Ηξεις αφήξεις και πάλι από τον υπουργό Παιδείας Κώστα Γαβρόγλου ο οποίος με... νέο αφήγημα προσπάθησε από το βήμα της Βουλής να υπερασπιστεί το νομοσχέδιο με τις αλλαγές για την Παιδεία που προωθεί εν μέσω σφοδρών πυρών σύσσωμης της αντιπολίτευσης.
Ο κ. Γαβρόγλου, επανέφερε εμμέσως τη συζήτηση για την κατάργηση του τρόπου εισαγωγής στα πανεπιστήμια χωρίς ωστόσο να μιλήσει ανοικτά για κατάργηση πανελλαδικών.
Είπε ωστόσο πως «ο σημερινός τρόπος εισαγωγής στα πανεπιστήμια σύντομα θα είναι παρελθόν». Οπως πρόσθεσε «η αιχμή των παρεμβάσεών μας αφορούν το Λύκειο. Το μεγάλο ερώτημα είναι αν θα είμαστε κοινωνία με ακυρωμένο το Λύκειο. Με Λύκειο που η λειτουργία του θα επιτελείται από θεσμούς ξένους με την δημόσια εκπαίδευση. Αυτό θα καθοριστεί και από τις διαδικασίες εισαγωγής στα πανεπιστήμια που σήμερα βασίζονται σε παπαγαλία και που αιχμαλωτίζουν τους νέους. Ο σημερινός τρόπος εισαγωγής στα πανεπιστήμια σύντομα θα είναι παρελθόν».
Αναφερόμενος ειδικότερα στα μεταπτυχιακά προγράμματα, σημείωσε ότι σε ποσοστό 85% «είναι άψογα», αλλά το υπόλοιπο 15% δυσφημίζει το πανεπιστήμιο. «Αυτές τις αυθαιρεσίες θέλετε να καλύψετε» διερωτήθηκε, ενώ απαντώντας στις αιτιάσεις της αντιπολίτευσης περί ελέγχου της πανεπιστημιακής λειτουργίας από τον ίδιο, σημείωσε ότι «το αυτοδιοίκητο δεν λέει πουθενά ότι ο υπουργός δεν εποπτεύει».
«Θέλει μεγάλη προσοχή, γιατί αλλιώς καλύπτετε αυτούς που αυθαιρετούν. Και αυθαιρετούν εκείνοι οι οποίοι με τον τρόπο που υπολογίζουν τα δίδακτρα αφήνουν έξω τις οικονομικά ασθενέστερες ομάδες» σημείωσε για να προσθέσει: «Τα πανεπιστήμιά μας, όσο δύσκολο κι αν σας είναι, παραμένουν δημόσια. Και τα τέλη φοίτησης θα είναι σύμφωνα με το κόστος και όχι με τη ζήτηση. Είναι μια βαθιά διαφορά ανάμεσά μας, αλλά πρέπει να γίνει κατανοητή».
«Άρα, ακαδημαϊκοί κανόνες, ποιότητα, υπέρ των οικονομικά αδύναμων, εκείνων που έχουν τα ακαδημαϊκά κριτήρια να εγγραφούν στα μεταπτυχιακά. Θα σας παρακαλούσα λοιπόν να μην ταλαιπωρηθούμε άλλο με αυτόν το δικονομίστικο τρόπο διότι, ουσιαστικά, πάτε με αυτούς τους τρόπους να καλύψετε αυτούς που υπονομεύουν ένα από τα καλύτερα στοιχεία των πανεπιστημίων μας σήμερα που είναι τα μεταπτυχιακά» τόνισε ακόμη.
Το άλλο θέμα στο οποίο αναφέρθηκε ο υπουργός Παιδείας ήταν αυτό της αξιολόγησης. «Μιλήσατε για την αξιολόγηση. Εμείς τι κάνουμε; Πρώτον, η Αρχή Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση θα αξιολογεί και δεύτερον, βάζουμε και μια δεύτερη διαδικασία αξιολόγησης. Ποιο είναι το πρόβλημα; Εμείς τι κάνουμε; Βάζουμε πολλά φίλτρα» ανέφερε.
Πυρ ομαδόν από την αντιπολίτευση
Τα κόμματα της αντιπολίτευσης επιτέθηκαν με οξείς τόνους στις δρομολογούμενες αλλαγές στην Παιδεία που επιχειρεί ο κ. Γαβρόγλου.
Εκ μέρους του κόμματος της Νέας Δημοκρατίας, η βουλευτής Νίκη Κεραμέως τόνισε ότι η ζημιά που έχει προκαλέσει η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ στην Παιδεία είναι τεράστια αφού, όπως είπε, υποβάθμισε το ολοήμερο και το ψηφιακό σχολείο, κατάργησε την αξιολόγηση, απορύθμισε την επαγγελματική εκπαίδευση και απαξίωσε την αρχαία ελληνική γραμματεία. «Το νομοσχέδιο - πρόσθεσε - είναι σε μεγάλο βαθμό ακοστολόγητο, ενώ το χαρακτηρίζουν η οπισθοδρόμηση, η εσωστρέφεια, η συντήρηση και η υπερρύθμιση».
Ιδιαίτερη αναφορά έκανε η εκπρόσωπος της ΝΔ στο άσυλο, θέτοντας στον υπουργό Παιδείας Κώστα Γαβρόγλου μια σειρά από ερωτήματα: «Μπορεί να γνωρίζει, κύριε υπουργέ, ένας πρύτανης τις λεπτές νομικές αποχρώσεις ανάμεσα στο κακούργημα και το πλημμέλημα; Τι θα κάνει; Θα πρέπει να συγκαλεί το πρυτανικό συμβούλιο. Η επαναφορά του ασύλου έχει ένα και μόνο σκοπό. Να απενεργοποιήσει τον μηχανισμό. Άλλο όμως είναι το άσυλο ιδεών και άλλο το άσυλο εγκληματιών» πρόσθεσε.
«Δίνετε στον εαυτό σας το δικαίωμα να αναπέμψετε ένα πρόγραμμα όταν έχετε ενστάσεις. Τα όργανα οφείλουν να συμμορφώνονται στις βουλές του υπουργού» τόνισε ακόμη για να διατυπώσει ακόμη δυο ερωτήματα: «Θεωρείτε φυσιολογικό να ψηφίζουν οι φοιτητές για την απονομή τίτλου διδάκτορα ή για την επιλογή συγγραμμάτων; Γιατί, κύριε υπουργέ, δεν θέλετε τα ιδρύματα να έχουν τη δυνατότητα να ιδρύουν ξενόγλωσσα τμήματα;».
Ο αγορητής της Δημοκρατικής Συμπαράταξης Δημήτρης Κωσταντόπουλος από την πλευρά του έκανε λόγο για προσχηματικό διάλογο.
«Η κυβέρνηση διαφημίζει το διάλογο για την Παιδεία, αλλά το αφήγημα αυτό κατέρρευσε. Ο διάλογος ήταν προσχηματικός και λειτούργησε ως επικοινωνιακό τρικ» σημείωσε.
«Οι πρωτοβουλίες του πολυνομοσχεδίου ακυρώνουν τομές και καινοτομίες που είχαν θεσμοθετηθεί από νόμους του ΠΑΣΟΚ. Πρέπει να απελευθερώσουμε την εκπαίδευση από το σφιχτό εναγκαλισμό με το κράτος» πρόσθεσε για να σημειώσει ότι η κυβέρνηση ευνοεί τις συντεχνίες, θέλει σύστημα εξίσωσης προς τα κάτω και πολιτικό άσυλο του ψεύτικου δικού της αφηγήματος» και να καταλήξει: «Η κυβέρνηση δεν κατανόησε τα κελεύσματα των καιρών για τη μεγάλη παραγωγική ανασυγκρότηση που χρειάζεται η χώρα. Λέμε όχι στον κρατισμό, στις νησίδες ανομίας, στη συνδιοίκηση με τους φοιτητές».
Για τον Κωνσταντίνο Κατσίκη των Ανεξάρτητων Ελλήνων, στόχος του νομοσχεδίου είναι η θεραπεία των χρόνιων δυσλειτουργιών και η διεύρυνση της διαφάνειας. Με το νομοσχέδιο θα υπάρξει αναβάθμιση κα εκσυγχρονισμός, «θα αποτρέψουμε την πιθανότητα η παιδεία να γίνει μνημειωδώς αναποτελεσματική» πρόσθεσε. Ο ίδιος αναφέρθηκε στην ανάγκη χάραξης στρατηγικών ανάπτυξης για τα ιδρύματα της περιφέρειας, κατέθεσε σειρά προτάσεων εκ μέρους του κόμματός του, ενώ στηλίτευσε την παράλειψη της ένταξης των Εκκλησιαστικών Ακαδημιών στα ΑΕΙ.
«Εύχομαι η πρόβλεψη για την κατάργηση της διαγωγής στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση να μην οδηγήσει στην απόλυτη απείθεια και στην έλλειψη σεβασμού μεταξύ των μαθητών και απέναντι στους εκπαιδευτικούς» κατέληξε.
«Το νομοσχέδιο είναι ένα αποφασιστικό βήμα για προσαρμογή της εκπαίδευσης στη ζούγκλα της καπιταλιστικής αγοράς. Είναι συνέχεια των "νόμων Γιαννάκου και Διαμαντοπούλου", και ο ΣΥΡΙΖΑ προσθέτει το δικό του στίγμα στις αντιδραστικές ρυθμίσεις» ανέφερε ο βουλευτής του ΚΚΕ Ιωάννης Δελής. «Το σοβιετικό εκπαιδευτικό σύστημα θεωρείται αξεπέραστο διότι είχε σκοπό και κίνητρο τη λαϊκή ευημερία. Η προπαγάνδα της κυβέρνησης για λαϊκά συμφέροντα αποτελεί πελώριο ψέμα. Για εσάς το πρόβλημα της εκπαίδευσης είναι το όχι τόσο καλό δέσιμο με το κεφάλαιο. Τα πανεπιστήμια θα λειτουργούν ως επιχειρήσεις και οι φοιτητές ως πελάτες. Η διάταξη περί απαλλαγής διδάκτρων στα μεταπτυχιακά προγράμματα γίνεται ο φερετζές για την απελευθέρωση των διδάκτρων» ανέφερε μεταξύ άλλων.
Ο βουλευτής της Ένωσης Κεντρώων Αναστάσιος Μεγαλομύστακας σημείωσε σκωπτικά πως «το πείραμα είναι ένα μέσο μάθησης αλλά οι υπουργοί μόνο αυτό εφαρμόζουν». Τόνισε ακόμη ότι «η παιδεία χόρτασε από μεγαλεπήβολα και μεγαλόπνοα σχέδια» και κάλεσε την πολιτική τάξη να μην τρέφει τη διχόνοια μεταξύ κοινωνικών ομάδων με ασάφειες.
Από το Ποτάμι, ο Γιώργος Μαυρωτάς χαρακτήρισε το νομοσχέδιο «Στελθ» (σ.σ. τα αεροπλάνα που δεν πιάνουν τα ραντάρ) λόγω του γεγονότος ότι εμφανίστηκε στη Βουλή τον Αύγουστο. «Δεν έχει αναπτυξιακή πνοή, επαναφέρει επικοινωνιακά το άσυλο, στραγγαλίζει τα μεταπτυχιακά εκμεταλλευόμενο παθογένειες, προσπαθεί να δυσκολέψει την ευελιξία της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης» σημείωσε. «Εμείς οι βουλευτές παίρνουμε μισθό και έξτρα επίδομα για τη συμμετοχή μας στις επιτροπές. Γιατί οι καθηγητές να μην πληρώνονται για τη συμμετοχή τους στα μεταπτυχιακά προγράμματα» ανέφερε ακόμη και προέβλεψε ότι «θα ενταθεί το κλίμα φυγής των καθηγητών και θα πληγεί η κοινωνική κινητικότητα». «Το Ποτάμι αντιστάθηκε σθεναρά σε αυτή την καλοκαιρινή επιδρομή. Πιστεύουμε ότι τα πανεπιστήμια χρειάζονται εξωστρέφεια, διασύνδεση με την παραγωγή και άμιλλα» κατέληξε.
Τέλος, εισηγήτρια από τον κυβερνών κόμμα ήταν η βουλευτής, Μερόπη Τζούφη. «Το νομοσχέδιο αυτό έχει σαν στόχο τη διασφάλιση της εκπλήρωσης της αποστολής των ΑΕΙ, την ενίσχυση της έρευνας αλλά και της απρόσκοπτης πρόσβασης στην εκπαίδευση για όλους τους πολίτες, ενώ ενσωματώνει μεγάλο μέρος των αιτημάτων της ακαδημαϊκής κοινότητας», υπογράμμισε στην ομιλία της. Σημείωσε ακόμη πως πρόκειται για μια συντεταγμένη θεσμική αλλαγή στον χώρο της ανώτατης εκπαίδευσης, ενώ χειρίζεται τις αλλαγές με κοινωνικό και πολιτικό πρόσωπο. Ακόμη έκανε λόγο για αναπαραγωγή των ανισοτήτων κάτω από το υφιστάμενο πλαίσιο, αλλά και για ομάδες που διαστρεβλώνουν τον δημόσιο χαρακτήρα των ανώτατων ιδρυμάτων.
«Το νομοσχέδιο συνιστά μια καλά επεξεργασμένη παρέμβαση, επεκτείνει τον δημοκρατικό χαρακτήρα της ανώτατης εκπαίδευσης, προωθεί έναν ανοικτό στην κοινωνία τρόπο διοίκησης, προσφέρει μεγαλύτερη ευελιξία στα ιδρύματα» τόνισε ακόμη η βουλευτής του κυβερνώντος κόμματος, προσθέτοντας πως με την αντικατάσταση των συμβουλίων ιδρύματος από τα περιφερειακά συμβούλια επιτυγχάνεται η ακαδημαϊκή αναβάθμιση των ιδρυμάτων.
«Η αντιπροσώπευση ενισχύεται σύμφωνα με την παράδοση της μεταπολίτευσης και ειδικά τον νόμο του 1982» είπε ακόμη η εισηγήτρια του νομοσχεδίου, για να σημειώσει πως το άσυλο επανέρχεται επειδή η κατάργησή του δεν απέφερε τίποτε. Τέλος, άσκησε κριτική στον προηγούμενο νόμο πλαίσιο για τα ΑΕΙ, τον λεγόμενο νόμο Διαμαντοπούλου, αναφέροντας ότι αντιμετώπισε τη μέγιστη κοινωνική αντίδραση, καθώς είχες ως στόχο το πανεπιστήμιο του μάνατζμεντ, ενώ συρρίκνωσε τη διαφάνεια και τη δημοκρατία.