Ογδόντα επαγγελματικά θεατρικά σχήματα του Ελεύθερου Θεάτρου επέλεξε να επιχορηγήσει το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού με το συνολικό ποσό του 1.005.0000 ευρώ, με το σκεπτικό ότι σε καιρούς οικονομικών και κοινωνικών δυσκολιών όπως οι σημερινοί, η σχετική διάχυση αυτού του ποσού θα συμβάλει στην ενίσχυση της θεατρικής δημιουργίας και στη στήριξη του καλλιτεχνικού δυναμικού.
Η επιλογή έγινε μεταξύ 166 προτάσεων για μία μόνο παραγωγή της χειμερινής θεατρικής περιόδου 2017-18, μετά από γνωμοδότηση της Επιτροπής Επιχορηγήσεων Ελεύθερου Θεάτρου την οποία σύστησε για τον σκοπό αυτόν η Υπουργός Λυδία Κονιόρδου στο πλαίσιο της επανενεργοποίησης και αναβάθμισης του θεσμού των Επιχορηγήσεων που είχε ανασταλεί από το 2011.
Η Επιτροπή αποτελείται από την Θεατρολόγο, Υπεύθυνη Διεθνών Σχέσεων Εθνικού Θεάτρου και δημιουργό του Greek Play Project, Ειρήνη Μουντράκη (Πρόεδρος) και ως μέλη: τον Εικαστικό, Επισκέπτη Καθηγητή της TISCH School of the Arts/New York University, Αντώνη Βολανάκη, τον Κριτικό Θεάτρου και Επίκουρο Καθηγητή Πανεπιστημίου Αθηνών Γρηγόρη Ιωαννίδη, τον δημοσιογράφο Γιώργο Μητρόπουλο, τον Καθηγητή Θεατρολογίας ΑΠΘ και Κριτικό Θεάτρου Σάββα Πατσαλίδη, την Θεατρολογο και creative producer, Ιδρύτρια του Μεσογειακού φεστβάλ Between the Seas ) και Ειδική Σύμβουλο της Υπουργού Πολιτισμού Ακτίνα Σταθάκη και τον Σκηνοθέτη και ΕΕΠ Πανεπιστημίου Αθηνών Τάκη Τζαμαργιά.
Όπως αναφέρεται στο σκεπτικό της, «η Επιτροπή μελέτησε κάθε μία πρόταση διεξοδικά και με μεγάλη προσοχή, εστιάζοντας στη δυναμική της κάθε πρότασης και την άποψη που προτείνει ή καταθέτει το σχήμα. Ιδιαίτερα βάρυνε η συνδιαλλαγή της πρότασης με το παρόν και τις μεγάλες αγωνίες που χαρακτηρίζουν το θέατρο της εποχής μας, η ανανεωτική ματιά και η διάκριση ενός ευρύτερου καλλιτεχνικού οράματος.» Από τις αιτήσεις εξαιρέθηκαν αυτές που αφορούσαν σε «θέατρο για παιδιά» ή «εφηβικό θέατρο» καθώς, σύμφωνα και με τη βούληση του Υπουργείου, θα πρέπει το είδος να τύχει ειδικής προσοχής. Επίσης, από τη διαδικασία αποκλείστηκαν «οι αιτήσεις θεατρικών σχημάτων που δεν είχαν παρουσιάσει δουλειές τους στο πρόσφατο παρελθόν όπως ρητά αναφερόταν στην προκήρυξη, προσωποκεντρικές παραγωγές, καθώς και οι αιτήσεις που αφορούσαν σε παραγωγές που οι ίδιες ή προσχέδιό τους είχε παρουσιαστεί στις σκηνές στο πρόσφατο παρελθόν».
Οι τελικές αποφάσεις της Επιτροπής έχουν ως εξής:
Οπως αναφέρει το υπ. Πολιτισμού στο σχετικό Δελτίο Τύπου:
«Η Επιτροπή λειτούργησε αμερόληπτα και με αίσθημα ευθύνης, και τα βασικά κριτήρια που έπαιξαν ρόλο στις τελικές αποφάσεις της ήταν τα εξής:
1. Η ολοκληρωμένη και σαφής παρουσίαση του καλλιτεχνικού σκεπτικού των προτάσεων, συμπεριλαμβανομένου και του προϋπολογισμού.
2. Η σύμπραξη και η συνεργασία των σχημάτων, - η οποία είναι επιτακτική ανάγκη ως μέτρο αντιμετώπισης της πολυδιάσπασης του ελληνικού θεάτρου.
3. Ο αριθμός των θέσεων εργασίας και οι εργασιακές συνθήκες και σχέσεις όπως διαφαίνονταν από την κατατεθειμένη πρόταση.
4. Η κινητικότητά των σχημάτων τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό, η οποία πρέπει να ενισχυθεί.
5. Η πρωτοποριακή και ερευνητική δουλειά θεατρικών ομάδων και η ανάπτυξη νέων εκφραστικών μέσων, όπως και συμβολή τους στην ποικιλία του καλλιτεχνικού τοπίου της χώρας.
6. Η στήριξη της ελληνικής δραματουργίας.
7. Η κοινωνική δράση των σχημάτων απέναντι σε ευαίσθητα κοινωνικά σύνολα που αποδεικνύεται είτε από την κύρια πρόταση είτε από τις προβλεπόμενες παράλληλες δράσεις.
8. Η δραστηριοποίηση των σχημάτων και η ενεργός παρουσία τους κατά το πρόσφατο παρελθόν.
Τα προτεινόμενα ποσά όπως σημειώνει η Επιτροπή Επιχορηγήσεων Ελεύθερου Θεάτρου, δεν έρχονται να καλύψουν το συνολικό κόστος μιας παραγωγής, αλλά λειτουργούν ως μερική στήριξη των παραγωγών, και κυρίως του ανθρώπινου καλλιτεχνικού δυναμικού».