Πρωτοφανή άνθηση γνωρίζει τα τελευταία χρόνια ο κλάδος των καλλυντικών στην Πολωνία. Πολλές μεγάλες και επώνυμες διεθνείς αλλά και εγχώριες επιχειρήσεις παρασκευάζουν εκεί γνωστά προϊόντα τους.
Από κρέμες προσώπου μέχρι σαπούνια και μέικ-απ: όλο και περισσότερα προϊόντα αισθητικής και περιποίησης προσώπου και σώματος φέρουν την αναγραφή «Made in Poland». Ο πολωνικός σύνδεσμος καλλυντικών κάνει μάλιστα λόγο για το «νέο σταρ των εξαγωγών» ενώ σε έκθεση του κλάδου αναφέρεται ότι τα πολωνικά καλλυντικά κατακτούν τον κόσμο.
H Eλενα Ρούμπινσταϊν ξεκίνησε την καριέρα της πουλώντας πολωνικές κρέμες στην Αυστραλία/ Φωτογραφία: helenarubinstein.com
Γεγονός είναι ότι η βιομηχανία της Πολωνίας βιώνει μια πρωτοφανή ανάπτυξη, με κατακόρυφη αύξηση των εγχώριων πωλήσεων αλλά και εκτίναξη της ζήτησης από το εξωτερικό. Ένας από τους κύριους πελάτες είναι η Γερμανία.
Η βιομηχανία καλλυντικών στην Πολωνία έχει βέβαια μακρά παράδοση και μετρά πολλά και ηχηρά ονόματα: ο Μαξ Φάκτορ, ιδρυτής της ομώνυμης επιχείρησης που εν τω μεταξύ ανήκει στην Coty γεννήθηκε στο Λοτζ της Πολωνίας. Και η καταγόμενη από την Κρακοβία Έλενα Ρούμπινσταϊν ξεκίνησε την καριέρα της πουλώντας πολωνικές κρέμες στην Αυστραλία.
O Max Factor, ιδρυτής της ομώνυμης εταιρείας/ Φωτογραφία: Max Factor
Tα καλλυντικά, ο νέος «σταρ» των εξαγωγών
Ο κλάδος των καλλυντικών στην Πολωνία αναπτύσσεται εδώ και χρόνια με ταχείς ρυθμούς καταρρίπτοντας το ένα ρεκόρ εξαγωγών μετά το άλλο. Το 2016 οι εξαγωγές προϊόντων αισθητικής αυξήθηκαν κατά 16%. Σύμφωνα με τη στατιστική υπηρεσία, η Πολωνία εξήγαγε 600.000 τόνους καλλυντικών προϊόντων και προϊόντων υγιεινής.
Σύμφωνα με τον πολωνικό σύνδεσμο η Πολωνία είναι στο μεταξύ η έκτη μεγαλύτερη αλλά και η πιο γοργά αναπτυσσόμενη αγορά καλλυντικών στην ΕΕ.
Περίπου 400 εγχώριες και ξένες επιχειρήσεις έχουν την έδρα τους στην Πολωνία. Σε αυτές συγκαταλέγονται τόσο μικρομεσαίες όσο και ορισμένες μεγάλες και επώνυμες διεθνείς επιχειρήσεις. Ορισμένα από τα μεγαλύτερα εργοστάσιά τους έχουν ανοίξει στην Πολωνία οι απόλυτοι global player όπως η γαλλική L´Oréal και η αμερικανική Coty ενώ το μεγαλύτερο εργοστάσιό της έχει εκεί και η Nivea της γερμανικής Beiersdorf.
Επενδύσεις στην έρευνα και την τεχνολογία
Ο μεγάλος διεθνής ανταγωνισμός φαίνεται να προκαλεί τη δημιουργικότητα: οι Πολωνοί παρασκευαστές επενδύουν όλο και περισσότερο στην έρευνα και την τεχνολογία, με αποτέλεσμα να πείθουν με την ποιότητα των προϊόντων τους και τις απαιτητικές αγορές του εξωτερικού.
«Καλλυντικά που παρασκευάζονται στην Πολωνία γίνονται όλο και πιο αναγνωρίσιμα», σχολιάζει η Γιοάννα Λοντιγκόβσκα από την πολωνική εταιρία καλλυντικών Dr. Irena Eris που ανήκει στον γνωστό γαλλικό σύνδεσμο Comité Colbert.
«Εμείς είμαστε η απόδειξη ότι τα καλλυντικά εκ Πολωνίας είναι αρίστης ποιότητας», αναφέρει προς το γερμανικό πρακτορείο ειδήσεων dpa. Και δεν είναι η μόνη. Τα βερνίκια νυχιών της πολωνικής Inglot Cosmetics πωλούνται σήμερα σε ορισμένους από τους γνωστότερους εμπορικούς δρόμους του κόσμου: από την Broadway του Μανχάταν, μέχρι την Via del Corso της Ρώμης και την Κένιγκσαλε του Ντίσελντορφ.
Πολωνικά προϊόντα αισθητικής πωλούνται σήμερα σε περισσότερες από 160 του κόσμου, μεταξύ αυτών το Βιετνάμ, η Αυστραλία και η Σαουδική Αραβία. Σημαντικότερη αγορά όμως παραμένει η ΕΕ με τις εξαγωγές προς τους εταίρους να έχουν πολλαπλασιαστεί μετά την ένταξη της Πολωνίας στην ΕΕ το 2004.
Η ραγδαία ανάπτυξη του κλάδου δεν οφείλεται μόνον στο χαμηλό κόστος παραγωγής αλλά και στην υψηλή τεχνογνωσία υποστηρίζει ο πολωνικός σύνδεσμος. «Το εξειδικευμένο προσωπικό μας συγκαταλέγεται στα καλύτερα της Ευρώπης», αναφέρει ο σύνδεσμος με προφανώς περισσή αυτοπεποίθηση.
Πράγματι, οι Πολωνοί έχουν πολύ υψηλή ειδίκευση στο αντικείμενο: σε περισσότερα από 60 πολωνικά Πανεπιστήμια διδάσκεται η λεγόμενη κοσμητολογία, η οποία έχει ως αντικείμενο την παρασκευή καλλυντικών.
Πηγή: DW