Οργή και θλίψη προκαλούν οι εικόνες από την οικολογική καταστροφή που έχει προκληθεί μετά τη βύθιση του «Αγία Ζώνη ΙΙ» και την απίστευτη ολιγωρία των αρμοδίων Αρχών, που είχε ως αποτέλεσμα να καλυφθεί με πίσσα η Σαλαμίνα αλλά και οι ακτές της Αττικής από την Πειραϊκή μέχρι τη Γλυφάδα.
Μάλιστα, πληροφορίες -που δεν επιβεβαιώνονται από το Λιμενικό- αναφέρουν ότι το μαζούτ έχει ήδη φθάσει και στη Βούλα. Οι εικόνες από τις κατάμαυρες ακτές της Σαλαμίνας και της Αττικής σοκάρουν, θλίβουν και οργίζουν, την ίδια ώρα που περιβαλλοντικές οργανώσεις, όπως η WWF Hellas κάνουν λόγο για περιβαλλοντικό έγκλημα.
Εν τω μεταξύ, η αντιπολίτευση κατηγορεί την κυβέρνηση και τον αρμόδιο υπουργό Παναγιώτη Κουρουμπλή για ολιγωρία και ανικανότητα, ενώ όπως προκύπτει από τις δηλώσεις των δημάρχων που επλήγησαν από το... τσουνάμι πίσσας, προκύπτει και πρόβλημα συντονισμού αφού όπως λένε όλοι δεν είχαν καμία κρατική ενημέρωση για την κατάσταση, μάθαιναν ότι η πετρελαιοκηλίδα έφθασε σε παραλίες του δήμου τους σχεδόν κατά τύχη και ότι η μόνη τους πηγή πληροφοριών ήταν τα ΜΜΕ.
Η τραγωδία του Σαρωνικού
Το «Αγία Ζώνη ΙΙ» βυθίστηκε την Κυριακή τα ξημερώματα στο Σαρωνικό λίγο μετά τον απόπλου του από τα διυλιστήρια Ασπρούπργου. Ηταν έμφορτο, με 2.200 μετρικούς τόνους fuel oil και 370 μετρικούς τόνους marine gas oil.
Και μπορεί στο άκουσμα της είδησης οι περισσότεροι να προβληματίστηκαν, όχι, όμως, όπως φάνηκε και οι αρμόδιες αρχές.
Ούτε καν την επόμενη ημέρα, το πρωί της Δευτέρας, όταν οι κάτοικοι της Σαλαμίνας, ξύπνησαν από την οσμή του πετρελαίου: Οι παραλίες από την Κυνοσούρα έως τα Σελήνια είχαν γίνει μαύρες, ωστόσο αρμόδιοι φορείς διαβεβαίωναν πως δεν υπάρχει λόγος ανησυχίας.
Ο υπουργός Ναυτιλίας Παναγιώτης Κουρουμπλής δήλωνε πως «η στεγανοποίηση έχει πετύχει στο 95% και δεν υπάρχει κίνδυνος για άλλη διαρροή. Η πρώτη μας προσπάθεια ήταν να στεγανοποιηθεί το πλοίο που βυθίστηκε. Η στεγανοποίηση έχει πετύχει στο 95% και ίσως σήμερα το απόγευμα να αρχίσει η απάντληση του πετρελαίου».
Ωστόσο, την επόμενη ημέρα, το πετρέλαιο από το πλοίο που... είχε στεγανοποιηθεί έφθασε στον Πειραιά και χθες προχώρησε σε Παλαίο Φάληρο, Καλαμάκι, Ελληνικό, Αγιο Κοσμά, Γλυφάδα και δυτυχώς όπως όλα δείχνουν προχωρά προς Βούλα με πολλούς να διατυπώνουν φόβους ότι θα μπορούσε να φθάσει μέχρι τη Βουλιαγμένη.
Χθες το υπουργείο Ναυτιλίας εκτίμησε ότι θα χρειαστεί περί τον ένα μήνα για να καθαρίσει η θάλασσα, κάτι που αμφισβητείται από γνωρίζοντες που ισχυρίζονται ότι θα χρειαστούν ακόμη και πέντε μήνες και κανείς δεν γνωρίζει αν τα νερά θα επανέλθουν στην προηγούμενη κατάσταση.
Ειδικό πλοίο έστειλε η Ευρωπαϊκή Ένωση
Ενδεικτικό της σοβαρότητας της κατάστασης είναι ότι για πρώτη φορά η ΕΕ έστειλε ειδικό σκάφος για να βοηθήσει στην επιχείρηση καθαρισμού. Πρόκειται για το ΑΚΤΑΙΑ Oil Spill Response Vessel που εστάλη από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ασφαλείας και Περιβάλλοντος (EMSA) στη Σαλαμίνα. Είναι ένα σκάφος που κάνει κάθε τρεις μήνες άσκηση στην Ελλάδα, είναι πλήρως εξοπλισμένο με τελευταίας τεχνολογίας μηχανήματα, άριστα εκπαιδευμένο προσωπικό και ραντάρ που εντοπίζει την κηλίδα σε 20 χλμ. Η ΕΕ κινητοποιήθηκε κατόπιν αιτήματος του υπουργείου Ναυτιλίας.
Ανακοίνωση-«κόλαφος» για το Αγία Ζώνη ΙΙ
Για τεράστια και αναπάντητα ερωτήματα, γίνεται λόγος στην ανακοίνωση της ΠΕΝΕΝ ενώ καταλογίζονται σημαντικές ευθύνες στην κυβέρνηση και στο υπουργείο. Η ΠΕΝΕΝ αναφέρει πως το πλοίο ήταν 45 ετών και με πολλά μπαλώματα και τονίζει ότι απουσίαζαν τα εννιά από τα 11 μέλη του πληρώματος.
Αναλυτικά η ανακοίνωση της Πανελλήνιας Ένωσης:
«Τεράστια και αναπάντητα ερωτηματικά δημιουργεί η βύθιση του μικρού Δ/Ξ "ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΙΙ" της Ναυτιλιακής εταιρίας του Θ. Κουντούρη το οποίο ήταν αγκυροβολημένο στο Βόρειο τμήμα του αγκυροβολίου Πειραιά.
Το πλοίο απέπλευσε έμφορτο τις πρωινές ώρες της 10/9/2017 από τα διυλιστήρια Ασπροπύργου (ΕΛΠΕ) μεταφέροντας 2.200 μετρικούς τόνους fuel oil και 370 μετρικούς τόνους marine gas oil. Στο πλοίο φέρονται να επέβαιναν 2 μέλη του πληρώματος σε σύνολο 11…..
Οι δύο Ναυτικοί που επέβαιναν στο πλοίο διασώθηκαν την τελευταία στιγμή από ρυμουλκό που είχε προσεγγίσει την περιοχή βύθισης του πλοίου. Να σημειωθεί ότι στην περιοχή επικρατούσαν πολύ καλές καιρικές συνθήκες.
Να υπογραμμίσουμε επίσης ότι το πλοίο ήταν κατασκευής του 1972 χωρητικότητας 3205 τόνων. Υπερήλικο το οποίο όπως αποδείχθηκε ήταν εξαιρετικά επικίνδυνο για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας ενώ σύμφωνα με διάφορες αναφορές και καταγγελίες, στο μηχανοστάσιο, εκεί όπου σημειώθηκε η εισροή υδάτων έφερε διάφορα πρόχειρα μπαλώματα με σκοπό να κλείσουν τις ανοιχτές τρύπες!!!
Επίσης η ανακοίνωση του ΥΕΝ σχετικά με την βύθιση του πλοίου έγινε μετά από 13 ώρες ενώ στην ίδια αυτή ανακοίνωση όλως περιέργως εκείνο το οποίο βγάζει μάτι είναι η βεβιασμένη αναφορά ότι όλα τα πιστοποιητικά του πλοίου είχαν ελεγχθεί και βρέθηκαν εντάξει!
Ταυτόχρονα γεννιούνται σοβαρά ερωτηματικά όπως ότι ενώ το πλοίο ήταν φορτωμένο και έπρεπε σε αυτό να υπάρχει πλήρης επάνδρωση του πληρώματος, αντίθετα έλειπαν 9 από τα 11 μέλη του πληρώματος!!
Ταυτόχρονα οι προδιαγραφές των πλοίων αυτής της ηλικίας, σε συνδυασμό με την μεταφορά και επεξεργασία πετρελαιοειδών μέσα και γύρω από το λιμάνι του Πειραιά τα καθιστά εξαιρετικά επικίνδυνα για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας και ειδικότερα για την πρόκληση θαλάσσιας ρύπανσης σε περίπτωση ναυτικού ατυχήματος.
Σε ότι αφορά την βύθιση του πλοίου αποδείχτηκε περίτρανα η ανικανότητα, η ανεπάρκεια σχεδιασμού – οργάνωσης και κυρίως των μέσων για τον περιορισμό της θαλάσσιας ρύπανσης και κατ' επέκταση της οικολογικής καταστροφής που συντελέστηκε στην Σαλαμίνα αλλά και σε μεγάλο μέρος της ακτογραμμής του Πειραιά.
Αποτέλεσμα αυτής της ανεπάρκειας είναι το γεγονός ότι η πετρελαιοκηλίδα κατέκλυσε ακόμη και το κεντρικό τμήμα των ακτών του Πειραιά, όπως την Πειραϊκή, την Φρεαττύδα κ.λπ.
Οι ευθύνες της κυβέρνησης και του ΥΕΝ σχετικά με τα αδιαμφισβήτητα προβλήματα που αφορούσαν την ασφάλεια του συγκεκριμένου πλοίου σε συνδυασμό με την πλήρη αποτυχία που σημειώθηκε στην μη επέκταση της πετρελαιοκηλίδας και της οικολογικής καταστροφής που συντελέστηκε δείχνουν για άλλη μια φορά πόσο μικρή σημασία δίνεται στην ασυδοσία των εφοπλιστών και μέσα από ανεπαρκείς και αναποτελεσματικούς ελέγχους διασφαλίζεται η χρησιμοποίηση πλοίων που αποτελούν κινητές οικολογικές βόμβες έτοιμες σε κάθε στιγμή να προκαλέσουν ανεπανόρθωτη περιβαλλοντική καταστροφή!
Ενδιαφέρον έχει και πρέπει να σημειωθεί ότι τις ημέρες της βύθισης του πλοίου και έως χθες ο υπουργός Ε.Ν παρέμεινε ακλόνητος στο ταξίδι του στο Λονδίνο και στις συναντήσεις του με τους εκεί εκπροσώπους του εφοπλιστικού κεφαλαίου για να συζητάει μαζί τους την ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεών τους και περιχαρής δήλωνε από εκεί σε ραδιοφωνικούς σταθμούς ότι «το ΥΕΝ έδρασε άμεσα και αποτελεσματικά» και ότι «έχει ελεγχθεί κατά 90 έως 95% η πετρελαιοκηλίδα» ενώ μόλις σήμερα ανακοινώθηκε ότι θα γίνει σύσκεψη με υπηρεσιακούς παράγοντες και άλλους φορείς, δηλαδή 4 μέρες μετά το τραγικό συμβάν.
Τα συμπεράσματα οφείλουν να τα βγάλουν ο λαός και οι κάτοικοι της Σαλαμίνας και του Πειραιά που ένα τριήμερο βιώνουν την δυσοσμία και την καταστροφή των ακτών τους!
Η ΠΕΝΕΝ απαιτεί να γίνει εξονυχιστικός έλεγχος από ανεξάρτητους εμπειρογνώμονες κυρίως για την κατάσταση στο πλοίο, τις συνθήκες και τα αίτια της βύθισής του καθώς και τους λόγους που ξέφυγε από κάθε έλεγχο η πετρελαιοκηλίδα η οποία προκάλεσε πρωτοφανή θαλάσσια ρύπανση και καταστροφή».
Oι μαύρες παραλίες:
- Πειραϊκή:
- Αλιμος
- Παραλλίες Αττικής
- Αγιος Κοσμάς