Την άνοιξη, ο Τζον Χένρι είχε ένα ασυνήθιστο πρώτο ραντεβού. Η γυναίκα απέναντί του γνώριζε υπερβολικά πολλά πράγματα για το πού συχνάζει και τι συζητά.
Ηταν αναμενόμενο. Ο 24χρονος επιχειρηματίας, που έχει ιδρύσει ΜΚΟ στο Χάρλεμ, πρόσφατα αποφάσισε να κάνει τη ζωή του... ριάλιτι. Ενας καμεραμάν τον ακολουθεί στη δουλειά, τα ταξίδια, τα γεύματα και στη συνέχεια το υλικό δημοσιεύεται στο Facebook και το Instagram.
Η ψηφιακή αυτοπροβολή έχει φτάσει σε νέο επίπεδο, σχολιάζουν οι New York Times σε δημοσίευμα για αυτή τη νέα τάση. Ο Χένρι είναι ένας μόνο από τους ολοένα περισσότερους επιχειρηματίες που έχουν μετατρέψει τη ζωή τους σε αυτοσχέδιο ριάλιτι σόου. Πληρώνουν καμεραμάν και παραγωγούς χιλιάδες ευρώ το μήνα, για να δημιουργήσουν το υλικό για τους λογαριασμούς τους στα social media. Δίνουν συμβουλές, μιλούν με ενθουσιασμό για αυτό που κάνουν. Και δεν υπάρχει μελόδραμα, όπως στα τηλεοπτικά ριάλιτι.
Παρόλα αυτά, συχνά τους παρακολουθούν ακόμη και εκατοντάδες χιλιάδες. «Είναι απίστευτο πώς ένας συνηθισμένος άνθρωπος μπορεί να προσεγγίσει 250.000 ανθρώπους τον μήνα αν το προσπαθήσει», σχολίασε ο Χένρι μιλώντας στην αμερικανική εφημερίδα.
Αν και πρόκειται για φαινόμενο αυτοπροβολής, οι πρωταγωνιστές αυτού ισχυρίζονται ότι έχουν αλτρουιστικά κίνητρα για το γεγονός οτι αποφάσισαν να βάλουν τη ζωή τους στο «μικροσκόπιο».
«Θέλω να είμαι πρότυπο», εξήγησε στην εφημερίδα ο 32χρονος Τζέραρντ Ανταμς, ιδρυτής ιστοσελίδας. «Ξεπέρασα πολλές αποτυχίες και προκλήσεις», εξηγεί ο άνθρωπος που τον ακολουθούν σε βάρδιες τρεις καμεραμάν στην επιχείρησή του, το γυμναστήριο ή τις συναντήσεις με φίλους και συγγενείς.
Ο Πάτρικ Μπετ Ντέιβιντ, εκτελεστικός διευθυντής ασφαλιστικής εταιρείας, υποστηρίζει ότι θέλει να δείξει στον κόσμο ότι «μπορείς να έχεις σύζυγο, παιδιά, να γυμνάζεσαι, να διατηρείσαι υγιής και να διαχειρίζεσαι μια επιχείρηση. Μπορείς να τα καταφέρεις». Το ένα τρίτο της καθημερινότητάς του καταγράφεται από κάμερα για το κανάλι του στο YouTube.
«Πλέον, στόχος τους δεν είναι να προωθήσουν την εταιρεία τους, αλλά τον εαυτό τους, ως σταρ της εταιρείας», σχολιάζει η Κάρεν Νορθ, διευθύντρια ψηφιακών μέσων και καθηγήτρια στο University of Southern California. Πρόκειται για αρκετά έξυπνη ψυχολογική στρατηγική σημειώνει. «Η πραγματική αλλαγή είναι ότι όλα γίνονται προσωπικά. Σου μιλούν από το Twitter, το Snapchat, το Instagram και αισθάνεσαι ότι μιλάνε σε εσένα», συμπληρώνει. Αν μάλιστα απαντούν και σε κάποια σχόλια, τότε οι υπόλοιποι νιώθουν ότι επιβεβαιώνονται.
Ακριβό «χόμπι»
Η πρόσληψη ενός τηλεοπτικού συνεργείου, ακόμη και όχι πλήρους απασχόλησης, δεν είναι κάτι φτηνό, σημειώνουν οι New York Times. Ο Ανταμ Χάγουεϊ, που καταγράφει τη ζωή του Χένρι και κάνει την παραγωγή, δήλωσε στην εφημερίδα ότι το κόστος είναι 300-500 δολάρια την ημέρα. Εταιρείες παραγωγής προσφέρουν πακέτα που ξεκινούν από 25.000 δολάρια τον μήνα. Ομως δεν παρέχουν μόνο καμεραμάν και παραγωγό, αλλά άτομο που καταστρώνει στρατηγική για τα media και άλλες ειδικότητες.
Οι δυσκολίες
Κάποιοι από αυτούς τους πρωταγωνιστές της διπλανής πόρτας ισχυρίζονται ότι πλέον δεν προσέχουν καν την κάμερα που τους ακολουθεί. Δεν είναι πάντα τόσο εύκολο όμως. Για παράδειγμα, ο Τζέραρντ Ανταμς δήλωσε ότι όταν χώρισε με τη σύντροφό του, οι «τηλεθεατές» τον ρωτούσαν γιατί εξαφανίστηκε ξαφνικά από τα βίντεό του. «Αυτό ήταν πραγματικά σκληρό», παραδέχθηκε, όμως πιστεύει ότι ακόμη και η συγκεκριμένη κατάσταση είχε ως αποτέλεσμα να διευρυνθεί το κοινό του. «Οσο πιο ευάλωτος είσαι, όσο περισσότερο χτίζεις εμπιστοσύνη, τότε οι πραγματικοί άνθρωποι θα σε ακολουθήσουν», σχολίασε.