Ένα γλυπτό, που απαθανατίζει τον πρώην δικτάτορα της Ισπανίας Φρανθίσκο Φράνκο μέσα σε έναν καταψύκτη, προσελκύει τα βλέμματα στη φετινή Ετήσια Έκθεση Μοντέρνας Τέχνης της Μαδρίτης (ΑRCO), η οποία άνοιξε σήμερα τις πύλες της για το κοινό.
Το έργο, δημιουργία του Ισπανού εικαστικού Εουχένιο Μερίνο, παρουσιάζει τον 'Καουδίγιο' ντυμένο με τη χακί στολή του στρατηγού και γυαλιά ηλίου, με ελαφρώς λυγισμένα γόνατα, τοποθετημένο σε όρθια στάση μέσα σε έναν γυάλινο καταψύκτη, πάνω από τον οποίο υπάρχει τοποθετημένο μία κόκκινη επιγραφή με μία διαθλασμένη λευκή ταινία, που θυμίζει τον λογότυπο της Coca Cola.
Το γλυπτό, που φέρει τον τίτλο Always Franco (Παντοτινά Φράνκο), στόχο έχει να υπενθυμίσει πως ο παλιός δικτάτορας εξακολουθεί να βρίσκεται στο προσκήνιο στην Ισπανία ακόμη και τριάντα επτά χρόνια μετά τον θάνατό του.
«Αντιπροσωπεύει την ιδέα πως στην Ισπανία ο κόσμος διατηρεί ζωντανή την εικόνα του Φράνκο. Δεν σταματούμε να μιλάμε γι' αυτόν, να διασταυρώνουμε τα ξίφη μας πάνω γι' αυτόν. Ο καταψύκτης είναι η τοποθεσία όπου όλα τα πράγματα παραμένουν ζωντανά και φρέσκα», εξηγεί ο καλλιτέχνης.
Προς επίρρωση του επιχειρήματός του ο Μερίνο παραθέτει το πρόσφατο παράδειγμα με τη δίκη του δικαστή Μπαλτάσαρ Γκαρθόν, ο οποίος διώκεται διότι επεχείρησε να ερευνήσει την τύχη που είχαν οι εξαφανισθέντες κατά τον Εμφύλιο Πόλεμο (1936-39), ή την διαμάχη που ξέσπασε τον περασμένο χρόνο για την έκδοση μίας ευνοϊκής προς το πρόσωπο του Φράνκο βιογραφίας του από την Βασιλική Ακαδημία Ιστορίας της Ισπανίας.
«Υπάρχουν άνθρωποι στους οποίους αρέσει πολύ το γλυπτό, άλλοι ούτε θέλουν να το βλέπουν στα μάτια τους. Η Ισπανία είναι διχασμένη όσον αφορά το θέμα της δικτατορίας», τονίζει ο Μερίνο, ο οποίος γεννήθηκε λίγους μήνες μετά τη θανή του Φρανθίσκο Φράνκο σε ηλικία 82 ετών, στις 20 Νοεμβρίου 1975.
Η γκαλερί AND διαθέτει προς πώληση το έργο έναντι 30.000 ευρώ. Το γλυπτό φιλοτεχνημένο από ρητίνες, σιλικόνη και ανθρώπινα μαλλιά, είναι ένα από τα πιο δημοφιλή εκθέματα στην ARCO, στην οποία συμμετέχουν 215 γκαλερί από 29 χώρες.
Ο Μερίνο έχει προκαλέσει σάλο και σε προηγούμενες διοργανώσεις της Έκθεσης με τα έργα του. Το 2010, η πρεσβεία του Ισραήλ στη Μαδρίτη είχε διαμαρτυρηθεί για το γλυπτό του Stairway to Heaven (Ουράνια Κλίμακα), η οποία παρουσίαζε έναν μουσουλμάνο να προσεύχεται γονυπετής, με έναν καθολικό ιερέα στους ώμους του και έναν ραβίνο να προσεύχεται και αυτός πάνω στους ώμους του ιερέα.