Τα πάνω κάτω φέρνει στο σύστημα εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση η υπουργός Παιδείας Άννα Διαμαντοπούλου. Διπλές Πανελλαδικές Εξετάσεις, ενδοσχολικές και εισαγωγικές μαζί, απευθείας εισαγωγή σε τμήματα χαμηλής ζήτησης, διπλό Μηχανογραφικό (ένα για τα τμήματα χαμηλής ζήτησης και ένα κανονικό) είναι μερικά μόνο από τα νέα στοιχεία που αλλάζουν τις Πανελλαδικές. Διαβάστε αναλυτικά όλες τις αλλαγές.
Βασικό χαρακτηριστικό του νέου συστήματος είναι ότι οι μαθητές της Γ' Λυκείου θα εξετάζονται σε όλα τους τα σχολικά μαθήματα με κοινά θέματα για το απολυτήριο (ενδοσχολικές) και – ταυτόχρονα, αλλά με άλλη ομάδα θεμάτων – σε τρία έως πέντε μαθήματα για την εισαγωγή στα πανεπιστήμια.
Στον πυρήνα των αλλαγών βρίσκεται ο νέος Εθνικός Οργανισμός Εξετάσεων που θα συσταθεί προκειμένου να αναλάβει την διεξαγωγή των εξετάσεων, προκειμένου να αποσυνδεθεί το Λύκειο από την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.
Αναλυτικά οι έξι βασικές αλλαγές στο νέο σύστημα εισαγωγής στα πανεπιστήμια:
- Ο προσδιορισμός της εξεταστέας ύλης που είναι μόνο θεματικός (π.χ. μηχανική στερεού σώματος, οπτική κ.τ.λ.) και όχι προσδιορισμός σελίδων.
- Ανάπτυξη τράπεζας θεμάτων διαβαθμισμένης (σταθμισμένης) δυσκολίας.
- Ανάδειξη επιλεγμένων βαθμολογητών που θα αξιολογούνται και θα επιμορφώνονται διαρκώς.
- Η διοργάνωση των εξετάσεων (θέματα, επιτηρήσεις, διάρκεια, διαδικασία βαθμολόγησης και αναβαθμολόγησης κ.λπ.).
- Η δυνατότητα οι εξετάσεις να επαναλαμβάνονται, υπό κάποιες προϋποθέσεις, εντός του έτους (πέραν της πάγιας ετήσιας διεξαγωγής τους) είναι ζήτημα που θα εξεταστεί από τον Οργανισμό Εξετάσεων.
- Δημιουργείται Ανεξάρτητος Εθνικός Οργανισμός Εξετάσεων, που θα αναλάβει συνολικά τη ρύθμιση όλων των σχετικών με τις εξετάσεις θεμάτων. Ανάμεσα στις αρμοδιότητές του συγκαταλέγονται
- Οι εξετάσεις: Στο τέλος της Γ’ Λυκείου οι μαθητές δίνουν Πανελλαδικές Εξετάσεις για την εισαγωγή τους στην ανώτατη εκπαίδευση. Η τελική γραπτή εξέταση ανά μάθημα περιλαμβάνει δύο ομάδες θεμάτων. Η επίδοση των μαθητών στην πρώτη ομάδα καθορίζει τον βαθμό που λαμβάνεται υπόψη για την απόκτηση του Απολυτηρίου Λυκείου στο συγκεκριμένο μάθημα, ενώ η επίδοση στη δεύτερη ομάδα καθορίζει την εισαγωγή στην ανώτατη εκπαίδευση. Οι Πανελλαδικές Εξετάσεις διεξάγονται σε όλα τα μαθήματα της Γ’ Λυκείου με μόνες εξαιρέσεις το σχέδιο έρευνας (project) και τη Φυσική Αγωγή, που αξιολογούνται μόνο ενδοσχολικά. Ολοι οι μαθητές της Γ’ Λυκείου υποχρεούνται να προσέλθουν στην εξέταση της πρώτης ομάδας θεμάτων για να λάβουν το Απολυτήριο Λυκείου. Στην εξέταση της δεύτερης ομάδας θεμάτων προχωρούν μόνον οι μαθητές που επιθυμούν εισαγωγή τους στο Πανεπιστήμιο.
- Καθορισμός κριτηρίων από ΑΕΙ-ΤΕΙ: Τα τμήματα των ΑΕΙ και ΤΕΙ δημοσιοποιούν τα κριτήρια που έχουν υιοθετήσει (π.χ. ποια μαθήματα και με ποιους συντελεστές βαρύτητας σε ένα έκαστο) για την εισαγωγή φοιτητών σε αυτά. Ο αριθμός των εξεταζόμενων μαθημάτων θα είναι από 3 έως 5. Η ελληνική γλώσσα είναι υποχρεωτικά ένα από αυτά.
- Εισαγωγή χωρίς εξετάσεις: Οι μαθητές μπορούν να εισάγονται χωρίς εξετάσεις σε τμήματα, όπου συγκεντρώνεται ζήτηση χαμηλότερη από τον αριθμό των προσφερόμενων θέσεων. Σε αυτή την περίπτωση τα εν λόγω τμήματα μπορούν να θέτουν ελάχιστες προϋποθέσεις εισαγωγής, που σχετίζονται μόνο με την επίδοση των μαθητών στο λύκειο.
- Δύο Μηχανογραφικά: Τον Φεβρουάριο οι μαθητές υποβάλλουν ένα πρώτο Μηχανογραφικό Δελτίο, με βάση το οποίο προσδιορίζονται τα τμήματα χαμηλής ζήτησης στα οποία οι μαθητές που τα δήλωσαν μπορούν να εισαχθούν χωρίς εισαγωγικές εξετάσεις. Μετά τη διεξαγωγή των εισαγωγικών εξετάσεων τον Ιούνιο, οι μαθητές που συμμετείχαν σε αυτές υποβάλλουν νέο, οριστικό αυτή τη φορά Μηχανογραφικό Δελτίο με τις προτιμήσεις τους.
- Εξετάσεις σε όσα μαθήματα επιθυμούν: Οι μαθητές μπορούν να εξεταστούν σε όσα μαθήματα επιθυμούν από το ενδεικτικό Πρόγραμμα Σπουδών που παρακολουθούν ώστε να διευρύνουν το φάσμα των επιλογών τους σε τμήματα. Οι τελικές εξετάσεις στις Α’, Β’ και Γ’ Λυκείου διεξάγονται ενδοσχολικά με θέματα που τίθενται σε εθνικό επίπεδο. Στα γραπτά καλύπτονται τα ονόματα των μαθητών. Ο βαθμός της κάθε τάξης αντίστοιχα προκύπτει ως ο μέσος όρος της προφορικής και της τελικής γραπτής επίδοσης του μαθητή σε κάθε μάθημα. Ο βαθμός του απολυτηρίου δύναται να προσμετράται για την εισαγωγή των μαθητών σε ποσοστό που αποφασίζει ο Εθνικός Οργανισμός.
Η πρόταση της υπουργού Παιδείας Αννας Διαμαντοπούλου αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή εντός του Φεβρουαρίου.
Ποιους επηρρεάζουν οι αλλαγές
Το νέο σύστημα των εισαγωγικών εξετάσεων με την ευθύνη του Εθνικού Οργανισμού Εξετάσεων θα ισχύσει πρώτη φορά πλήρως για τους μαθητές που σήμερα φοιτούν στην Γ’ Γυμνασίου (δηλαδή από το σχολικό έτος 2014-15).
Για τους μαθητές που σήμερα φοιτούν στις Β’ και Γ’ Λυκείου δεν θα υπάρξει απολύτως καμία αλλαγή στο σύστημα πρόσβασης ούτε στο Πρόγραμμα Σπουδών.
Η σημερινή Α’ Λυκείου ουσιαστικά εξελίσσεται σε «πειραματική» τάξη.
Ετσι, για τους μαθητές της θα ισχύσει μεταβατικό πρόγραμμα, σύμφωνα με το οποίο θα παρακολουθήσουν τα νέα ενδεικτικά Προγράμματα Σπουδών των τάξεων Β’ και Γ’ Λυκείου. Στο τέλος της Γ’ Λυκείο θα δώσουν Πανελλαδικές Εξετάσεις, που διοργανώνονται όπως και σήμερα από το υπουργείο Παιδείας.
Η τελική γραπτή εξέταση ανά μάθημα περιλαμβάνει δύο ομάδες θεμάτων. Η επίδοση των μαθητών στην πρώτη ομάδα θεμάτων θα καθορίσει τον βαθμό που λαμβάνεται υπόψη για την απόκτηση του Απολυτηρίου Λυκείου, ενώ η επίδοση στη δεύτερη ομάδα θεμάτων θα καθορίσει την εισαγωγή στην ανώτατη εκπαίδευση. Για την εισαγωγή τους θα εξεταστούν σε τέσσερα μαθήματα, που καθορίζονται από τα Τμήματα ΑΕΙ και ΤΕΙ ανάλογα με το ενδεικτικό Πρόγραμμα Σπουδών που έχουν παρακολουθήσει. Τα τμήματα θα προσδιορίσουν αυτά τα τέσσερα μαθήματα μέχρι τα τέλη Μαΐου.Επίσης, θα μπορούν να εισάγονται χωρίς εξετάσεις σε τμήματα χαμηλής ζήτησης.