Ο γερμανικός βιομηχανικός όμιλος της Siemens και ο γαλλικός ανταγωνιστικός -μέχρι σήμερα- όμιλος της Alstom συμφώνησαν να προχωρήσουν στη συγχώνευση των σιδηροδρομικών δραστηριοτήτων τους, δημιουργώντας έναν νέο «ευρωπαϊκό πρωταθλητή», σε μια προσπάθεια να σταματήσουν την προέλαση της κινεζικής CRRC.
Η Siemens θα συμμετέχει στην κοινοπραξία Siemens Alstom, με ποσοστό 50% συν κάποιες μετοχές, ενώ η Alstom από την πλευρά της συνεισφέρει στην κοινοπραξία τον Henri Poupart-Lafarge, ο οποίος αναλαμβάνει διευθύνων σύμβουλος.
Η τοποθέτηση Γάλλου διευθύνοντος συμβούλου χαρακτηρίζεται, σε μεγάλο βαθμό, κίνηση τακτικής, για να φανεί ότι η Γαλλία δεν παραχωρεί τον έλεγχο άλλης μίας γαλλικής εμβληματικής βιομηχανίας.
Ο μη εκτελεστικός πρόεδρος θα προέρχεται από τη Siemens.
Θύελλα πολιτικών αντιδράσεων
Η συμφωνία πλαίσιο θα πρέπει να εγκριθεί τόσο από τους μετόχους της Alstom όσο και από τις ρυθμιστικές αρχές, αλλά έχει ήδη προκαλέσεις ευρύτατες πολιτικές αντιδράσεις. Άλλωστε, η ταχεία TGV αποτελεί σύμβολο εθνικής υπερηφάνειας και απόδειξη της τεχνολογικής υπεροχής των Γάλλων στον συγκεκριμένο τομέα.
Ο Γάλλος υπουργός Οικονομικών δήλωσε, ωστόσο, ότι η γαλλική κυβέρνηση χαιρετίζει τη συμφωνία και ότι θα υπάρξει μέριμνα για την προστασία των θέσεων εργασίας.
Από την πλευρά του, ο διευθύνων σύμβουλος της Siemens έκανε λόγο για «συμφωνία μεταξύ ίσων» και για ένα«ισχυρό μήνυμα» με πολλούς αποδέκτες.
Το αντίπαλο δέος
Η προσπάθεια δημιουργίας ενός ευρωπαϊκού «πρωταθλητή» έχει άμεση σχέση με την επέλαση του κινεζικού κολοσσού της CRRC, ο οποίος με ετήσια έσοδα της τάξης των 35 δισ. δολαρίων, είναι μεγαλύτερος από τη Siemens Mobility, τον κλάδο σιδηροδρόμων και υποδομών του γερμανικού ομίλου, την Alstom και την καναδική Bombardier Transportation μαζί.
Και αυτό γιατί ο κινεζικός όμιλος ανέλαβε, κατά τη διάρκεια του περασμένου έτους, έργα στη Βρετανία και στην Τσεχία, ενώ έχει βάλει στο στόχαστρο και το βρετανικό High Speed 2, που θα συνδέει το Λονδίνο με πόλεις του αγγλικού Βορρά.