Σε πραγματικό… survivor εξελίσσονται οι συναλλαγές στα υποκαταστήματα του ΟΑΕΔ, τόσο για τους πολίτες όσο και για τους εργαζόμενους, κυρίως λόγω των ελλείψεων σε προσωπικό και της γραφειοκρατίας.
Αποτέλεσμα της έλλειψης προσωπικού και των εντάσεων που δημιουργούνται καθημερινά είναι πολλές φορές πολίτες ακόμη και να επιτίθενται σε υπαλλήλους του Οργανισμού. Το τελευταίο περιστατικό καταγράφηκε πριν από δυο εβδομάδες στον ΟΑΕΔ της Πλατείας Αμερικής, όπου εξαγριωμένος πολίτης επιτέθηκε σε υπάλληλο, με αποτέλεσμα ο εργαζόμενος –σύμφωνα με ανακοίνωση των εργαζομένων- να υποστεί κάταγμα στον ώμο. Παρόμοια περιστατικά έχουν σημειωθεί αρκετά στο παρελθόν και σε άλλα υποκαταστήματα. «Ήταν μια δολοφονική επίθεση. Τον χτυπούσε με μεγάλη δύναμη. Ο υπάλληλος ενδεχομένως να χρειαστεί να υποβληθεί σε χειρουργική επέμβαση. Η αφορμή ήταν ότι ο υπάλληλος του ζήτησε να φέρει τα απαραίτητα δικαιολογητικά, καθώς δεν τα είχε μαζί του. Ο πολίτης, έφυγε, χρειάστηκε να έρθει ξανά, πάλι όμως δεν είχε όλα τα δικαιολογητικά, εκνευρίστηκε και επιτέθηκε στον υπάλληλο», δηλώνει στο iefimerida ο Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Υπαλλήλων ΟΑΕΔ Γεώργιος Μακράκης.
ΟΑΕΔ Αγίας Παρασκευής
Το iefimerida κατέγραψε την κατάσταση που επικρατεί σε ένα από τα μεγαλύτερα υποκαταστήματα του ΟΑΕΔ στην Αττική, αυτό της Αγίας Παρασκευής στην οδό Μεσογείων. Το συγκεκριμένο υποκατάστημα εξυπηρετεί περίπου 19 χιλιάδες πολίτες. Παρατηρούμε ότι δεκάδες άνεργοι περιμένουν όρθιοι να έρθει η σειρά τους να εξυπηρετηθούν, με τους ελάχιστους υπαλλήλους να προσπαθούν να τους εξυπηρετήσουν. Ο εκνευρισμός είναι διάχυτος.
«Περιμένω όρθια εδώ και περίπου μια ώρα για να εξυπηρετηθώ, δεν υπάρχει καμία οργάνωση, δεν δίνουν σε όλους κουπόνια προτεραιότητας, παρά μόνο σε ορισμένους, για ορισμένες υπηρεσίες», τονίζει με αγανάκτηση μια άνεργη που στέκεται στην ουρά.
Διαπιστώνουμε ότι το μηχάνημα με τα κουπόνια προτεραιότητας βρίσκεται... κρυμμένο πίσω από ένα γραφείο, το οποίο μάλιστα, χειρίζονται δυο υπάλληλοι! Αντί δηλαδή οι πολίτες να παίρνουν μόνοι τους το κουπόνι προτεραιότητας ανάλογα με την υπηρεσία που θέλουν, το ζητούν από τους δυο υπαλλήλους που απασχολούνται σε αυτό το πόστο. Αυτό το σύστημα τέθηκε σε ισχύ πριν από περίπου 1μιση χρόνο.
«Είναι τακτική σε όλα τα υποκαταστήματα του ΟΑΕΔ το μηχάνημα να μην είναι προσβάσιμο στους πολίτες», μας εξηγεί ένας εργαζόμενος. «Προσπαθούμε να βοηθήσουμε με αυτόν τον τρόπο τους πολίτες. Εξηγούν σε εμάς ποια υπηρεσία θέλουν και ανάλογα τους δίνουμε εμείς το χαρτάκι» προσθέτει. Ωστόσο, οι πολίτες αγανακτούν, καθώς οι υπάλληλοι δίνουν κουπόνια προτεραιότητας μόνο για συγκεκριμένες υπηρεσίες και για κάποιες άλλες όχι, με αποτέλεσμα δεκάδες άνθρωποι να αναγκάζονται να περιμένουν όρθιοι σε μια ατέλειωτη ουρά που φθάνει μέχρι το πεζοδρόμιο. Οι άνεργοι που περιμένουν για να δηλώσουν «παρουσία» δεν παίρνουν χαρτάκι και πρέπει να περιμένουν όρθιοι, ενώ δεν λείπουν και οι εντάσεις ανάμεσα στους συναλλασσόμενους για την σειρά προτεραιότητας. «Είναι σαδιστές, θέλουν να μας βλέπουν να ταλαιπωρούμαστε, δεν εξηγείται αλλιώς», λέει με αγανάκτηση ένας άνεργος.
«Στο πλαίσιο αναδιοργάνωσης του Οργανισμού προβλέπεται η δημιουργία υποδοχής, μιας ρεσεψιόν δηλαδή, όπου ένας ή δυο συνάδελφοι, ανάλογα με τις δυνατότητες, δρομολογούν τον κόσμο στο εσωτερικό του υποκαταστήματος, δίνοντας τους πληροφορίες. Αυτό γίνεται έτσι ώστε να μην προχωρούν άδικα αν δεν έχουν τα χαρτιά που απαιτούνται. Αυτό είναι από τα λίγα καλά που έχουν γίνει, λειτουργεί εδώ και ενάμιση χρόνο. Υπάρχουν βέβαια ορισμένες ιδιαιτερότητες αλλά γενικά το βλέπουμε ως κάτι θετικό, υπάρχει δηλαδή μια σχετική αποσυμφόρηση», τονίζει ο κ. Μακράκης.
Τεράστιες ελλείψεις και γραφειοκρατία
Σύμφωνα με στοιχεία των συνδικαλιστών, στον ευρωπαϊκό μέσο όρο αντιστοιχούν 150 άνεργοι ανά εργαζόμενο, ενώ στην Ελλάδα αντιστοιχούν 1.000 άνεργοι ανά εργαζόμενο! Αρκετά υποκαταστήματα υπολειτουργούν με αποτέλεσμα οι πολίτες να υφίστανται μεγάλη ταλαιπωρία. Σύμφωνα με τους εργαζόμενους, ενδεικτικά στο υποκατάστημα της Κω υπάρχουν μόνο 2 υπάλληλοι για να εξυπηρετήσουν δεκάδες χιλιάδες πολίτες. Η υπηρεσία πολλές φορές στέλνει φακέλους σε άλλα υποκαταστήματα σε όλη την Ελλάδα για να προχωρήσουν και να μπορέσει να βγει το επίδομα ανεργίας.
«Σαφώς και ο Οργανισμός έχει ανάγκη από πρόσληψη προσωπικού. Υπάρχουν μεγάλα κενά τόσο για διοικητικούς υπαλλήλους όσο και για εργασιακούς συμβούλους», δηλώνει στο iefimerida ο Γενικός Γραμματέας της Πανελλήνιας Ένωσης Υπαλλήλων ΟΑΕΔ, Γιώργος Καραούλης και προσθέτει: «Οι αρμοδιότητες που καλύπτει ο ΟΑΕΔ έχουν αυξηθεί καθώς έχει αναλάβει και το αντικείμενο του πρώην Οργανισμού Εργατικής Κατοικίας», καταλήγει ο κ. Καραούλης.
«Τα μεγαλύτερα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε είναι η υποστελέχωση, η γραφειοκρατία και ο μεγάλος όγκος συναλλαγών», επισημαίνει ο κ. Μακράκης. Όπως επισημαίνει, οι 360 σύμβουλοι εργασίας που αναμένονται να προσληφθούν, μετά την πρόσφατη προκήρυξη, δεν θα μπορέσουν να λύσουν τα προβλήματα. «Για να εξυπηρετηθεί ο κόσμος, με τα μεγάλα ποσοστά ανεργίας που έχουμε σήμερα, χρειάζεται πολύ προσωπικό που δεν υπάρχει», δηλώνει ο πρόεδρος των εργαζομένων. «Επιπλέον, είμαστε κολλημένοι με την γραφειοκρατία. Αυτό δυσκολεύει πολύ τους συναλλασσόμενους και τους πολίτες. Έχουμε κάνει πρόοδο αλλά πολλά προγράμματα εξακολουθούν να έχουν μεγάλη γραφειοκρατία δαιδαλώδη διαδικασία».
Οι συνδικαλιστές υποστηρίζουν ότι αυτή η περίοδος είναι πάρα πολύ δύσκολη καθώς στα υποκαταστήματα του ΟΑΕΔ καταφθάνει μεγάλος όγκος πολιτών, ανέργων. «Έχουμε και τους ξενοδοχοϋπάλληλους που έρχονται μαζικά να εγγραφούν, είναι η αρχή της σεζόν και πολλοί άνεργοι επανατοποθετούνται για αναζήτηση εργασίας. Πέρυσι δεν λειτουργούσε και το πληροφοριακό σύστημα, ελπίζουμε φέτος να μην έχουμε τέτοια προβλήματα», καταλήγει ο κ. Μακράκης.