Συμφωνία με τις κινεζικές αρχές για την κατασκευή μιας μονάδας παραγωγής στη ζώνη ελεύθερου εμπορίου της Σαγκάης φέρεται να έκλεισε η Tesla, σε μια κίνηση που αναμένεται να βοηθήσει την αμερικανική εταιρεία να επεκτείνει την παρουσία της στην μεγαλύτερη αγορά ηλεκτρικών οχημάτων του πλανήτη.
Οι λεπτομέρειες της συμφωνίας είναι ακόμη στο στάδιο της επεξεργασίας, αλλά το νέο εργοστάσιο θα ανήκει εξ ολοκλήρου στην Tesla, ανέφεραν πηγές, που έχουν γνώση του deal στη Wall Street Journal.
Η αμερικανική εταιρεία, που έχει την έδρα της στη Silicon Valley, δεν υποχρεούται να μοιραστεί την τεχνογνωσία. Οι κινεζικές αρχές ζητούν συνήθως από τις ξένες αυτοκινητοβιομηχανίες να συνεργάζονται με ντόπιους εταίρους, και να μοιράζονται μαζί τους τα κέρδη και σε ορισμένο βαθμό τo know how.
Μέχρι στιγμής δεν έχει καθοριστεί χρονοδιάγραμμα για τα εγκαίνια και την έναρξη λειτουργίας της μονάδας της Tesla. Ο διευθύνων σύμβουλός της, Έλον Μασκ, είχε πει το 2015 ότι αν άνοιγε εργοστάσιο στην Κίνα τότε θα μειώνονταν κατά περίπου 30% οι τιμές των οχημάτων που θα διατίθενται στην κινεζική αγορά. Ωστόσο, όπως σημειώνει η WSJ, τα αυτοκίνητα της Tesla που θα κατασκευάζονται βάσει της νέας συμφωνίας στην Κίνα θα εξακολουθούν να θεωρούνται «εισαγόμενα» και ως εκ τούτουδεν θα εξαιρούνται από τον συνήθη δασμός της τάξης του 25% στις πωλήσεις τους. Άρα το μόνο όφελος για την αμερικανική εταιρεία θα είναι το μειωμένο κόστος παραγωγής των οχημάτων της...
Η Tesla επιδιώκει εδώ και χρόνια να ανοίξει εργοστάσιο στην Κίνα και από τον περασμένο Ιούνιο άρχισε τις συνομιλίες με το δήμο της Σαγκάης, μετά την ανακοίνωση ότι είχε πουλήσει αυτοκίνητα αξίας ενός δισ δολαρίων το 2016 στην Κίνα κι ότι ο κινεζικός τεχνολογικός κολοσσός Tencent Holdings έκανε μια σημαντική επένδυση στην αμερικανική εταιρεία.
Η κινεζική αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι ήδη η μεγαλύτερη του κόσμου και αναμένεται να συνεχίσει να αναπτύσσεται από τη στιγμή που η κυβέρνηση σχεδιάζει να απαιτήσει από όλες τις αυτοκινητοβιομηχανίες ένα συγκεκριμένο ποσοστό των οχημάτων που διαθέτουν να είναι ηλεκτρικά αρχής γενομένης από το 2019.
Το Πεκίνο μελετά επίσης την πλήρη απαγόρευση των οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης, ακολουθώντας το παράδειγμα Γαλλίας και Βρετανίας, ώστε να περιορίσει δραστικά τις εκπομπές ρύπων.