Τι κι αν το νέο iPhone Χ είναι το νέο διαμάντι της Apple εισάγοντας τους χρήστες της σε έναν νέο «τεχνολογικό κόσμο» με πολλές καινούργιες δυνατότητες σε σχέση με τα προηγούμενα μοντέλα, αναμφίβολα αυτό που συζητήθηκε περισσότερο απ΄όλα είναι η τιμή του.
Η τιμή, λοιπόν, η οποία όπως ανακοίνωσε η Apple θα κυμανθεί από 1.000 μέχρι 1.319 ευρώ είναι ένα ρίσκο, αν σκεφτεί κανείς πως σύμφωνα με έρευνες η τετραψήφια τιμή ενός προϊόντος αποτελεί ψυχολογικό εμπόδιο για τους καταναλωτές.
Γιατί, όμως, η Apple αποφάσισε να ξεπεράσει τους «άτυπους» κανόνες της αγοράς και να ανεβάσει τόσο πολύ τον πήχη του κόστους;
Η στρατηγική που ακολούθησε η Apple για το νέο iPhone X (ως προς το εύρος των τιμών) δεν είναι καθόλου τυχαία και μάλιστα είναι παρόμοια με την στρατηγική που ακολουθήθηκε από την θρυλική μπάντα Eagles, ως προς τις τιμές των εισιτηρίων τους σε παγκόσμια περιοδεία.
Πως όμως συνδέεται το συγκρότημα Eagles από την Καλιφόρνια με την Apple;
Το δημοφιλές συγκρότημα, του οποίου το άλμπουμ "The Greatest Hits 1971 - 1975" είναι το δεύτερο άλμπουμ με τις περισσότερες πωλήσεις όλων των εποχών, διαλύθηκε το 1980. Μετά από 14 χρόνια παύσης, το συγκρότημα επανενώθηκε για να κυκλοφορήσει ένα νέο άλμπουμ και να ξεκινήσει παγκόσμια περιοδεία. Αυτό που άλλαξε σε αυτή την περιοδεία, από την άποψη της τιμής τους εισιτηρίου, είναι ότι οι Eagles ήταν η πρώτη ροκ μπάντα που έσπασε το ανώτερο όριο της τιμής του εισιτηρίου, πωλώντας τα πάνω από 100 δολάρια.
Οι λόγοι που το συγκρότημα αποφάσισε να ξεπεράσει τα «επιτρεπόμενα όρια» ως προς την τιμή των εισιτηρίων ήταν συγκεκριμένοι και βασίζονταν πάνω σε λογικά επιχειρήματα. Παραδείγματος χάριν, το πιο διάσημο τραγούδι τους «Hotel of California» έπαιζε κάθε 15 λεπτά στο ραδιόφωνο Oχάιο, το συγκρότημα είχε απουσιάσει για πολύ καιρό και οι διαχρονικές τους επιτυχίες ήταν πολλές, με αποτέλεσμα να υπάρχει μεγάλη ζήτηση εισιτηρίων παρά τις αποθαρρυντικές τιμές.
Σύμφωνα με τον Ιρβινγκ Αζοφ, αρχηγός της συγκεκριμένης στρατηγικής και επί χρόνια μανατζερ στη μουσική βιομηχανία, οι Eagles δεν εκμεταλλεύτηκαν μόνο τις επιτυχίες τους, αλλά μέσω της τιμής αυτής ήθελαν να δώσουν στο κοινό τους να καταλάβει πως ναι μεν θα βάλουν το χέρι στην τσέπη, αλλά θα πρέπει να καταλάβουν πως πρόκειται να παρακολουθήσουν το μεγαλύτερο ροκ συγκρότημα της Αμερικής και όχι απλά μία επανασύνδεση.
Άλλωστε, ο Αζοφ αναφέρει πως το συγκρότημα τότε έδωσε πολλά περισσότερα επί σκηνής από οποιοδήποτε άλλο... έκατσαν τρεις ώρες επί σκηνής και τραγούδησαν ξένες και μη επιτυχίες παίρνοντας διθυραμβικές κριτικές.
H Αpple, λοιπόν, φαίνεται να θέλει να κάνει αυτό που έκανε. Να δείξει δηλαδή το μεγαλείο της στους καταναλωτές και να τους αποδείξει πως είναι ασυναγώνιστοι, καθώς μπορεί να να κοστίζει... αλλά εν τέλει αξίζει.
Βέβαια δεν είναι λίγοι εκείνοι που ισχυρίζονται πως η Apple δεν έπρεπε να έχει ξεπεράσει τον μαγικό αριθμό 9, καθώς σύμφωνα με τους κανόνες κατανάλωσης οι τιμές που τελειώνουν σε 9 είναι συνήθως κωδικοποιημένες από τους καταναλωτές ως πολύ φθηνότερες από τον επόμενο αριθμό που τελειώνει σε μηδέν (99 σεντ έναντι 1,00 $, 99 $ έναντι 100 $, $ 999 έναντι $ 1.000).
Έτσι με την απόφαση αυτή, η Apple φαίνεται να «πετάει» ένα ξεκάθαρο μήνυμα στους μελλοντικούς πελάτες της, λέγοντας τους κατάμουτρα «Δεν παίζουμε παιχνίδια - η τιμή είναι 1.000 δολάρια».
Βέβαια, όπως συνέβη με τους Eagles, μέχρι στιγμής φαίνεται και πως η τιμολογιακή στρατηγική της Apple λειτουργεί. Τα μέσα μαζικής ενημέρωσης «χτυπούν» την υψηλή τιμή του Χ, την ίδια ώρα που ο Τζεν Μάνστερ, κορυφαίος αναλυτης της Apple, προέβλεψε ότι το 30% - 40% των πελατών της Apple είναι πρόθυμοι να πληρώσουν 999 δολάρια για το νέο iPhone.
Το μόνο που απομένει είναι να δούμε αν θα ταιριάξουν οι προσδοκίες των πελατών με την τιμή της , πράγμα το οποίο είναι και το «στοίχημα» της εταιρίας, η οποία θα μπορεί να διατηρήσει τις τιμές υψηλά, αν η απάντηση είναι θετική.
Φωτογραφίες: AP, Apple