Μια δραματική εικόνα με τιμές προϊόντων που ξεπερνούν κατά πολύ τις αντίστοιχες στις αγορές της Γερμανίας, της Βρετανίας, της Γαλλίας, της Ιταλίας, της Ισπανίας, αλλά και της Βουλγαρίας προκύπτει από έρευνα του υπουργείου Ανάπτυξης σε 70 συνολικά προϊόντα ευρείας κατανάλωσης, εκ των οποίων τα 50 είναι επώνυμα.
Από την έρευνα προκύπτει ότι στη χώρα μας είναι πολύ υψηλότερες οι τιμές σε δημητριακά, απορρυπαντικά, είδη προσωπικής υγιεινής και αναψυκτικά. Αντίθετα, ανταγωνιστικές παρουσιάζονται οι τιμές των νωπών προϊόντων, παρ' όλο που στην Ελλάδα καταγράφονται υψηλότερες τιμές παραγωγού, όπως σχολιάζουν για τα ευρήματα της μελέτης, στελέχη του υπουργείου.
Μάλιστα, η κατάσταση αυτή έχει οδηγήσει το υπουργείο να εξετάζει το ενδεχόμενο ύπαρξης καρτέλ και εναρμονισμένων πρακτικών από τις εταιρείες που προμηθεύουν τα σούπερ μάρκετ. Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι ένα κουτάκι Pepsi-Cola των 330 ml πωλείται στην Ελλάδα προς 0,56 ευρώ την στιγμή που το ίδιο προϊόν πωλείται στην γειτονική Ιταλί απρος 0,37 ευρώ. Αντίστοιχα ένα μεταλλικό κουτάκι της μπύρας Heineken πωλείται στην Ελλάδα προς 0,98 ευρώ ενώ στη Γερμανία 10 λεπτά λιγότερο. Αντίστοιχα, το στοματικό διάλυμα Lysterine στην Ελλάδα κοστίζει 6,8 ευρώ ενώ στη Γαλλία 6,09 και στη Γερμανία... 3,46 ευρώ!
Ο παρακάτω πίνακας που δημοσιεύει σήμερα η εφημερίδα «ΤΑ ΝΕΑ» είναι αποκαλυπτικός:
Ωστόσο, τα στελέχη του υπουργείο παραδέχονται ότι σημαντικό μερίδιο ευθύνης στην ακρίβεια έχει η αύξηση του ΦΠΑ. Όπως ανέφεραν σε συνάντησή τους με δημοσιογράφους υψηλόβαθμα στελέχη του υπουργείου: «αν αφαιρεθεί ο ΦΠΑ, το μέσο καλάθι του Έλληνα καταναλωτή σε σχέση με αυτό των υπόλοιπων καταναλωτών στις συγκεκριμένες χώρες είναι φθηνότερο'».
Εκτός από τους φόρους, όμως, διαπιστώνεται ότι η τελική τιμή αυξάνεται εξαιτίας των διεθνών τιμών στις πρώτες ύλες (πετρέλαιο, ζάχαρη, κακάο κ.λπ.), αλλά και λόγω των αυξήσεων στις τιμές παραγωγού, στο μεταφορικό κόστος και στο μισθολογικό κόστος στον τομέα των υπηρεσιών. Όπως είπε πολύ χαρακτηριστικά ανώτερο στέλεχος του υπουργείου «όπου έχουμε αποκλιμάκωση μισθολογικού κόστους έχουμε αποκλιμάκωση τιμών».
Ιδιαίτερη αναφορά έγινε και στο κόστος στέγασης και τα μεταφορικά τα οποία επιβαρύνουν τις τιμές. Σύμφωνα με το ίδιο στέλεχος, στη στέγαση και τις μεταφορές οι ανατιμήσεις οφείλονται αποκλειστικά στη ραγδαία αύξηση των τιμών των καυσίμων (θέρμανσης και κίνησης). Τόσο οι διεθνείς τιμές όσο και η αύξηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης στο πετρέλαιο θέρμανσης (αυξήθηκε από 2 σε 6 λεπτά ανά λίτρο από 15 Οκτωβρίου) οδήγησαν τις λιανικές τιμές σε υψηλότερα επίπεδα παρ' ότι υπάρχει σημαντικός περιορισμός των περιθωρίων κέρδους των πρατηρίων και των εταιρειών εμπορίας (κυμαίνεται σταθερά κάτω από τα 10 λεπτά ανά λίτρο, μειωμένο κατά περίπου 20%).
- Κατάργηση του έμμεσου κόστους από φορολογικές παραβάσεις (π.χ. διαχωρισμός εύφλεκτων ειδών από απλά προϊόντα με aerosol cans, νόμος σχετικά με το συνολικό βάρος του οχήματος που προβλέπει ότι πρέπει να είναι μικρότερο από το βάρος που είναι από μόνο του το όχημα χωρίς το ωφέλιμο φορτίο κ.ά.).