Η όλη υπόθεση, της βύθισης του δεξαμενόπλοιου «Αγία Ζώνη ΙΙ», αλλά και της απάντλησης του πετρελαίου που βρίσκεται στις δεξαμενές του, αποτελεί ένα τεράστιο σκάνδαλο.
Αντί να κλείσει ο κύκλος το ταχύτερο δυνατόν, για να αποφευχθεί ο ορατός κίνδυνος περαιτέρω επιβάρυνσης του Σαρωνικού με νέες διαρροές, με ανεύθυνες και ύποπτες ενέργειες καθυστερεί η απάντληση. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα την οικονομική καταστροφή χιλιάδων επαγγελματιών και πολλών επαγγελματικών κλάδων.
Τα εμπόδια στην απάντληση
Το δεξαμενόπλοιο ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΙΙ, βυθίστηκε στις 10/09/2017, έμφορτο με περίπου 2.500 m3 πετρελαιοειδών προϊόντων. Όπως είναι γνωστό, ο πλοιοκτήτης, ανέθεσε με αρκετή καθυστέρηση την επιχείρηση απορρύπανσης στον εταιρεία Σπανόπουλος Γκρουπ, η οποία συνεργάζεται με την Τεχνική Προστασίας Περιβάλλοντος συμφερόντων Πολυχρονόπουλου.
Επίσης, ανέθεσε την παραλαβή των πετρελαιοειδών απάντλησης από το ναυάγιο, στο δεξαμενόπλοιο «Lassea», το οποίο πήγε να παραδώσει στα διυλιστήρια των ΕΛΠΕ στον Ασπρόπυργο 1500 τόνους που απάντλησε από το φορτίο του ναυαγίου.
Σημειωτέον ότι τα πιστοποιητικά αξιοπλοΐας του δεξαμενοπλοίου έληξαν την ημέρα που έκανε την απάντληση!
Στα ΕΛΠΕ λήφθηκαν δείγματα από τελωνειακό κλιμάκιο και διαπιστώθηκε επιπλέον η ύπαρξη περίπου 100 m3 πετρελαιοειδών στις δεξαμενές έρματος (κάτω από τις δεξαμενές φορτίου).
Οι υπεύθυνοι του πλοίου συνελήφθησαν για λαθρεμπόριο πετρελαίου και το πλοίο κρατήθηκε. Ο καπετάνιος δήλωσε πως ήταν τρύπια η δεξαμενή φορτίου με αποτέλεσμα πετρελαιοειδή να διαρρεύσουν στις δεξαμενές έρματος.
Το δεξαμενόπλοιο κρατείται από τις αρχές στην περιοχή της Ελευσίνας, με κίνδυνο και άλλης διαρροής, αφού όπως δηλώνει ο καπετάνιος ήδη έχουμε μια τρύπια δεξαμενή, ενώ δεν έχει και πιστοποιητικά αξιοπλοΐας.
Τις 21 Σεπτεμβρίου τα ΕΛΠΕ με επίσημο έγγραφο, δηλώνουν τεχνική αδυναμία απάντλησης του φορτίου, το οποίο χαρακτήρισαν ως απόβλητο (SLOP), και δεν δέχονται να το παραλάβουν.
Συνεχίζονται οι διαρροές -Το πλοίο έχει άλλα 1.000 m3 πετρελαιοειδή
Επίσης, η Δημόσια Αρχή Λιμένων, προς αποτροπή περαιτέρω ρύπανσης, με επίσημο επείγον έγγραφό της, ζητεί την άμεση απάντληση του φορτίου του ναυαγίου, το οποίο φορτίο χαρακτηρίζει ως «πετρελαιοειδή» και ζητεί την μεταφορά του στην πλησιέστερη μονάδα επεξεργασίας, προς αποφυγή περαιτέρω επιβάρυνσης της ρύπανσης του Σαρωνικού.
Σημειώνεται ότι το βυθισμένο πλοίο έχει άλλα 1.000 m3 πετρελαιοειδή, από τα οποία οι διαρροές συνεχίζονται.
Το Λιμεναρχείο Πειραιά, με επείγον σήμα του, στις 22 Σεπτεμβρίου, χαρακτηρίζει επίσης το φορτίο ως πετρελαιοδειδή και ζητεί την άμεση απάντληση και μεταφορά του σε μονάδα επεξεργασίας αποβλήτων, για να αποφευχθούν περαιτέρω επιβαρύνσεις του περιβάλλοντος.
Να ληφθεί υπ’ όψιν ότι το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας, μέσω των αρμοδίων υπηρεσιών του, ναύλωσε υπερσύγχρονο σκάφος κατασκευής 2004, δηλαδή 13 ετών, επικαλούμενο λόγους προστασίας του δημοσίου συμφέροντος.
Από την πλευρά του ο πλοικτήτης και ρυπαντής, ναύλωσε σκάφος 53 ετών, για να κάνει την απάντληση και μπλοκάρισε τη διαδικασία, τη στιγμή που οι διαρροές από το ναυάγιο συνεχίζονται.
Σε 2-3 ημέρες θα μπορούσε να είχε τελειώσει η απάντληση
Ενώ η όλη διαδικασία, αν τηρηθούν όσα ζητούν οι αρμόδιες κρατικές αρχές, μπορεί να ολοκληρωθεί περίπου σε 2-3 μέρες και να εξαλειφθεί έτσι κάθε πιθανότητα περαιτέρω ρύπανσης, ο πλοιοκτήτης, σε συνεργασία με εταιρείες που επωφελούνται από την… διαιώνιση της ρύπανσης, μπλοκάρει τη διαδικασία, με νομικές επεμβάσεις, επικαλούμενος ιδιοκτησιακά δικαιώματα του φορτίου, το οποίο όλες οι αρμόδιες αρχές χαρακτηρίζουν ως πετρελαιοειδές, δηλαδή απόβλητο (slops).
Με άλλα λόγια, ο ρυπαντής, ο άνθρωπος που έθεσε σε κίνδυνο την υγεία και επηρέασε τη ζωή εκατομμυρίων ανθρώπων του Λεκανοπεδίου, με την τεράστια οικολογική καταστροφή που προκάλεσε η ρύπανση του πλοίου του, συνεχίζει να παίζει παιχνίδια, εξυπηρετώντας θέλοντας και μη συμφέροντα που σχετίζονται με την επιχείρηση απορρύπανσης.
Ποιους συμφέρει η καθυστέρηση
Σύμφωνα με αξιόπιστες πληροφορίες, η όλη υπόθεση καθυστέρησης της απάντλησης σχετίζεται με επιδιώξεις επιχειρηματικών σχημάτων να συνεχιστεί η ρύπανση για να συνεχιστεί και το «έργο» της απορρύπανσης.
Στόχος είναι το Γαλάζιο Ταμείο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, από το οποίο ορισμένοι σκοπεύουν να αντλήσουν ποσά που ίσως ξεπεράσουν τα είκοσι εκατομμύρια ευρώ.
Έτσι, όσο καθυστερεί η απάντληση του φορτίου, τόσο αυξάνονται οι δυνατότητες «άντλησης» κονδυλίων από το Γαλάζιο Ταμείο.