Δεν προλαβαίνουν οι υπάλληλοι των τραπεζών να δέχονται αιτήσεις από καταναλωτές για «πάγωμα» της οφειλής και αναχρηματοδοτήσεις για στεγαστικά, καταναλωτικά, επαγγελματικά, επιχειρηματικά δάνεια και πιστωτικές κάρτες.
Το μεγαλύτερο ποσοστό -σχεδόν το 85% με 90%- από τις 100.000 αιτήσεις που δέχονται το μήνα οι τράπεζες πάει σε κάποιου είδους ρύθμιση και διακανονισμό, αφού διαφορετικά, το δάνειο θα βγει στο «κόκκινο». Υπολογίζεται ότι φέτος θα ρυθμιστούν οφειλές για πάνω από 1 εκατομμύριο δάνεια και πιστωτικές κάρτες. Μάλιστα, θα πρέπει να σημειωθεί ότι πέρυσι ο αριθμός των πιστωτικών καρτών που βγήκαν από την κυκλοφορία, ξεπέρασε τις 500.000.
Την ίδια ώρα, στα Ειρηνοδικεία όλης της χώρας με βάση το νόμο για τη ρύθμιση οφειλών υπερχρεωμένων νοικοκυριών έχουν κατατεθεί περισσότερες από 8.000 αιτήσεις. Ενώ τα αιτήματα -μέσω καταναλωτικών ενώσεων και δικηγορικών συλλόγων- για εξωδικαστικό συμβιβασμό υπερβαίνουν τις 15.000.
Τα Ειρηνοδικεία της Αττικής έχουν εκδώσει περίπου 300 αποφάσεις, οι οποίες σε ποσοστό 50% είναι υπέρ του δανειολήπτη, με ρύθμιση του χρέους που συνοδεύεται με μικρή ή μεγάλη απαλλαγή της οφειλής, αναφέρει στο Capital.gr ο Γενικός Γραμματέας καταναλωτή κ. Γ. Σπυράκος. Μάλιστα, υπάρχει απόφαση που ο δικαστής απέρριψε την πρόταση της τράπεζας να εκποιηθεί δεύτερο ακίνητο που είχε ο δανειολήπτης προκειμένου να εξοφληθεί η οφειλή.
Θα πρέπει να αναφέρουμε ότι από τις 300 υποθέσεις ρύθμισης για τις οποίες εκδόθηκε δικαστική απόφαση, οι 120 αποφάσεις ήταν απορριπτικές για τυπικούς λόγους, που έχουν να κάνουν με τη μη σωστή περιγραφή των οικονομικών στοιχείων του αιτούντος.
Όμως και στα δικαστήρια παρατηρείται πλέον καθυστέρηση, λόγω του όγκου των αιτημάτων. Η κατάσταση θα εξομαλυνθεί, καθώς ολοκληρώθηκε ο διαγωνισμός για την τοποθέτηση 80 Ειρηνοδικών, ενώ εξετάζονται τρόποι για την απλοποίηση της διαδικασίας.
Ακριβώς αντίθετη είναι η εικόνα στο θέμα του εξωδικαστικού συμβιβασμού που είναι απαραίτητο βήμα, πριν φτάσει η υπόθεση στο δικαστήριο. Σύμφωνα με τον κ. Σπυράκο, οι τράπεζες κωλυσιεργούν και δεν προχωρούν τα αιτήματα εξωδικαστικής επίλυσης. Για το λόγο αυτό υπήρξε συνάντηση με την Ελληνική Ένωση Τραπεζών, όπου ο κ. Σπυράκος ενημέρωσε τους τραπεζίτες ότι η Γενική Γραμματεία Καταναλωτή εξετάζει το ενδεχόμενο να καταργηθεί το στάδιο της εξωδικαστικού συμβιβασμού και, από υποχρεωτικό, να γίνει προαιρετικό, αν δεν υπάρξουν έμπρακτες αποδείξεις από την πλευρά των τραπεζών ότι τα αιτήματα αυτά προωθούνται και απαντώνται σε εύλογο χρόνο.
Καθώς, λοιπόν, τα αιτήματα που φτάνουν καθημερινά στο τραπεζικό δίκτυο για ρυθμίσεις οφειλών έχουν πάρει μαζικό χαρακτήρα, οι διοικήσεις των τραπεζών έχουν δώσει ρητή εντολή να διακανονίζονται άμεσα όσα δάνεια μπορούν να ρυθμιστούν.Αξίζει να σημειωθεί ότι μέχρι το τέλος του 2011 είχε ρυθμιστεί το 20% των δανείων, δηλαδή δάνεια ύψους 50 δισ. ευρώ.Από τα 5.000 αιτήματα που δέχονται οι τράπεζες, τα 800 με 1.000 αφορούν στεγαστικά δάνεια, τα 1.500 μικρά επιχειρηματικά και τα υπόλοιπα καταναλωτικά δάνεια και πιστωτικές κάρτες.