Η μουσική φλέβα του Ιονίου κυλά μέσα του. Ανακάλυψε την κλασσική μουσική από τα 7 του χρόνια, γαλουχήθηκε στις φιλαρμονικές της Κέρκυρας και 20 χρόνια μετά, πολυβραβευμένος πλέον, διευθύνει ορχήστρες σε όλο τον κόσμο.
Ο Διονύσης Γραμμένος, διακεκριμένος κλαρινετίστας, μοιράζει τον χρόνο του στην ελλάδα και το εξωτερικό και λίγο πριν ξεκινήσει για το νέο του πρότζεκτ στο Τορόντο, παρουσιάζει από αυτή την Πέμπτη στον μοναδικό χώρο της λίμνης Βουλιαγμένης, μία σειρά συναυλιών κλασικής μουσικής, με συμμετοχές διακεκριμένων καλλιτεχνών.
«Θα ακούσουμε έργα εμπνευσμένα από παραμύθια και μυθικούς ήρωες» αναφέρει ο Διονύσης Γραμμένος στο iefimerida.gr.
«Aπό την «Ωραία Κοιμωμένη» του Τchaikovsky μέχρι το «Πουλί της Φωτιάς» του Stravinsky καθώς και το κοντσέρτο για πιάνο του Grieg με σολίστ την Anna Fedorova, μια από τις κορυφαίες πιανίστες παγκοσμίως.
Νομίζω πως την ιδέα γέννησε η ίδια η μαγεία και η σπάνια ομορφιά του τοπίου της Λίμνης Βουλιαγμένης. Δεν θα μπορούσα να σκεφτώ κάτι πιο ταιριαστό στον χώρο αυτό από μια συναυλία συμφωνικής μουσικής!»
Τελικά είναι «μικρόβιο» η μουσική για τους Κερκυραίους;
«Eίναι αναπόσπαστο κομμάτι της κουλτούρας και της καθημερινής ζωής του νησιού».
Και πότε έρχεται η πρώτη επαφή με την κλασσική μουσική και λέτε «Αυτό θέλω να κάνω»;
«Έχω πολύ έντονες αναμνήσεις από την πρώτη μου επαφή με τη μουσική, από το θέαμα μιας φιλαρμονικής που παρελαύνει στους δρόμους της πόλης.
Μάλιστα είναι και από τις πολύ πρώτες αναμνήσεις που μπορώ να επικαλεστώ. Αργότερα γύρω στην ηλικία των επτά ετών, μέσα από δίσκους και ηχογραφήσεις, απέκτησα και την πρώτη μου επαφή με τη συμφωνική μουσική. Αν και είχα αρκετά ενδιαφέροντα από μικρή ηλικία, και συνεχίζω να έχω, δεν νομίζω ποτέ να σκέφτηκα πως θα ήθελα να εμπλακώ και να δεθώ τόσο με κάτι άλλο στη ζωή μου πέρα από τη μουσική».
«Τα βραβεία μου είναι σε ένα συρτάρι στην Κέρκυρα»
Πολυβραβευμένος. Τι σημαίνει μία βράβευση για εσάς και πού κρατάτε τα βραβεία σας;
«Τα βραβεία μου πρέπει να φυλάσσονται σε κάποιο συρτάρι στο σπίτι της οικογένειας μου στην Κέρκυρα. Ειλικρινά δεν μπορώ να προσδιορίσω τη σημασία τους για εμένα καθώς, είτε με είτε χωρίς αυτά, δεν θα άλλαζε απολύτως τίποτα στον τρόπο με τον οποίο σκέφτομαι και αισθάνομαι τη μουσική.
Όλα βέβαια έχουν τη δική τους προσωπική αξία και συνδέονται μέσα μου με διαφορετικές περιόδους και στιγμές της ζωής μου και της πορείας μου. Για το λόγο αυτό δεν μου είναι εύκολο να ξεχωρίσω κάποιο».
Διευθυντής ορχήστρας ανά τον κόσμο σε πολύ μικρή ηλικία; Πώς σας αντιμετωπίζουν, πώς «κερδίζεις» και επιβάλλεσαι σε μουσικούς με διπλάσια χρόνια;
«Κερδίζουν οι ξεκάθαρες μουσικές ιδέες και ο τρόπος που τις επικοινωνείς στην ορχήστρα, η ειλικρίνεια, ο σεβασμός και ο χώρος που δίνεις στους μουσικούς να εκφραστούν.
Ο μαέστρος και οι μουσικοί μοιράζονται μπροστά τους τις ίδιες νότες ενός έργου και αυτή είναι η βάση πάνω στην οποία ξεκινά να χτίζεται η σχέση τους, από τα πρώτα λεπτά της πρώτης πρόβας έως και τη συναυλία.
Ποτέ δεν σκέφτηκα με ποιόν τρόπο θα γίνω αρεστός σε μια ορχήστρα -δεν είναι αυτός ο σκοπός του μαέστρου. Επικεντρώνω την προσοχή μου στο να χτίσω γέφυρες με τους μουσικούς και να πάρω από αυτούς τον ήχο που θέλω να ακούσω. Αναπνέω μαζί τους και αφήνω όλα τα υπόλοιπα να συμβούν στη μαγική σφαίρα της μουσικής».
Αν έπρεπε να επιλέξετε. Μπαγκέτα ή κλαρινέτο, και γιατί;
«Από μικρή ηλικία αισθάνθηκα ότι το κλαρινέτο δεν μου αρκεί για να εκφραστώ ως μουσικός. Χρειάζομαι την ορχήστρα ώστε να “εμπλακώ” με τα μεγάλα συμφωνικά έργα και τη μεγάλη μου αγάπη, την όπερα».
Ταλέντα και κοινό υπάρχουνε στην Ελλάδα, χρειάζεται πιστεύετε κάποια επιπλέον βοήθεια από την πολιτεία, ο χώρος της κλασσικής μουσικής;
«Σίγουρα δεν θα έβλαπτε μια πιο συντονισμένη στήριξη από το κράτος, δεν γνωρίζω όμως πόσο ρεαλιστικό είναι να μιλάμε σήμερα για ένα τέτοιο σενάριο».
Τι απολαμβάνετε στις εμφανίσεις σας στο εξωτερικό και τι στην Ελλάδα;
«Στην Ελλάδα νιώθω πάντα ένα πολύ όμορφο συναίσθημα όταν αναγνωρίζω μέσα στο κοινό τους δικούς μου ανθρώπους. Απολαμβάνω τη ζεστασιά και την αγάπη του κόσμου. Στο εξωτερικό από την άλλη, ζω μέσα από τις συνεργασίες μου πολύ έντονες μουσικές στιγμές. Θαυμάζω την ιστορία των μεγάλων συναυλιακών χώρων που έχω την τιμή να εμφανίζομαι».
Είναι «ελιτίστικη» η κλασική (συμφωνική) μουσική;
«Είναι η έκφραση των συναισθημάτων της ανθρώπινης ψυχής. Είναι μια κατάκτηση του ανθρώπινου πνεύματος. Για ποιο λόγο να την χαρακτηρίσουμε “ελιτίστικη”;».
Ποιο θα είναι το επόμενό σας βήμα;
«Μαέστρος στην Όπερα του Καναδά, στο Τορόντο, για την παραγωγή της όπερας 'Απαγωγή από το Σεράι' του Μότσαρτ».
«Η Λίμνη των ήχων»
Η Λίμνη Βουλιαγμένης, ο προορισμός της Αττικής φύσης με παγκόσμια αναγνώριση, παρουσιάζει τη νέα σειρά συναυλιών «Η Λίμνη των Ήχων», υπό την Καλλιτεχνική Διεύθυνση του Διονύση Γραμμένου.
Η πρώτη συναυλία της σειράς, με τίτλο «Παραμύθια και Μαγεία», θα πραγματοποιηθεί την Πέμπτη 7 Σεπτεμβρίου με τη συμμετοχή της Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης, υπό τη διεύθυνση του Διονύση Γραμμένου, και με σολίστ τη διεθνούς φήμης πιανίστα Anna Fedorova.
Η συναυλία «Παραμύθια και Μαγεία», εμπνευσμένη από το μαγευτικό τοπίο της Λίμνης Βουλιαγμένης, πραγματοποιείται στο πλαίσιο ανάδειξης και αξιοποίησης του φυσικού περιβάλλοντος αλλά και της ιστορίας της Λίμνης.
Τη σειρά συναυλιών «Η Λίμνη των Ήχων» στηρίζει το Κοινωφελές Ίδρυμα Ιωάννη Σ. Λάτση.
φωτογραφίες: dionysisgrammenos.com