Cupcakes, τοστ με αβοκάντο, Energy Bowl… Το Instagram μεταφέρει καθημερινά στο πιάτο μας φωτογενή προϊόντα τα οποία τρώγαμε ελάχιστα ή λίγο πριν από μερικά χρόνια.
Τον Απρίλιο του 2017 οι Financial Times ανέφεραν ότι 208 εκατομμύρια φωτό ανέβαιναν στο Instagram με τη λέξη-κλειδί #food (τροφή, στα αγγλικά). Η τροφή είναι το αγαπημένο θέμα 700 εκατομμυρίων ενεργών χρηστών κάθε μήνα στο Instagram. Σύμφωνα με την έκθεση « Waitrose Food and Drink Report », η οποία δημοσιεύτηκε στην Αγγλία, 1 Αγγλος στους 5 μοιράζεται μια φωτογραφία με αυτό που τρώει με την παρέα του, στα social media.
Γιατί ποστάρουμε τις φωτογραφίες με ό,τι τρώμε στο Instagram; «Λατρεύουμε να μοιραζόμαστε τη χαρά του φαγητού», γράφει η δημοσιογράφος γαστρονομίας Ruby Tandoh στον Guardian. Μας αρέσει να το κάνουμε με την φυσική μας παρουσία, με τους φίλους μας γύρω από το τραπέζι, αλλά μας αρέσει να στέλνουμε και τις φωτογραφίες όσων είναι μαζί μας.
Και μαζί μας μπορεί να είναι οι φίλοι μας, όταν στέλνουμε μια φωτογραφία με τάρτα μήλου στην γιαγιά μας. Αλλά μπορεί να είναι και άλλοι, λιγότερο γνωστοί μας, όταν μοιραζόμαστε αυτή την ίδια εικόνα με όλους τους υπόλοιπους στο Instagram. «Τα social media μεγαλώνουν τα όρια της ευχάριστης παρέας» αναφέρει ο καθηγητής κοινωνιολογίας και ειδικός στα θέματα ιστορίας της τροφής Jean-Pierre Poulain.
Στις φωτογραφίες που ανεβαίνουν στο Instagram, οι χρήστες κάνουν επίδειξη εξαιρετικής τεχνογνωσίας. Οι μπλόγκερ μοιράζονται μια φωτογραφία συνταγής και ταυτόχρονα ανεβάζουν και την ίδια τη συνταγή. Με αυτό τον τρόπο, το Instagram δεν μεταφέρει μόνο οριζόντια μια γνώση που επιτρέπει το ίντερνετ: επιτρέπει να μάθουμε πράγματα χάρη σε άλλους ερασιτέχνες της κουζίνας και όχι μέσω ειδικών «που γνωρίζουν», όπως ένας σεφ π.χ.
Ωστόσο το Instagram είναι παράλληλα ένα σύμπαν για τοποθέτηση προϊόντων. Πολλοί εστιάτορες ειδικά στις ΗΠΑ κατασκευάζουν τα προϊόντα τους ώστε να είναι « instagrammables » και να πωλούνται σε περιβάλλον social media friendly. Με άλλα λόγια προσπαθούν να κάνουν όμορφα προϊόντα, με επιτηδευμένη διακόσμηση, με άπλετο φως ώστε να επιτρέπουν στους καταναλωτές να τραβούν ωραίες φωτογραφίες. Στη Γαλλία, ένας εστιάτορας επινόησε μια πίτσα Regina Instagram, ωραία για να φωτογραφίζεται!
Αλλά το Instagram δεν αρκείται μόνο σε ωραίες φωτογραφίες. Δημιουργεί ταυτόχρονα ένα σύμπαν όπου η τροφή ανανεώνεται, γίνεται τάση και μόδα, όπου το να φας αντιστοιχεί με ένα διατροφικό « cool ».
Σύμφωνα με την έρευνα Waitrose που αναφέρει ο Guardian, το να ανεβάζεις το τι τρως στο ίντερνετ έγινε ένα είδος έκφρασης του εαυτού σου, με τον ίδιο τρόποπου ανεβάζεις τα ρούχα που φοράς, το αυτοκίνητο που οδηγείς ή την μουσική που ακούς. Αλλά το φαγητό δεν είναι μόνο θέμα τροφής: είναι και το μέρος που βγαίνεις συχνά και θέλεις να το δείξεις, όπως ένα μπαρ με σούπες, ένα μπαρ με μπύρες, ένα μπαρ με cupcakes, ένα μπαρ με γάτες, ένα μπαρ με τάπας, ένα μπαρ με παγωμένο γιαούρτι της μόδας κλπ.
Το καλό και το ωραίο
Ποιούς τύπους φαγητού αγαπά το Instagram; Ενα όμορφο γλυκό, ένα ωραίο πιάτο με φρούτα που παρουσιάζεται ως #healthy, ένα ρόδινο ψωμί σπιτικό... Το καλύτερο και το χειρότερο συνυπάρχουν. Οπως αυτό το γλυκό σε μορφή σωσίβιου ροζ φλαμίνγκο...
Πολλές φορές ανεβαίνουν εικόνες που δεν ενδιαφέρει αν έχουν καλή γεύση, αρκεί να είναι φωτογενείς. Οπως τα cupcakes για παράδειγμα (14 εκατομμύρια ποσταρίσματα), μα διατροφική παρεξήγηση η οποία συνίσταται στο να υπερκαλύπτει κάποιος ένα άνοστο και ξερό γλυκό με ένα βουνό χρωματιστό γλάσο. Σίγουρα είναι όμορφο, αλλά είναι «καλό»;
Από την άποψη αυτή έχουν πέραση τα τρόφιμα που είναι φωτογενή από άλλα πιάτα, πολύ πιο νόστιμα και παραδοσιακά, τα οποία δεν είναι όμορφα στις φωτογραφίες. Για παράδειγμα, ο Big Browser έψαξε εικόνες στο Instagram για μοσχαράκι στην κατσαρόλα, βρήκε, αλλά όχι πολλές!
Η νέα καταιγίδα στο Instagram είναι τα «τοστ με αβοκάντο», τα οποία δεν υπήρχαν πριν από μερικά χρόνια (500.000 ποσταρίσματα). Σύμφωνα με τον Guardian, αυτό το εξωτικό φρούτο έγινε πλανητική μόδα γιατί ταιριάζει στο Instagram : είναι όμορφο, υγιεινό και το ωραίο πράσινο χρώμα του κατέκλυσε τα social media όπως και τα πιάτα μας, ειδικά για την ώρα του brunch. Και πράγματι, είναι πιο ωραίο να βλέπεις μια φωτογραφία τοστ με αβοκάντο, παρά ένα μπολ γεμάτο φουσκωμένα δημητριακά.