Οριο ηλικίας βάζει για τα δεξαμενόπλοια το πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Ναυτιλίας, το οποίο κατατέθηκε στη Βουλή, ενώ πλέον η είσοδος των υποψηφίων στο λιμενικό σώμα θα γίνεται με πανελλήνιες εξετάσεις.
Από την 1η Ιανουαρίου 2018 απαγορεύεται η διακίνηση καυσίμων ναυτιλίας με πλοία ανεφοδιασμού, δεξαμενόπλοια (σλέπια) και πετρελαιοφορτηγίδες που έχουν συμπληρώσει ηλικία 50 ετών, υπολογιζόμενη από την 31η Δεκεμβρίου του έτους καθέλκυσης. Ακόμη, η ίδια απαγόρευση προβλέπεται από την 1/1/2019 και 1/1/2022 για πλοία ηλικίας 40 και 30 ετών αντίστοιχα. Από την 1η Ιανουαρίου του 2018 και μέχρι τις ημερομηνίες αυτές, κάθε πλοίο που έχει συμπληρώσει ηλικία 20 ετών, θα μπορεί να διακινεί καύσιμα ναυτιλίας, μονάχα εφόσον ικανοποιούνται πρόσθετες διαδικασίες ελέγχου, όροι και προϋποθέσεις που θα καθοριστούν με προεδρικό διάταγμα.
Με το ίδιο νομοσχέδιο καταργείται η διαδικασία με την οποία χορηγούνταν παρατάσεις στα πιστοποιητικά αξιοπλοΐας των πλοίων, σύμφωνα με το ΑΠΕ. Επανακαθορίζεται το νομοθετικό πλαίσιο αναφορικά με το σύστημα εποπτείας των πλοίων, και μεταξύ άλλων, «ορίζεται ότι από 30-9-2018 και εφεξής, και μόνο για τα καθήκοντα και τις αρμοδιότητες που έχουν εκχωρηθεί από το αρμόδιο υπουργείο στους εξουσιοδοτημένους οργανισμούς (νηογνώμονες), πάει η έκδοση των προβλεπόμενων από την εθνική, ενωσιακή και διεθνή νομοθεσία πιστοποιητικών των ελληνικών πλοίων από τον κλάδο ελέγχου πλοίων (ΚΕΠ), τις λιμενικές αρχές καθώς και τα τοπικά κλιμάκια επιθεώρησης πλοίων, και εκδίδονται από τους εξουσιοδοτημένους οργανισμούς (νηογνώμονες). Από τη ρύθμιση αυτή εξαιρούνται οι μνημονευόμενοι έλεγχοι και επιθεωρήσεις».
Επιπροσθέτως, απαγορεύεται στο εξής στους νηογνώμονες να απασχολούν στρατιωτικό ή πολιτικό προσωπικό του υπουργείου Ναυτιλίας, που δεν έχει συμπληρώσει τρία χρόνια από την συνταξιοδότησή του, ή την - με οποιονδήποτε τρόπο - αποχώρησή του από την υπηρεσία του. Η παράβαση της εν λόγω απαγόρευσης, θα επιφέρει ανάκληση της εξουσιοδότησης του νηογνώμονα.
Το νομοσχέδιο καθιερώνει την είσοδο στο λιμενικό με πανελλήνιες εξετάσεις και καθιερώνεται «αξιοκρατικός τρόπος» μεταθέσεων, αποσπάσεων με κριτήρια, αντικειμενικά, κοινωνικά και υπηρεσιακά.
Επιπλέον, οι πλοιοκτήτες αναλαμβάνουν την υποχρέωση, πριν από την έναρξη δρομολογίων την κάθε δρομολογιακή περίοδο, να έχουν εξοφλήσει τους βασικούς μισθούς και επιδόματα του πληρώματος του πλοίου, καθώς και τις αναλογούσες εισφορές. Σε ενδεχόμενη παράβαση των υποχρεώσεων αυτών, μπορεί να επιβληθεί ακόμα και η απαγόρευση απόπλου, που αίρεται μονάχα εφόσον εξοφληθούν οι οφειλόμενοι μισθοί και επιδόματα.