Τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει η αγορά λίγο πριν την επίσημη έναρξη της καλοκαιρινής περιόδου και της υποδοής των περίπου 29 εκατ. τουριστών που αναμένονται φέτος, επισημαίνει η Ελληνική Συνομοσπονδία Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας.
Οι πρώτοι πέντε μήνες του 2017 ολοκληρώθηκαν, χωρίς, όμως, να κλείσουν οι εκκρεμότητες της β´ αξιολόγησης, ενώ αντίθετα ξεκινούν οι βαριές φορολογικές υποχρεώσεις τού 2017 για φυσικά και νομικά πρόσωπα. Η τεχνική συμφωνία με την τρόικα, μπορεί να απομακρύνει το όποιο ενδεχόμενο «ατυχήματος» μέχρι το 2023, οπότε λήγει και η περίοδος ασυλίας για πιθανή χρεοκοπία της χώρας μας από πλευράς ΔΝΤ, αλλά οι συνθήκες ασφυξίας στην ελληνική οικονομία και την αγορά παραμένουν, τονίζει.
Οι φορολογικές αρχές με τη χρήση της τεχνολογίας που διαθέτουν, βάζουν στο στόχαστρο τις εισπράξεις εμπορικών καταστημάτων και μικρομεσαίων επιχειρήσεων. Στο μικροσκόπιο μπαίνουν οι εισπράξεις που πραγματοποιούν οι έμποροι μέσω των POS με τη δυνατότητα δέσμευσης και κατάσχεσης εισπράξεων και λογαριασμών. Σύντομα θα υπάρχει πλατφόρμα διασύνδεσης των ταμειακών Μηχανών με το TAXIS και σε λίγους η δημιουργία e-Τιμολογίου για την πάταξη των πλαστών και εικονικών τιμολογίων.
Στο νέο νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών «Προσαρμογή της ελληνικής νομοθεσίας στις διατάξεις της Οδηγίας (Ε.Ε.) 2015/2376 και άλλες διατάξεις», το οποίο κατατέθηκε την Παρασκευή 26/5 στη Βουλή, θεσπίζονται νέα πρόστιμα από 100 έως και 1.000 ευρώ, για τη μη έκδοση ή λήψη παραστατικών (αποδείξεις ή τιμολόγια) από επιχειρήσεις και ελεύθερους επαγγελματίες για πράξεις που δεν επιβαρύνονται με ΦΠΑ, αλλά και για τη μη έκδοση στοιχείων διακίνησης.
Το Νομοσχέδιο περιλαμβάνει σημαντικές αλλαγές στον ΕΝΦΙΑ, στον ΦΠΑ αλλά και στην υποχρεωτική αυτόματη ανταλλαγή πληροφοριών στον τομέα της φορολογίας ως εξής:
- Στο πλαίσιο περιορισμού της χρήσης μετρητών, με στόχο την πάταξη της φοροδιαφυγής και την ενίσχυση των ηλεκτρονικών συναλλαγών, επιβάλλεται πρόστιμο 100 ευρώ ανά παράβαση για τη μη εξόφληση από τον λήπτη των αγαθών ή των υπηρεσιών φορολογικών στοιχείων συνολικής αξίας 500 ευρώ και άνω, με τη χρήση μέσων πληρωμής με κάρτα ή άλλων ηλεκτρονικών μέσων πληρωμής. Η συγκεκριμένη διάταξη αφορά συναλλαγές μεταξύ επιχειρήσεων και ιδιωτών (πωλήσεις σε ιδιώτες).
- Τα νέα πρόστιμα για παραβάσεις του Κώδικα Φορολογικών Διαδικασιών (ΚΦΔ), αναφορικά με τη μη έκδοση φορολογικών στοιχείων ή την έκδοση ανακριβών παραστατικών για πράξεις που δεν επιβαρύνονται με ΦΠΑ, όπως επίσης και για τη μη τήρηση στοιχείων διακίνησης, ορίζονται στα 500 € ανά φορολογικό έλεγχο, σε περίπτωση τήρησης απλογραφικών βιβλίων και στα 1.000 € για όσους τηρούν διπλογραφικά.
- Πρόθεση της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) είναι η εντατικοποίηση των φορολογικών ελέγχων και της διενέργειας ακόμη πιο εκτεταμένων ηλεκτρονικών πλειστηριασμών. Σύμφωνα, μάλιστα, με στοιχεία της ΑΑΔΕ για το 2016 ο συνολικός αριθμός των μέτρων αναγκαστικής είσπραξης ανήλθε σε 1,6 εκ. έναντι 747 χιλ. στη διάρκεια του 2015, εκ των οποίων οι κατασχέσεις εις χείρας τρίτων (τραπεζικών λογαριασμών, ενοικίων κ.λπ.) παρουσιάζουν τη μεγαλύτερη συχνότητα με 95,7%. Για το τρέχον έτος και ειδικότερα στο α΄ τρίμηνο η ΑΑΔΕ έχει προβεί στην κατάσχεση των περιουσιακών στοιχείων 50,4 χιλ. φορολογουμένων, ενώ οι υπόχρεοι στους οποίους έχουν επιβληθεί αναγκαστικά μέτρα είσπραξης ανέρχονται σε 889 χιλ.
- Οι διατάξεις του σχεδίου Νόμου ορίζουν τη δυνατότητα άρσης τού επαγγελματικού απορρήτου, για όσες επαγγελματικές κατηγορίες αυτό ισχύει. Πλέον, δίνεται η δυνατότητα στο διοικητή της ΑΑΔΕ να υποδεικνύει με απόφασή του κατηγορίες φορολογουμένων, οι οποίες υποχρεούνται να παρέχουν στοιχεία για την επαγγελματική τους δραστηριότητα. Μάλιστα, ο ορισμός των υπόχρεων θα πραγματοποιείται χωρίς να απαιτείται κάποια άλλη διοικητική ενέργεια. Η φορολογική διοίκηση θα μπορεί να συλλέγει πληροφορίες από τρίτα πρόσωπα που δεσμεύονται από το επαγγελματικό απόρρητο αφού, όπως ορίζεται, τα πρόσωπα που δεσμεύονται από το επαγγελματικό απόρρητο υποχρεούνται να παρέχουν στην ΑΑΔΕ πληροφορίες όχι μόνο για οικονομικές συναλλαγές τους με τους φορολογουμένους αλλά και για οικονομικές συναλλαγές των φορολογούμενων που διεξάγονται μέσω αυτών.