Κοντά στο 3% του ΑΕΠ διαμορφώνεται το φετινό πλεόνασμα ήτοι κάτι παραπάνω από 2,2 δις ευρώ πέρα από το στόχο των 3,2 δις ευρώ, που προβλέπει το Μνημόνιο.
Με βάση αυτό που προέβλεπε το Προσχέδιο του Προϋπολογισμού και υποστήριξε η ελληνική ομάδα στην πρώτη φάση των διαπραγματεύσεων με τους Θεσμούς, το πλεόνασμα υπολογιζόταν στο 2,8% κι αυτό έδινε τη δυνατότητα μερίσματος 800 εκατ. Ευρώ. Ωστόσο, από την ανταλλαγή στοιχείων που βρίσκεται σε εξέλιξη, φαίνεται ότι ο πήχης του πλεονάσματος αγγίζει το 3%, αυγατίζοντας το μέρισμα κατά περίπου 600 εκατ. Ευρώ. Το πώς έχει προκύψει αυτό το υπερπλεόνασμα είναι, πάντως, μια άλλη συζήτηση.
Από τα στοιχεία του Προϋπολογισμού, του Μεσοπρόθεσμου και τις δηλώσεις των επιτελών του υπουργείου Οικονομικών τις τελευταίες ημέρες, έχει γίνει σαφές ότι η αγελάδα που στράγγιξε είναι κυρίως τα μεσαία εισοδήματα, σε πρώτη φάση με τις επιβαρύνσεις που έφεραν οι αλλαγές στη φορολογική κλίμακα και εν συνεχεία με τις ογκώδεις νέες ασφαλιστικές εισφορές, οι οποίες όπως προκύπτει και από τις μετρήσεις των ξένων τεχνοκρατών, είναι αυτές που διόγκωσαν το φετινό πλεόνασμα. Ωστόσο, πολύ βαρύ είναι το κόστος και για τα χαμηλά εισοδήματα.
Πέρα από την πρώτη μείωση του αφορολογήτου, που προκάλεσε επιβαρύνσεις ως 200 ευρώ σε χαμηλόμισθους και χαμηλοσυνταξιούχους, η χθεσινή Έκθεση της Κομισιόν αποκάλυψε όλες τις λεπτομέρειες της μεγάλης «ληστείας» του ΦΠΑ ήτοι τι ανατροπές έφεραν οι μαζικές μετατάξεις προϊόντων και υπηρεσιών από το χαμηλό στον υψηλό συντελεστή, ο οποίος από το καλοκαίρι του 2016 βρίσκεται στο 24%.
Το σύνολο της επιβάρυνσης αγγίζει το 1% ΑΕΠ, δηλαδή περίπου 1,7 δις ευρώ, αλλά πέραν τούτου, αυτό που προκύπτει από την ποιοτική ανάλυση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής είναι ότι βασικά καταναλωτικά αγαθά και υπηρεσίες, βρέθηκαν ξαφνικά με ένα… καπέλο 10- 11 ποσοστιαίων μονάδων, πλήττοντας κυρίως τα πιο φτωχά νοικοκυριά που δεν μπορούν να αντεπεξέλθουν σε τέτοιες ανατιμήσεις.
Συγκεκριμένα, πριν ξεκινήσουν οι ανατροπές στο πλαίσιο του ΦΠΑ, στον υψηλό συντελεστή 23% υπαγόταν το 33,6% των αγαθών και υπηρεσιών. Πλέον, σε αυτόν τον υψηλό συντελεστή, που έχει ανέβει στο 24%, υπάγεται στο 62,4% όσων καταναλώνουν τα νοικοκυριά, χωρίς διάκριση φτωχών και πλούσιων. Αντιστρόφως, στο 13% παραμένει μόνο το 10,3% έναντι 37,2% προ του 2015, ενώ στον υπερμειωμένο συντελεστή 6% υπάγεται μόλις το 1,8% από 3,6%, αφού ο τουρισμός ανέβηκε… κατηγορία.
Υπενθυμίζεται ότι αν η κυβέρνηση δεν πάρει νέα αναβολή από τους δανειστές, την Πρωτοχρονιά του 2018 θα ολοκληρωθεί το «ξήλωμα» του ειδικού καθεστώτος στα νησιά του Αιγαίου, με την κατάργηση των μειωμένων κατά 30% συντελεστών στα τελευταία 32 νησιά, ακόμα και σε εκείνα που δέχονται τα προσφυγικά κύματα.