Μετά τις ουρές στα εκδοτήρια για τα ηλεκτρονικά εισιτήρια και το αλαλούμ μετά τη διευκρίνιση από την Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων ότι δεν απαγόρευσε τη διαδικτυακή έκδοση, πραγματοποείται αύριο τετραμερής συνάντηση μεταξύ των εμπλεκομένων προκειμένου να αποσαφηνιστεί τι ισχύει.
Η συνάντηση θα πραγματοποιηθεί αύριο το μεσημέρι στη μία και θα συμμετέχουν ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Μεταφορών, η διοίκηση του ΟΑΣΑ, η ανάδοχος εταιρεία και η Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων.
Σε ανακοίνωση του υπουργείου Μεταφορών επισημαίνεται:
«Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, παρά την άρνηση της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, για ανοιχτή δημόσια συζήτηση επί του θέματος του ηλεκτρονικού εισιτηρίου, ώστε να υπάρξει αναλυτική πληροφόρηση των πολιτών για τις θέσεις όλων των εμπλεκομένων φορέων στο θέμα, επιμένει στην αναγκαιότητα της τετραμερούς συνάντησης, έστω και τώρα.
Ο ΓΓ του Υπουργείου κ. Θάνος Βούρδας, η διοίκηση του ΟΑΣΑ και η ανάδοχος εταιρεία , θα συναντηθούν αύριο με την Αρχή στη 1μμ στα γραφεία της.
Επισημαίνουμε ότι , όπως ανακοίνωσε και ο ΟΑΣΑ, ο Οργανισμός ήταν έτοιμος (και το είχε δηλώσει στην Αρχή) τόσο για την ηλεκτρονική υποβολή αιτήσεων, όσο και για την ταχυδρομική αποστολή των καρτών στους δικαιούχους, κάτι που οι γνωμοδοτήσεις της Αρχής δεν δέχονταν.
Ελπίζουμε , ότι έστω και τώρα, έστω και αργά, θα υπάρξει η ξεκάθαρη έγκριση για το αυτονόητο, η οποία μέχρι σήμερα ΔΕΝ έχει δοθεί.».
Το χρονικό του... πολέμου
Τόσο ο υπουργός Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης όσο και ο υφυπουργός Νίκος Μαυραγάνης, σχολιάζοντας το θέμα που έχει προκύψει με την ταλαιπωρία χιλιάδων πολιτών που περιμένουν στις ουρές για να βγάλουν εισιτήριο, είχαν υποστηρίξει ότι «ο αρχικός σχεδιασμός του υπουργείου Μεταφορών ήταν η όλη διαδικασία να γίνεται διαδικτυακά, ωστόσο το απαγόρευσε η Αρχή Προστασίας Δεδομένων, λέγοντας ότι από αυτή την πηγή τα προσωπικά δεδομένα είναι τρωτά».
Ωστόσο, η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα διέψευσε χθες πλήρως τους ισχυρισμούς των υπουργών με ανακοίνωσή της, διευκρινίζοντας μάλιστα ότι όχι μόνο δεν απαγόρευσε αλλά επέτρεψε την έκδοσή τους διαδικτυακά.
Η ανακοίνωση της Αρχής
«Η Αρχή, κατόπιν συστηματικής συνεργασίας με εκπροσώ πους του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών Αθηνών Α.Ε. (ΟΑΣΑ), όπως άλλωστε προκύπτει από τις Γνωμοδοτήσεις υπ’ αρ.1/2017 και 4/2017, γνωμοδότησε θετικά επί της τελικώς υποβληθείσας γνωστοποίησης επεξεργασίας προσωπικών δεδομένων στο πλαίσιο του Αυτόματου Συστήματος Συλλογής Κομίστρου (Ηλεκτρονικού Εισιτηρίου).
Ειδικότερα, όσον αφορά στη δυνατότητα ηλεκτρονικής -μέσω διαδικτύου- υποβολής αίτησης για την έκδοση ηλεκτρονικού εισιτηρίου, όπως αυτή περιγράφεται στην ως άνω γνωστοποίηση του ΟΑΣΑ, η Α ρχή έκρινε, σύμφωνα με τη Σκέψη 4, σελ. 14 της Γνωμοδότησης 4/2017, ότι αυτή «δεν προσκρούει στις θεμελιώδεις αρχές της προστασίας προσωπικών δεδομένων».
Συνεπώς, η Αρχή όχι μόνο δεν την απαγόρευσε, αλλά αντιθέτως την επέτρεψε ρητώς. Σε κάθε περίπτωση, διευκρινίζεται ότι η Αρχή είναι αρμόδια να γνωμοδοτεί για κάθε ρύθμιση που αφορά στην επεξεργασία και προστασ ία προσωπικών
δεδομένων (άρθρο 19, παρ. 1, στοιχ. θ’ του ν. 2472/ 1997). Σε αυτό το πλαίσιο, η Αρχή δεν δύναται να παρεμβαίνει στην υλοποίηση συστημάτων και στις επιχειρησιακές επιλογές, τα οποία εκφεύγουν του πεδίου αρμοδιοτήτων της».
Μαυραγάνης: Να ανακαλέσει η Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων
Από την πλευρά του ο υφυπουργός Μεταφορών, Νίκος Μαυραγάνης, μιλώντας σήμερα στο ΑΝΤ1, επιτέθηκε στην Ανεξάρτητη Αρχή ζητώντας να ανακαλέσει ότι επέτρεψε την έκδοση των ηλεκτρονικών εισιτηρίων μέσω διαδικτύου.
«Μας είχαν απαγορέψει να προχωρήσουμε τη διαδικασία για τέσσερις μήνες. Υπάρχει αναρτημένο και στο δελτίο τύπου του Χρήστου Σπίρτζη», δήλωσε ο υφυπουργός Μεταφορών Νικόλαος Μαυραγάνης. Επικαλούμενος σειρά εγγράφων σημείωσε ότι η Αρχή Προστασίας Δεδομένων πρέπει «να τιμά το λόγο της» και κάλεσε την Αρχή να «ανακαλέσει αυτά που είπε», διαφορετικά, τόνισε, «έχουμε όλοι πρόβλημα επικοινωνίας».
«Η Αρχή μας απαγόρεψε τη δυνατότητα ηλεκτρονικής αίτησης και τώρα δε λέει αλήθεια», σημείωσε ο υφυπουργός Μεταφορών.
Και ο ΟΑΣΑ πετάει το μπαλάκι στην Αρχή
Ο ΟΑΣΑ από την πλευρά του δηλώνει ότι στην αρχική του γνωστοποίηση προς την Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα (ΑΠΔΠΧ) προέβλεπε εναλλακτικά την έκδοση καρτών μέσω διαδικτυακής εφαρμογής.
«Συνεπώς ο ΟΑΣΑ, στην αρχική του πρόταση, εκπόνησε μελέτη προκειμένου να καταστεί δυνατή η έκδοση προσωποποιημένου κομίστρου και μέσω της ιστοσελίδας του, ώστε να εξυπηρετηθεί μεγάλο πλήθος χρηστών και να παραλάβει, στη συνέχεια, τις προσωποποιημένες κάρτες, είτε σε οποιαδήποτε σταθμό επιλογής του, είτε ταχυδρομικά στη διεύθυνση επιλογής του. Στον ΟΑΣΑ δεν δόθηκε η σχεδιαζόμενη δυνατότητα να σχηματίσει ένα αρχείο με τα ονοματεπώνυμα και τις διευθύνσεις των χρηστών, διότι προσέκρουε στην άποψη της Αρχής περί εξαγωγής πληροφόρησης μέσω της συσχέτισης διαμοιρασμένων υποσυστημάτων και για το λόγο αυτό - αφενός - ματαιώθηκε η απευθείας έκδοση καρτών μέσω διαδικτύου. Αφετέρου, ο ΟΑΣΑ οδηγήθηκε στον επανασχεδιασμό της διαδικασίας με ψευδωνυμοποίηση των προσωπικών δεδομένων της κάρτας και έκδοσής της με χρήση QRcode, χωρίς καταχώρηση προσωπικών στοιχείων σε υποσύστημα, αλλά με παραλαβή τους στα κατά τόπους εκδοτήρια», αναφέρει.