Ο Έλον Μασκ είναι μεγιστάνας με καταγωγή από τη Νότια Αφρική, καθώς και μηχανικός, εφευρέτης και επενδυτής.
Είναι ο γενικός διευθυντής και επικεφαλής τεχνολογίας για την εταιρεία SpaceX της οποίας είναι επίσης ο ιδρυτής, καθώς και ο γενικός διευθυντής και επικεφαλής τεχνολογικού σχεδιασμού της εταιρείας Tesla Motors, και ο πρόεδρος της SolarCity. Είναι επίσης συνιδρυτής των Zip2, PayPal, και Tesla Motors.
Ανάμεσα στις διάφορες δραστηριότητες του, έχει επίσης οραματιστεί ενα σύστημα μεταφοράς υψηλής ταχύτητας με την ονομασία Hyperloop, έχει προτείνει ένα υπερηχητικό αεροσκάφος με ηλεκτρική προώθηση, και είναι από τους πιο θερμούς υποστηρικτές της ανθρώπινης εξερεύνησης του πλανήτη Άρη.
Γεννήθηκε στην Πρετόρια το 1971, και γονείς του είναι η Μάγιε Χάλντεμαν, μοντέλο από τον Καναδά, και ο Έρολ Μασκ, Νοτιοαφρικανός ηλεκτρολόγος και μηχανολόγος μηχανικός. Στην ηλικία των 10 ετών, άρχισε να πειραματίζεται με ένα υπολογιστή Commodore VIC-20, και κατόπιν στην ηλικία των 12 έμαθε μόνος του προγραμματισμό ηλεκτρονικών υπολογιστών και πούλησε τον κώδικα που έγραψε για ένα παιχνίδι που είχε φτιάξει σε γλώσσα BASIC σε ένα περιοδικό υπολογιστών για περίπου 500 δολάρια Αμερικής.
Με την αποφοίτηση του από το λύκειο στη Νότια Αφρική, μετακόμισε στον Καναδά το 1989 όπου και απέκτησε την Καναδική υπηκοότητα μέσω της μητέρας του.[21][22] Εκεί γράφτηκε στο πανεπιστήμιο Κουίνς (Queen's University) στο Οντάριο, και κατόπιν συνέχισε τις σπουδές του στη φυσική στο πανεπιστήμιο της Πενσυλβάνια στις ΗΠΑ, καθώς και αργότερα απέκτησε και πτυχίο οικονομικών επιστημών στη Σχολή Οικονομικών Ουάρτον (Wharton School of Economics) του ίδιου πανεπιστημίου. Κατά την διάρκεια των σπουδών του ο Μασκ μαζί με έναν άλλο συμφοιτητή του αγόρασαν ένα κτήριο 10 δωματίων το οποίο και το προσάρμοσαν ως νυχτερινό κέντρο διασκέδασης για άλλους φοιτητές. Το 1995, μετακόμισε στην Καλιφόρνια για να ξεκινήσει το διδακτορικό του στην εφαρμοσμένη φυσική στο πανεπιστήμιο του Στάνφορντ, ωστόσο πολύ σύντομα εγκατέλειψε τις σπουδές του ώστε να επικεντρωθεί στις επιχειρηματικές του δραστηριότητες στο διαδίκτυο, ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και διάστημα. Το 2002, απέκτησε την Αμερικανική υπηκοότητα.
Το 1995, ο Μασκ μαζί με τον αδερφό του χρησιμοποιώντας 28.000 δολάρια που τους παρείχε ο πατέρας τους, ίδρυσαν την εταιρεία Zip2, μια διαδικτυακή εταιρεία η οποία παρείχε υπηρεσίες καταλογογράφησης και εύρεσης εμπορικών επιχειρήσεων. Ο Μασκ κατάφερε να εξασφαλίσει συμβόλαια παροχής υπηρεσιών με τους Τάιμς της Νέας Υόρκης καθώς και την Chicago Tribune μεγαλώνοντας έτσι τον κύκλο εργασιών της εταιρείας. Η Compaq εξαγόρασε την Zip2 για 307 εκατομμύρια δολάρια σε μετρητά και 34 εκατομμύρια σε μετοχές το 1999, με τον Μασκ να λαμβάνει το 7% του ποσού (22 εκατομμύρια).
X.com και PayPal
Το 1999 ο Μασκ χρησιμοποίησε 10 εκατομμύρια δολάρια από το ποσό που κέρδισε με την πώληση του Zip2 για να ιδρύσει τον διαδικτυακό τόπο X.com ο οποίος ειδικευόταν σε οικονομικές συναλλαγές και πληρωμές μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου. Ένα χρόνο αργότερα η εταιρεία αυτή συγχωνεύτηκε με μια άλλη η οποία διέθετε μια υπηρεσία μεταφοράς χρημάτων με την ονομασία PayPal. Η νέα εταιρεία που προέκυψε από τη συγχώνευση των δύο επικεντρώθηκε στην υπηρεσία του PayPal και ονομάστηκε και η ίδια έτσι. Η ανάπτυξη της εταιρείας γνώρισε άνθηση με το Paypal να εγγράφει στο σύστημα του όχι μόνο αυτούς που έκαναν πληρωμές αλλά και αυτούς που τις λάμβαναν. Μετά από κάποιο καιρό το διοικητικό συμβούλιο έπαυσε τον Μασκ από γενικό διευθυντή βάσει διαφωνίας που ο ίδιος είχε ως προς την ενσωμάτωση των υπηρεσιών του Paypal στο λειτουργικό σύστημα Microsoft Windows.Το 2002 το PayPal εξαγοράστηκε από το eBay για το ποσό των 1.5 δισεκατομμυρίων δολαρίων σε μετοχές, εκ των οποίων ο Μασκ απέκτησε 165 εκατομμύρια.
SpaceX
Το 2001, ο Μασκ ξεκίνησε να ασχολείται όλο και πιο ενεργά με την εξερεύνηση του διαστήματος και συγκεκριμένα με την εξερεύνηση του Άρη. Το ίδιο έτος ταξίδεψε στη Ρωσία με σκοπό την αγορά παροπλισμένων και ανακαινισμένων διηπειρωτικών πυραύλων (Dnepr-1) ώστε να τους μετατρέψει σε οχήματα μεταφοράς εξοπλισμού στο διάστημα, και προσπάθησε να συνάψει συμφωνίες συνεργασίας με Ρωσικές εταιρείες που ασχολούνται με το διάστημα (NPO Lavochkin, Kosmotras), ωστόσο δεν κατάφερε να κερδίσει την εμπιστοσύνη τους και επέστρεψε χωρίς ουσιαστικά αποτελέσματα στις ΗΠΑ. Επέστρεψε στη Ρωσία ένα έτος αργότερα το 2002, έχοντας αυτή τη φορά μαζί του έμπειρους με το θέμα και καλά διασυνδεδεμένους επενδυτές (In-Q-Tel της CIA και Jet Propulsion Laboratory της ΝΑΣΑ), ωστόσο υπήρξαν σημαντικές δυσκολίες και εντάσεις ως προς το κόστος της προμήθειας των πυραύλων, κάτι που έκανε τον Μασκ να θεωρήσει πως θα του ήταν πιο σύμφορο να ιδρύσει μια δική του εταιρεία η οποία θα κατασκεύαζε τους πυραύλους που χρειάζονταν. Σύμφωνα με τους υπολογισμούς του Μασκ το κόστος των πρώτων υλών για την κατασκευή ενός πυραύλου θα ήταν μόλις το 3% του κέρδους από την πώληση του, κάτι που θα απέφερε μεγάλα περιθώρια κέρδους.
Χρησιμοποιώντας 100 εκατομμύρια δολάρια από την προσωπική περιουσία που είχε έως τότε σχηματίσει, ο Μασκ ίδρυσε την SpaceX τον Ιούνιο του 2002, με τον μακροπρόθεσμο στόχο του όπως δήλωσε να είναι η δημιουργία ενός πραγματικού διαστημικού πολιτισμού. Κατά τα 7 πρώτα χρόνια της λειτουργίας της, η SpaceX σχεδίασε και κατασκεύασε τα διαστημικά οχήματα Falcon (απογείωσης) και Dragon (πολλαπλών χρήσεων), ενώ το 2009, το Falcon 1 έγινε το πρώτο ιδιωτικό διαστημικό όχημα το οποίο τοποθέτησε δορυφόρο γύρω από την τροχιά της Γης. Το 2012, ένα από τα οχήματα Dragon προσδέθηκε στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό μεταφέροντας προμήθειες και εξοπλισμό, και μετουσιώνοντας έτσι τις αντίστοιχες συμφωνίες που είχε συνάψει με τη ΝΑΣΑ λίγα έτη νωρίτερα ως προμηθευτής διαστημικών οχημάτων και εξοπλισμού.
Στη βιογραφία του επίσης αναφέρεται πως επιθυμεί να καθιερώσει μια αποικία στον Άρη έως το 2040, με ένα πληθυσμό που θα φτάνει τις 80.000.
Tesla Motors
Η εταιρεία κατασκευής ηλεκτρικών αυτοκινήτων Tesla Motors υπήρχε ήδη από το 2003 πριν ο Έλον Μασκ επενδύσει σε αυτήν το 2004 και γίνει ο πρόεδρος της.
Μετά την οικονομική κρίση του 2008, άρχισε να ασχολείται όλο και πιο ενεργά και να συμμετέχει στις λεπτομέρειες του τεχνικού σχεδιασμού. Το πρώτο όχημα της εταιρείας ήταν το Tesla Roadster, το οποίο είχε πωλήσεις περίπου 2.500 οχημάτων σε 31 χώρες. Το 2012 ακολούθησε το Model S, ενώ το 2015 έγινε διαθέσιμο στη αγορά το Model X.
Πέρα από την κατασκευή των αυτοκινήτων, η εταιρεία είναι και προμηθευτής ηλεκτρονικών συστημάτων αυτοκινήτων σε άλλες εταιρείες όπως η Daimler, Mercedes, και Toyota, ενώ οι εταιρείες αυτές είναι με τη σειρά τους και επενδυτές στην ίδια την Tesla Motors. Για να αυξήσει την απόσταση που μπορούν να διανύσουν τα οχήματα χωρίς να αντιμετωπίσουν πρόβλημα φόρτισης, προέβη σε συμφωνίες κατασκευής σταθμών φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε πολλές περιοχές των ΗΠΑ.
Το 2014, ο Μασκ ανακοίνωσε πως η Tesla Motors επιτρέπει την ελεύθερη χρήση της τεχνολογίας που είχε πριν νομικά κατοχυρωμένη και κλειδωμένη, βάσει καλής πίστης και με το σκοπό να διευρύνει και να επιταχύνει την υιοθέτηση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην αγορά, λέγοντας πως ο πραγματικός ανταγωνιστής δεν είναι οι άλλες εταιρείες που θα κατασκευάσουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα αλλά η αγορά των πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων.
SolarCity
Ο Μασκ συνέλαβε την αρχική ιδέα και παρείχε την οικονομική υποστήριξη για την δημιουργία της εταιρείας παραγωγής φωτοβολταϊκών συστημάτων SolarCity, την οποία ίδρυσαν τα ξαδέρφια του. Παραμένει ο κύριος μέτοχος της εταιρείας, η οποία κατέστη ο δεύτερος μεγαλύτερος προμηθευτής φωτοβολταϊκών στις ΗΠΑ.
Hyperloop
Τον Αύγουστο του 2013, ο Μασκ παρουσίασε μια πρόταση για μια νέα μορφή συγκοινωνιακού μέσου μεταξύ της ευρύτερης περιοχής του Λος Άντζελες και του Σαν Φραντσίσκο, την οποία ονόμασε Hyperloop. Οργάνωσε μια ομάδα με μηχανικούς από την Tesla Motors και την SpaceX οι οποίοι μετά από έρευνα 9 μηνών ολοκλήρωσαν τον αρχικό σχεδιασμό για την λειτουργία του συστήματος.
Η νέα αυτή μορφή συγκοινωνίας σκοπεύει να επιτρέψει την κάλυψη της απόστασης των 560 χλμ από το Σίλμαρ (Sylmar) στα βόρεια του Λος Άντζελες προς το Χεϊουάρντ (Hayward) στα ανατολικά του Σαν Φρανσίσκο μέσα σε 35 λεπτά ή λιγότερο, χρόνος ο οποίος είναι συντομότερος ακόμα και από αυτόν των εμπορικών αεροπορικών πτήσεων μεταξύ των 2 περιοχών. Το στάδιο της κατασκευής αναμένεται να ξεκινήσει το 2016, ωστόσο υπάρχουν δυσκολίες σε πολιτικό επίπεδο.
Πολιτικές απόψεις
Ο Μασκ περιγράφει τον εαυτό του σε σχέση με τα πολιτικά κόμματα στις ΗΠΑ ως μισό Δημοκράτη και μισό Ρεπουμπλικανό, κοινωνικά φιλελεύθερο, και οικονομικά αυστηρό.Έχει επίσης εκφράσει τον θαυμασμό του για την Μάργκαρετ Θάτσερ αναφέροντας πως ήταν σκληρή αλλά δίκαιη.
Θεωρεί τον εαυτό του φανατικό Αμερικανό και εθνικιστή και πιστεύει πως η Αμερική είναι η καλύτερη χώρα στον κόσμο, και πως χωρίς αυτή δεν θα υπήρχε δημοκρατία στον κόσμο με τους 2 παγκόσμιους πολέμους και τον Ψυχρό πόλεμο που ακολούθησε.
Έχει υπάρξει χορηγός τόσο των Δημοκρατικών όσο και των Ρεμπουμπλικανών, αναφέροντας πως αν κάποιος θέλει να ακουστεί στην Ουάσινγκτον πρέπει να κάνει κάποιες συνεισφορές.Συγκεκριμένα η SpaceX φέρεται να έχει κάνει υψηλές χορηγίες σε μέλη του Αμερικανικού Κογκρέσου, καθώς και στις προεκλογικές εκστρατείες του Τζωρτζ Μπους και Μπάρακ Ομπάμα, καθώς και άλλων.
Θρησκεία
Ο ίδιος δεν είναι θρήσκος, ενώ θεωρεί πως η θρησκεία και η επιστήμη μάλλον δεν μπορούν να συνυπάρξουν, ενώ οι απαντήσεις στα πιο σύνθετα και φιλοσοφικά ερωτήματα όπως το από που προέρχονται τα πάντα μπορούν να εξηγηθούν με τους νόμους της φυσικής, λύνοντας το σύνθετο πρόβλημα με συνδυασμό απλών στοιχείων.
Εξωγήινη ζωή
Θεωρεί πως υπάρχουν πολλές πιθανότητες να υπάρχουν πρωτόγονες μορφές ζωής σε άλλους πλανήτες, ωστόσο δεν είναι βέβαιος για το αν υπάρχουν άλλες νοήμονες μορφές ζωής χωρίς να το αποκλείει. Σε περίπτωση όπου δεν σταθεί δυνατό να βρεθούν άλλες μορφές ζωής μακροπρόθεσμα, τότε θεωρεί πως μπορεί να ισχύει η υπόθεση της προσομοιωμένης πραγματικότητας, όπου κάποιος εξωγήινος πολιτισμός εντελώς απρόσιτος προς τους ανθρώπους, έχει δημιουργήσει μια προσομοίωση σε ελεγχόμενο περιβάλλον, παρακολουθώντας το πως εξελίσσεται και αναπτύσσεται η ζωή στη Γη.
Τεχνητή νοημοσύνη
Ο Μασκ έχει αναφερθεί αρκετές φορές στους κινδύνους της τεχνητής νοημοσύνης, αναφέροντας πως πρόκειται για την πιο σοβαρή υπαρξιακή απειλή του ανθρώπινου είδους, και θεωρώντας πως θα πρέπει κάποια στιγμή να υπάρξει μια ρυθμιστική αρχή η οποία θα θέσει κανόνες και διαδικασίες που θα αποτρέψουν το ανθρώπινο είδος από το να κάνει κάτι που θα είναι απρόσεκτο, ανόητο, και επικίνδυνο, κάτι που παρομοίασε ως την επίκληση του δαίμονα. Ο ίδιος έχει υπάρξει επενδυτής σε εταιρείες τεχνητής νοημοσύνης, αναφέροντας πως θέλει να παρακολουθεί από κοντά τις εξελίξεις. Πηγή φωτό shutterstock