Την ανάγκη δημιουργίας κέντρων αριστείας, προκειμένου να επιστρέψουν οι νέοι επιστήμονες που έφυγαν από τη χώρα μας και να ανακοπεί το brain drain τόνισε ο Γιάννης Στουρνάρας.
Από το 2008 έως το 2013 σχεδόν 223.000 μόνιμοι κάτοικοι Ελλάδας ηλικίας 25-30 ετών έφυγαν από τη χώρα, αναζητώντας στο εξωτερικό εργασία με καλύτερη αμοιβή και προοπτικές, ανέφερε ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος, μιλώντας σε εκδήλωση του Ιδρύματος Fulbright στη Γεννάδειο Βιβλιοθήκη.
Συνολικά, το ίδιο διάστημα 427.000 μόνιμοι κάτοικοι της χώρας έφυγαν από την Ελλάδα, συμπλήρωσε και τόνισε ότι είναι δύσκολο να ανακοπεί το brain drain υπό τις σημερινές συνθήκες, αν δεν υπάρξει μόνιμη βελτίωση του κλίματος στην οικονομία και αν δεν γίνουν ειδικές δράσεις.
Μια σημαντική πρωτοβουλία για την επιστροφή των νέων επιστημόνων είναι η ανάπτυξη κέντρων αριστείας, που θα προσελκύσουν μια κρίσιμη μάζα επιστημόνων και ερευνητών, τόνισε ο κ. Στουρνάρας σύμφωνα με το ΑΠΕ. Αν αναπτυχθούν αποτελεσματικά, τα κέντρα αυτά μπορούν να αποκτήσουν διεθνή αναγνώριση στην ακαδημαϊκή επιχειρηματική κοινότητα και να αποτελέσουν πόλο έλξης, εξήγησε και επισήμανε πως η δημιουργία των δομών κινητικότητας των ερευνητών (brain circulation) θα βοηθήσει πολλαπλά το ελληνικό οικοσύστημα έρευνας και ανάπτυξης.
Ο κ. Στουρνάρας υποστήριξε ότι η μόρφωση δεν πρέπει να θεωρείται κάτι μη συμβατό με την ανταγωνιστική εκπαίδευση. Οι δύο αυτοί στόχοι, όπως υπογράμμισε, μπορούν και πρέπει να συνδυάζονται, με στόχο την ομαλή και ισόρροπη ανάπτυξη των πολιτών και της κοινωνίας στο σύνολό της.
Ο διοικητής της ΤτΕ υποστήριξε ότι σήμερα η απόκτηση τυπικών προσόντων από μόνη της δεν αρκεί. Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά: «Είναι απαραίτητη η απόκτηση λοιπών δεξιοτήτων ανάλυσης και κριτικής επεξεργασίας των πληροφοριών. Και αυτό είναι ευθύνη και υποχρέωση όλων όσων συμμετέχουν στην εκπαιδευτική διαδικασία. Παράλληλα, είναι σημαντικό να διασφαλιστεί ότι οι ενήλικες έχουν την ευκαιρία να συμμετέχουν σε διαδικασίες μάθησης πέρα από την βασική εκπαίδευση. Τέτοιου είδους ευκαιρίες, κυρίως μέσω των προγραμμάτων διά βίου μάθησης, βοηθούν τα άτομα να προσαρμοστούν στις αλλαγές στο πλαίσιο της επαγγελματικής τους σταδιοδρομίας και να βελτιώσουν τις δεξιότητες και τις γνώσεις τους. Και αυτό είναι ιδιαιτέρως σημαντικό για την Ελλάδα στη σημερινή συγκυρία, όπου η αναγκαία αλλαγή του παραγωγικού προτύπου της χώρας προς μία κατεύθυνση περισσότερο εξωστρεφή και ανταγωνιστική, αφενός δημιουργεί ανάγκες για νέες ειδικότητες και εξειδικεύσεις, αφετέρου, όμως, δημιουργεί προβλήματα σε συμπολίτες μας με δεξιότητες για τις οποίες η ζήτηση θα είναι περιορισμένη».