Με γλαφυρό τρόπο, ο Ευκλείδης Τσακαλώτος υπεραμύνθηκε του νομοσχεδίου της κυβέρνησης για την Παιδεία και τις αλλαγές στο άσυλο.
«Γιατί κρυβόμαστε πίσω από το δάχτυλό μας; Είναι παράνομες οι καταλήψεις; Αντιδημοκρατικές; Οι φοιτητές πρέπει να κάθονται στα αυγά τους;» διερωτήθηκε. Απευθυνόμενος στην αντιπολίτευση ο Ευκλείδης Τσακαλώτος, εμμέσως πλην σαφώς απέδωσε στις καταλήψεις, τις αντιδράσεις στην κατάργηση του σημερινού θεσμικού πλαισίου για το πανεπιστημιακό άσυλο. «Μη μας λέτε για τα ναρκωτικά και τη βία, πείτε μας για τις καταλήψεις, πείτε ότι θέλετε τους φοιτητές να κάθονται στα αυγά τους» ανέφερε χαρακτηριστικά ο υπουργός Οικονομικών μιλώντας στη Βουλή.
«Οι καταλήψεις είναι παράνομη πράξη ή δεν είναι; Δεν θέλουν κάποιοι να γίνονται καταλήψεις, εγώ έχω πάρει μέρος σε πολλές, εγώ πιστεύω ότι οι πολλές είναι λάθος, αλλά κι αν είναι λάθος και δεν συμφωνώ δεν σημαίνει ότι δεν μπορώ να συζητήσω» είπε επίσης.
Αναφερόμενος τον νέο νόμο παραδέχθηκε ότι «δεν δίνει όλες τις απαντήσεις, θέτει όμως τις βάσεις για να συζητήσουμε το πανεπιστήμιο που θέλουμε»
Ο υπουργός Οικονομικών έκανε λόγο για «σκοτεινές όψεις» των ιδρυμάτων του εξωτερικού, υπογραμμίζοντας το πρόβλημα χρέους που έχει δημιουργηθεί για πολλούς φοιτητές εξαιτίας των δανείων που παίρνουν για να καλύψουν τα έξοδα των σπουδών τους, μεταξύ των οποίων είναι και τα υψηλά δίδακτρα.
«Όταν λέτε να πάμε μπροστά, ξέρουμε ότι θέλουμε ένα επιχειρηματικό μοντέλο με ανταγωνιστικές αμοιβές; Θέλουμε την εμπορευματοποίηση της ανώτατης εκπαίδευσης; Αυτός που πληρώνει επηρεάζει τη θεματολογία και τη μεθοδολογία. Αυτό σημαίνει ότι η γνώση δεν είναι ανοικτή για όλους», σημείωσε, ενώ έκανε ιδιαίτερη αναφορά στο θέμα της αξιολόγησης: «Στην Αγγλία φεύγουν οι πανεπιστημιακοί γιατί βαρέθηκαν να συμπληρώνουν φόρμες αξιολόγησης αντί να διδάσκουν». Επίσης, έκανε λόγο για «κολπάκια» στα οποία καταφεύγουν αμερικανικά και ευρωπαϊκά πανεπιστήμια, προκειμένου να πετύχουν καλύτερες επιδόσεις στην αξιολόγηση.
Ο κ. Τσακαλώτος επισήμανε την ανάγκη να προστατευτεί η ανώτατη εκπαίδευση από τα ιδιωτικά συμφέροντα για να αναφερθεί στη συνέχεια στις επιμέρους προβλέψεις του νομοσχεδίου:
Αναφερόμενος στα μεταπτυχιακά προγράμματα διερωτήθηκε: «Πώς κάποιοι εδώ θεωρούν απαράδεκτη παρέμβαση του κράτους τη συμμετοχή των καθηγητών σε ένα μεταπτυχιακό πρόγραμμα δωρεάν και σε ένα με αμοιβή;».
Ενώ για τις πρυτανικές εκλογές είπε προς την αντιπολίτευση: «Οποιος κερδίσει στις εκλογές κάνει ό,τι θέλει; Αυτή είναι η άποψή σας για τη Δημοκρατία;».
«Η ανταγωνιστικότητα δεν έχει θέση στο πανεπιστήμιο. Ο ανταγωνισμός δεν είναι για την παιδεία. Είναι δημόσιο εγχείρημα η παιδεία», κατέληξε ο υπουργός Οικονομικών.