Το έργο-σύμβολο κατά του πολέμου, η θρυλική Γκερνίκα του Πάμπλο Πικάσο πρόκειται να κάνει «λίφτινγκ» χάρη στον Παμπλιτο, ένα ρομπότ που θα αποκαλύψει άγνωστες προοπτικές του πίνακα που ταυτίστηκε με τα ιδεώδη της δημοκρατίας και τη φρίκη του Ισπανικού Εμφυλίου Πολέμου.
Έτσι ο Παμπλίτο, ένα ρομπότ βάρους 1560 κιλών θα αναλάβει να αποκαλύψει τα μυστικά του εμβληματικού πίνακα μέσα από τις υψηλής ευκρίνειας φωτογραφίες.
«Οι εικόνες θα μας βοηθήσουν να αρχίσουμε την έρευνα για την αποκατάσταση και θα μας δώσει μια άλλη προοπτική του πίνακα, πέρα από τα ιστορικά στοιχεία» δηλώνει στην εφημερίδα «El Pais» ο διευθυντής του Τμήματος Συντήρησης στο Εθνικό Μουσείο Τέχνης Βασίλισσα Σοφία, Χόρχε Γκαρσία Γκόμεζ - Τεχεδόρ.
Η λειτουργία του συστήματος και η συλλογή πληροφοριών γίνονται αυτοματοποιημένα, μέσω ηλεκτρονικών υπολογιστών. Η ακρίβεια των μηχανισμών αυτών επιτρέπει την αποτύπωση κάθε λεπτομέρειας, ακόμη και έως 25 φορές μικρότερης του χιλιοστού!
Παρά το επίμονο αίτημα των Βάσκων να μετακινηθεί ο πίνακας στο Μπιλμπάο ώστε να βρίσκεται κοντά στην πόλη Γκερνίκα, οι συντηρητές επιμένουν ότι το έργο πρέπει να παραμείνει στη Μαδρίτη καθώς έχει υποστέι ήδη αρκετές ζημιές στις «βόλτες» που έκανε μέχρι να επαναπατριστεί το 1992.
Το 1937, η Ισπανική Δημοκρατία ανέθεσε στον Πάμπλο Πικάσο τη δημιουργία ενός έργου με θέμα τον βομβαρδισμό της Γκερνίκα, πόλης της περιοχής των Βάσκων, η οποία βομβαρδίστηκε ανηλεώς από τις ιταλικές και γερμανικές δυνάμεις κατά τη διάρκεια του Ισπανικού Εμφυλίου. Ο πίνακας εκπροσώπησε τη χώρα την ίδια χρονιά στη διεθνή έκθεση του Παρισιού.
Ο πίνακας έκτοτε θα ταξιδεύει- Λονδίνο, Παρίσι, Νέα Υόρκη, Βραζιλία, Σικάγο, Φιλαδέλφεια είναι μερικοί μόνο από τους σταθμούς, καθώς ο Πικάσο δεν επιθυμούσε την επιστροφή του έργου στην Ισπανία όσο στην εξουσία βρισκόταν ο Φράνκο. Το έργο επανήλθε στο προσκήνιο το 1973, όταν ένας διαδηλωτής κατά του πολέμου στο Βιετνάμ έγραψε με σπρέι πάνω στον πίνακα «Kill Lies All» .
Tελικώς το έργο θα επιστρέψει στην Ισπανία το 1981, μετά το θάνατο του Φράνκο όπου και θα τοποθετηθεί στο Μουσείο Πράδο για να μεταφερθεί οριστικά στο Εθνικό Μουσείο Βασίλισσα Σοφία το 1992.