πρακτική και ίσχυε ανέκαθεν σε κρατικούς ή δημοτικούς καλλιτεχνικούς οργανισμούς. Το ίδιο έκανε αν θυμάμαι καλά και ο κ. Κιμούλης όταν ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας. Πρόσφερε τις καλλιτεχνικές του υπηρεσίες και ως σκηνοθέτης και ως ηθοποιός και ως μεταφραστής. Να θυμίσω εδώ ότι η πρακτική αυτή δεν ισχύει μόνο στην Ελλάδα. Πέρσι παρουσιάστηκε στην Μικρή Επίδαυρο μια παραγωγή του Φεστιβάλ Αβινιόν σε σκηνοθεσία του καλλιτεχνικού διευθυντή του φεστιβάλ Ολιβιέ Πυ».
Κιμούλης: Ενα από τα ακραία παραδείγματα επηρμένης συμπεριφοράς ανθρώπου που βρίσκεται στην εξουσία
Θυμίζουμε πως ο κ. Κιμούλης είχε αναφέρει τα εξής «Έμαθα πρότινος και θέλω να το θίξω αυτό το θέμα – και ειδικά στο www.tospirto.net – ότι ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Αθηνών Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος πρότεινε στον εαυτό του και ενέκρινε ο ίδιος να ανεβάσει στην Επίδαυρο μία παράσταση. Κάποιος μπορεί να πει μέσα στη γενική αδιαφορία «ε, και; Γίνεται κι αυτό…». Όχι, δεν γίνεται!
Είναι ακραία απαράδεκτο, ακραία αντιδεοντολογικό, όποια δικαιολογία κι αν χρησιμοποιείς, ότι εγώ δήθεν δεν θα πληρωθώ… Τι δεν θα πληρωθεί; Με τη δική του εταιρία κάνει την παράσταση. Πώς δεν θα πληρωθεί λοιπόν; Κοροϊδευόμαστε;
Αυτό είναι ένα από τα ακραία παραδείγματα επηρμένης συμπεριφοράς ενός ανθρώπου που βρίσκεται στον χώρο της εξουσίας και πιστεύει εκ των προτέρων ότι δεν θα του ζητήσει κανένας να λογοδοτήσει. Δεν μπορεί έναν χρόνο πριν ο καλλιτεχνικός χώρος να ουρλιάζει για τον Φαμπρ που θα έφερνε στο φεστιβάλ δικά του καλλιτεχνικά προϊόντα και να μην μπατσίσει τώρα τον Βαγγέλη. Εκτός κι αν κάποιοι είναι personae gratae πασών των κυβερνήσεων».