Απάντηση σχετικά πορεία υλοποίησης των προγραμμάτων χρηματοδότησης του προσφυγικού δίνει το υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης σημειώνοντας ότι δεν χάνονται πόροι όπως άφησε να εννοηθεί ο αντιπρόεδρος της Κομισιόν Φρανς Τίμερμαν.
Σε σχετική ανακοίνωση σημείωνεται ότι όχι μόνο δεν χάθηκαν πόροι, όπως παραπλανητικά υποστηρίζεται, αλλά επετεύχθη αύξηση των κονδυλίων που αντιστοιχούν στη χώρα μας.
Το Υπουργείο Οικονομίας ανέλαβε την διαχείριση των συγχρηματοδοτούμενων προγραμμάτων για το προσφυγικό (Ταμεία AMIF και ISF) τον Απρίλιο του 2016. Ο εγκεκριμένος προϋπολογισμός τους βρισκόταν στα 454 εκ. ευρώ για την περίοδο μέχρι το 2020. Σε διαπραγμάτευση με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και ύστερα από δύο διαδοχικές τροποποιήσεις των προγραμμάτων καταφέραμε να αυξήσουμε το ποσό αυτό στα 540 εκ. ευρώ.
Μετά από τις συστηματικές προσπάθειες του Υπουργείου μας για τη θέσπιση και λειτουργία όλων των αναγκαίων διαδικασιών διαχείρισης και ελέγχου, η απορρόφηση των πόρων αυτών από την Ελλάδα προσεγγίζει σήμερα το 30% (147 εκ. ευρώ). Πρόκειται για ποσοστό – ρεκόρ σε ευρωπαϊκό επίπεδο, καθώς ο ευρωπαϊκός μέσος όρος των άλλων Κρατών – Μελών βρίσκεται στο 10%, τονίζεται στη σχετική ανακοίνωση.
Από τα συνολικά 147 εκ. ευρώ που η Ελλάδα έχει πιστοποιήσει στις αρμόδιες υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η Επιτροπή έχει πληρώσει στη χώρα περίπου 97 εκ. ευρώ.
Στον πίνακα που ακολουθεί καταγράφονται από τα κονδύλια που έχουν απορροφηθεί ανά υπουργείο.
Τα υπόλοιπα 50 εκ. € έχουν προς το παρόν καλυφθεί από εθνικούς πόρους (Εθνικό Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων). Αναμένουμε το αμέσως προσεχές την αποπληρωμή των ποσών αυτών από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Πόροι 562 εκατ. ευρώ απευθείας σε ΜΚΟ
Οι επιπλέον πόροι ύψους 562 εκ. ευρώ, που είναι διαθέσιμοι για το προσφυγικό – μεταναστευτικό ζήτημα (εκτός δηλαδή των ανωτέρω 540 εκ. €) δίνονται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή απευθείας σε ΜΚΟ η άλλους Διεθνείς Οργανισμούς και δεν ανήκουν στη δικαιοδοσία της ελληνικής κυβέρνησης.
Σε ό,τι αφορά στα Κ.Υ.Τ. (hotspots), το Υπουργείο Οικονομίας έχει εκδώσει προσκλήσεις προς το ΥΠΕΘΑ, ως μοναδικό φορέα που διαθέτει την αναγκαία επιχειρησιακή και διαχειριστική επάρκεια, για την παροχή υπηρεσιών και υποδομών στα ΚΥΤ ύψους 83 εκ. Η υλοποίηση των έργων που χρηματοδοτούνται μέσω των παραπάνω προσκλήσεων έχει ξεκινήσει και προχωράει κανονικά.
Πέρα από τις ανάγκες των φιλοξενουμένων προσφύγων και μεταναστών στα hotspots, το Υπουργείο Οικονομίας χρηματοδοτεί επιπλέον και τις υποδομές στους Δήμους που τους υποδέχονται. Χαρακτηριστικά αναφέρονται τα έργα διασύνδεσης του Θεραπευτηρίου Λέρου με τις εγκαταστάσεις του βιολογικού καθαρισμού του νησιού, η διασύνδεση του hotspot της Κω με τις εγκαταστάσεις του βιολογικού καθαρισμού του νησιού, η αντικατάσταση της διασύνδεσης της Μόριας με τις εγκαταστάσεις του βιολογικού καθαρισμού. Επίσης, χρηματοδοτούνται τα δημοτικά τέλη που προκύπτουν από τους λογαριασμούς κοινής ωφέλειας και υπηρεσιών καθαριότητας.
Αντισταθμιστικά μέτρα για τη στήριξη των νησιών
Επιπλέον, το Υπουργείο Οικονομίας έχει σχεδιάσει και υλοποιεί ένα πλήθος από αντισταθμιστικά μέτρα για τη στήριξη των νησιών που υποδέχονται προσφυγικές ροές, αλλά και για την αντιμετώπιση των προκλήσεων που θέτει η νησιωτικότητα. Δημιουργήσαμε, αξιοποιώντας αμιγώς εθνικούς πόρους ύψους 50 εκ. ευρώ, τα Ειδικά Αναπτυξιακά Προγράμματα Βορείου και Νοτίου Αιγαίου τα οποία θα στηρίξουν τις τοπικές οικονομίες και θα χρηματοδοτήσουν σημαντικά έργα υποδομών που αναβαθμίζουν την ποιότητα ζωής των πολιτών. Τα προγράμματα αυτά έχουν ήδη ξεκινήσει να υλοποιούνται και οι υπηρεσίες του Υπουργείου μας βρίσκονται στη διαδικασία αξιολόγησης των προτάσεων που έστειλαν οι τοπικοί φορείς.
Πέραν αυτών, στηρίζουμε τα νησιά με πρόσθετους πόρους από το εθνικό σκέλος του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, τους οποίους αυξήσαμε για τρίτη συνεχόμενη χρονιά. Για το 2017 η χρηματοδότηση από το εθνικό ΠΔΕ, μετά από διαδοχικές αυξήσεις τα τελευταία 3 χρόνια, φτάνει στο ποσό των 13,2 εκ. ευρώ για την Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου και των 20 εκ. ευρώ για το Νότιο Αιγαίο, από 2,94 εκ. € και 7 εκ. €, αντιστοίχως, το 2014 . Ποσά που αναμένεται να αυξηθούν ακόμα περισσότερο μέχρι το τέλος του χρόνου. Από τα κονδύλια αυτά υλοποιούνται κρίσιμες υποδομές για τις τοπικές κοινωνίες, όπως το λιμάνι Σίγρι της Λέσβου.