Έντονες αναμένονται οι διεργασίες τις επόμενες ημέρες, για το πώς ακριβώς θα καλυφθεί το δημοσιονομικό «κενό» που εκτιμάται ότι θα αφήσει η διαδικασία της ανταλλαγής ομολόγων, με δεδομένο ότι οι προοπτικές της ανάπτυξης έχουν αναθεωρηθεί.
Σύμφωνα με τους υπολογισμούς της Τρόικα αυτό συνεπάγεται ότι το ελληνικό Χρέος το 2020 δεν θα έχει μειωθεί στο 120% του ΑΕΠ όπως ήταν ο αρχικός στόχος, αλλά θα διατηρηθεί στα επίπεδα του 128% του ΑΕΠ, κάτι που σημαίνει πρακτικά ότι θα πρέπει να καλυφθεί αυτό το «κενό» των 15 δισ ευρώ προκειμένου το ΔΝΤ να χαρακτηρίσει το Χρέος βιώσιμο και να ανάψει το πράσινο φως για το νέο χρηματοδοτικό πρόγραμμα.
Η σκληρή γερμανική γραμμή ήταν μέχρι τώρα στη κατεύθυνση ότι εάν προκύψει τέτοιο «κενό» μετά το «κούρεμα» θα πρέπει να καλυφθεί με πρόσθετα δημοσιονομικά μέτρα από την Ελλάδα, βάζοντας εκ προοιμίου βέτο στο ενδεχόμενο να «κουρευτούν» και τα ομόλογα της ΕΚΤ. Ωστόσο τις τελευταίες εβδομάδες η στάση του Βερολίνου δείχνει να μαλακώνει και όλες οι τελευταίες πληροφορίες αναφέρουν ότι αυτό το «κενό» θα καλυφθεί με εμπλοκή και της ΕΚΤ και των Κεντρικών Τραπεζών που έχουν στη κατοχή τους ελληνικά ομόλογα.
Η εμπλοκή αυτή συνίσταται στη παραίτηση της ΕΚΤ από τα «κέρδη» που θα αποκόμιζε λόγω της διαφοράς αγοράς- εξόφλησης ομολόγων που αποκτήθηκαν στη δευτερογενή αγορά σε πολύ χαμηλά επίπεδα, «κέρδη» που εκτιμάται ότι προσεγγίζουν τα 11- 12 δισ ευρώ. Όσον αφορά στην εμπλοκή των Κεντρικών Τραπεζών, ως πρώτο βήμα χαρακτηρίζεται η επαναγορά ομολόγων μέσω του EFSF και της ΕΚΤ, όπως περιγράφεται στη νέα δανειακή σύμβαση, με δάνεια 35 δισ ευρώ.
Κι αν το επιτόκιο των νέων ομολόγων χαρακτηρίζεται από τους άμεσα εμπλεκόμενους ως «τελειωμένη» υπόθεση (3% έως το 2020 και 3,75% για μετά το 2020), υπάρχουν ακόμα δύο σοβαρές εκκρεμότητες που πρέπει να τακτοποιηθούν πριν τη δημόσια προσφορά του ελληνικού Δημοσίου προς τους ιδιώτες. Η πρώτη αφορά στη νομοθετική πρόβλεψη για Ρήτρα Συλλογικής Δράσης, που θα προβλέπει την υποχρεωτική συμμετοχή των ιδιωτών στη περίπτωση που το ποσοστό συμμετοχής διαμορφωθεί χαμηλότερα από το 100% όπως άλλωστε αναμένεται. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι αν και αρχικά υπήρχε σκέψη ο πήχης της συμμετοχής να τεθεί στο 75%, πλέον συζητείται ανοικτά το ενδεχόμενο ο πήχης να τεθεί χαμηλότερα (στο 60% ή και χαμηλότερα) έτσι ώστε να αποφύγουμε δυσάρεστες εκπλήξεις.
Η δεύτερη εκκρεμότητα έχει να κάνει με τη τύχη των ομολόγων που έχουν στη κατοχή τους φυσικά πρόσωπα ήτοι μικροεπενδυτές που έβαλαν τις οικονομίες τους σε τίτλους του Ελληνικού Δημοσίου. Στη περίπτωση που δεν ενεργοποιηθεί Ρήτρα Συλλογικής Δράσης και παραμείνει η διαδικασία εθελοντική, είναι προφανές ότι δεν γεννάται ζήτημα. Στη περίπτωση, όμως, που η διαδικασία καταστεί υποχρεωτική, το Δημόσιο θα πρέπει να βρει νομική φόρμουλα έτσι ώστε οι μικροεπενδυτές αυτοί να εξαιρεθούν από το «κούρεμα», γιατί σε διαφορετική περίπτωση θα "τιμωρηθούν" άνθρωποι που έδειξαν εμπιστοσύνη στις Αρχές της χώρας τους, αντί να φυγαδεύσουν τα χρήματα τους στο εξωτερικό....