Με δύο απεικονίσεις από το Google earth που συγκρίνουν την κίνηση στις ναυπηγοεπισκευαστικές περιοχές της Σαλαμίνας-Περάματος και της Τουρκίας επιχειρεί το ΕΒΕΠ να πείσει την υπουργό Εργασίας, Εφη Αχτιόγλου να λάβει θεσμικά μέτρα για την ενίσχυση της ναυπηγοεπισκευαστικής βιομηχανίας.
Η υποβάθμιση της ανταγωνιστικότητας των ελληνικών Ναυπηγοεπισκευαστικών εργασιών, οδηγεί ακόμα και ελληνικών συμφερόντων πλοία σε γείτονες χώρες, με ό,τι αυτό μπορεί να σημαίνει για την Εθνική μας Οικονομία και Ναυτιλία, επισημαίνει το ΕΒΕΠ σε επιστολή του στην κ. Αχτσιόγλου με αφορμή τη σημερινή συνάντηση για την ενημέρωση των κοινωνικών εταίρων σχετικά με το νέο νομοσχέδιο στα εργασιακά.
Στην επιστολή παραθέτουν για σύγκριση δύο απεικονίσεις από το Google Earth: (α) των Ναυπηγοεπισκευαστικών περιοχών Περάματος – Σαλαμίνας, (β) των Ναυπηγικών/ Ναυπηγοεπισκευαστικών εγκαταστάσεων στη γείτονα χώρα.
Το ΕΒΕΠ σημειώνει ότι απαιτούνται θεσμικές παρεμβάσεις για την υποστήριξη της ανταγωνιστικότητας δραστηριοτήτων, που αποτελούν πυλώνες της Εθνικής Οικονομίας. Οι παρεμβάσεις αυτές δεν μπορεί να είναι οριζόντιες, αλλά εξειδικευμένες στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των δραστηριοτήτων. Η Ναυπηγική/Ναυπηγοεπισκευαστική Βιομηχανία αποτελεί συναλλαγματοφόρο δραστηριότητα με εξόχως ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, που απαιτεί ειδικά στοχευμένες θεσμικές παρεμβάσεις.
Τονίζει ότι οι προβλεπόμενες από τη Σύμβαση Παραχώρησης του ΟΛΠ υποχρεωτικές επενδύσεις για τη Ναυπηγοεπισκευή στον Πειραιά, αλλά και οι πέραν αυτών προγραμματιζόμενες επενδύσεις από τον Φορέα Διαχείρισης του Λιμένος καθώς και οι ρυθμίσεις στο υπό διαμόρφωση Master Plan του Λιμένος, αποτελούν σημαντική αφετηρία για μια νέα εποχή ανάκαμψης.
Ωστόσο κρίνει ότι, απαιτείται και η κρατική παρέμβαση για την υλοποίηση ενός ολοκληρωμένου σχεδίου αναζωογόνησης (κυκλοφοριακές υποδομές, δομές τεχνικής εκπαίδευσης, εφαρμογές ΤΠΕ κ.ά.), που θα καταρτιστεί με τη συμβολή όλων των εμπλεκομένων αντιπροσωπευτικών Ιδιωτικών και Δημοσίων Φορέων. Στην κατεύθυνση αυτή το Ε.Β.Ε.Π. προτίθεται να συνδράμει ή και να αναλάβει σημαντικές πρωτοβουλίες.
Στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της υπουργού Εργασίας το ΕΒΕΠ ζητά την εφαρμογή δύο κρίσιμων ρυθμίσεων:
Α. Διεύρυνση των ορίων υπερωριών ανά εξάμηνο και εργαζόμενο. Στην επισκευή των πλοίων η σημαντικότερη παράμετρος ανταγωνιστικότητας είναι ο χρόνος εκτέλεσης των εργασιών. Σε πιεστικά χρονικά περιθώρια επισκευής, η εκτέλεση υπερωριακής εργασίας είναι επιβεβλημένη.
Δεν παραγνωρίζουμε ζητήματα ασφάλειας που μπορεί να σχετίζονται με υπέρμετρη υπερωριακή εργασία. Έχοντας υπ’ όψιν μας την Απόφασή σας 29542/557/2017 (ΦΕΚ 2345Β), σας προτείνουμε την άμεση έκδοση ειδικής για τη Ναυπηγοεπισκευή Υπουργικής Απόφασης, με διευρυμένα όρια υπερωριών και συγκεκριμένες προϋποθέσεις. Η διαμόρφωσή της μπορεί να προκύψει από τη συνεργασία στελεχών δικών σας με αντιπροσωπευτικούς φορείς του κλάδου και το Ε.Β.Ε.Π
Β. Εξορθολογισμός του μη μισθολογικού κόστους. Οι υψηλές αμοιβές των εργαζομένων στη Ναυπηγοεπισκευή, οδηγεί τις ασφαλιστικές εισφορές σε ιδιαίτερα υψηλά επίπεδα, με άμεσες αρνητικές επιπτώσεις στην ανταγωνιστικότητα του κλάδου.
Προτείνουμε την επαναφορά ανωτάτου ορίου ασφαλιστικών εισφορών, υπολογιζόμενων σε αντίστοιχο όριο μηνιαίων ονομαστικών απολαβών. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι το τελευταίο αυτό όριο μπορεί να είναι στα 2.500 ευρώ, όμως κρίνουμε ότι θα πρέπει να καθοριστεί μετά από τον κοινό προβληματισμό και συνεργασία των εμπλεκομένων φορέων.
Εκτιμούμε ότι δεν θα υπάρξουν αρνητικές οικονομικές επιπτώσεις στον Φορέα Ασφάλισης, λόγω της αύξησης του όγκου των εργασιών από τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας του κλάδου».