Σιδερένιες φιγούρες, χρωματιστές, με νέον, ευλύγιστες, μια μελέτη της σχέσης του σώματος με τον χώρο και τον χρόνο.
Αυτά τα εμβληματικά έργα του σπουδαίου Γιώργου Λάππα θα δούμε αυτό το καλοκαίρι στη γκαλερί CITRONNE στον Πόρο.
Η ατομική, post mortem έκθεση του Γιώργου Λάππα, καλλιτέχνη που κατέχει μια ιδιαίτερη θέση στην ελληνική τέχνη, ανοίγει τη φετινή σεζόν και προτείνει μέσα από τα έργα του, μία κατάδυση σε πτυχές της ανθρώπινης ψυχής, τα ένστικτα, την απώλεια.
Στην έκθεση παρουσιάζονται 31 έργα, γλυπτά, μελέτες και σχέδια, τα οποία καλύπτουν την χρονική περίοδο 1978 – 2015, δηλαδή από τα φοιτητικά του χρόνια έως τον πρόωρο θάνατό του το 2016.
Η έκθεση επιχειρεί να δώσει μια όσο το δυνατόν πληρέστερη εικόνα από την σύνθετη προσωπικότητα και την εικαστική αναζήτηση του καλλιτέχνη.
Φιγούρες, σε μεγάλο και μικρό μέγεθος, από μπρούντζο, αλουμίνιο, ύφασμα, πλαστικό, ηλεκτρικές λυχνίες απαρτίζουν τον γλυπτικό κόσμο του Γιώργου Λάππα.
Οι φιγούρες αυτές κινούνται ή στέκουν στα άκρα της πραγματικότητας, αγνοώντας τους νόμους της φυσικής και της ισορροπίας.
Το φυσικό σώμα καταργείται, η σκέψη, η μνήμη και η αφήγηση λειτουργούν με εσωτερική λογική, χωρίς αντιληπτή συνέπεια. Αναπάντεχα υλικά δημιουργούν μια αίσθηση παράδοξου, η οποία ανακαλεί υποσυνείδητες ονειρικές συνδέσεις, δυσανάγνωστους συνειρμούς.
Οι αφετηρίες της έμπνευσής του Γιώργου Λάππα δεν γνωρίζουν όρια γεωγραφικά, χρονικά, πολιτισμικά ή εθνικά.
Τα γλυπτά του παραπέμπουν υπαινικτικά στην Αίγυπτο και στα ιερογλυφικά, στην Ινδία και στους ναούς των Βραχμάνων, προβάλλουν το παράδοξο και υπαινίσσονται την μαγεία- ως ενδείξεις, ίσως, μιας νοσταλγίας για ένα «μεταφυσικό» παρελθόν της Ανατολής που έρχεται σε αντίθεση με τον ορθολογισμό της Δύσης.
Μοναδικό αντίδοτο σε αυτό είναι το έργο Τέχνης, ο μόνος τρόπος να γεφυρώσει τις αντιθέσεις, να οικειοποιηθεί το μη γνώριμο- δηλαδή, να περατωθεί "ο ξένος κόσμος". Οι σαμάνοι και οι ταχυδακτυλουργοί, οι ισορροπιστές-ακροβάτες στο έργα του Γ. Λάππα αφηγούνται παραστατικά την αέναη επιθυμία του ανθρώπου να υπερβεί τα εκάστοτε όρια - είτε πρόκειται για τον φυσικό κόσμο που τον περιβάλλει είτε για την πεπερασμένη νόηση και γνώση.
Γιώργος Λάππας: Ο ψυχολόγος που τον κέρδισε η τέχνη
Ο Γιώργος Λάππας γεννήθηκε το 1950 στο Κάιρο από Έλληνες γονείς και πέθανε το 2016 στην Αθήνα.
Σπούδασε κλινική ψυχολογία στο Reed College στο Portland του Όρεγκον (1969-73) και εργάστηκε εθελοντικά σε μεγάλα ψυχιατρικά κέντρα της Αμερικής.
Το 1974 ταξίδεψε με την υποτροφία Watson στην Ινδία για να μελετήσει την ινδική γλυπτικη και αρχιτεκτονική και το 1975 παρακολούθησε μαθήματα αρχιτεκτονικής στο Α. Α. School of Architecture του Λονδίνου.
Από το 1976 έως το 1981 φοίτησε στην ΑΣΚΤ στην Αθήνα με δασκάλους τον Γ. Παππά και τον Γ. Νικολαΐδn και το 1984 με υποτροφία του γαλλικού κράτους για γλυπτική συνέχισε τις σπουδές του στην Ecole Superieure des Beaux-Arts στο Παρίσι.
Το διάστημα 1986-1987 εργάστηκε στη Γαλλία και την Αγγλία. Το 1987 εξελέγη Καθηγητής στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας.
Το 1991 προσεκλήθη από τη Fondation Cartier σε πρόγραμμα δημιουργικής παραμονής στη Γαλλία. Εκθέτει έργα του από το 1981 σε ατομικές και ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Έργα του βρίσκονται σε ιδιωτικές και δημόσιες συλλογές.
Οι 3 εκθέσεις της γκαλερί Citronne για το καλοκαίρι του 2017
Όπως κάθε χρόνο, έτσι και φέτος, το ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ 2017, η γκαλερί CITRONNE με τις εκθέσεις της αποσκοπεί να εισάγει έναν διάλογο, εντάσσοντας τις δημιουργίες των καλλιτεχνών στους ευρύτερους προβληματισμούς του σύγχρονου κόσμου.
Η θεματική του καλοκαιριού εστιάζεται στα «Όρια». Τρεις σύγχρονοι καλλιτέχνες – Γιώργος Λάππας, Γιάννης Αδαμάκος και Αλεξάνδρα Αθανασιάδη, από άλλη αφετηρία και διαδρομή ο καθένας, αναζητούν, νοηματοδοτούν και προτείνουν. Με κυρίαρχο στοιχείο την Μνήμη, προσωπική ή συλλογική, οι καλλιτέχνες εντοπίζουν καταβολές και συγκροτούν ταυτότητες.
Τα Όρια περιορίζουν, επεκτείνονται, αναστέλλουν, λειτουργούν, απαγορεύουν ή ξεπερνιούνται.
Ο Γιώργος Λάππας (20 Μαΐου – 11 Ιουλίου) ανατρέπει τα Όρια, απωθεί τον περιορισμό, αδιαφορεί για τον «ορθολογισμό».
Ο Γιάννης Αδαμάκος (15 Ιουλίου – 4 Σεπτεμβρίου) κινείται πάνω στο Όριο, σε μια νοητή ιδεατή μεθόριο, εξαντλεί τα όρια ανάμεσα στον αισθητό κόσμο και την υποκειμενική-υποσυνείδητη πρόσληψη της πραγματικότητας.
Η Αλεξάνδρα Αθανασιάδη (9 Σεπτεμβρίου -31 Οκτωβρίου) επιχειρεί να μετατοπίσει τα Όρια. Αντιπαλεύει την φθορά, συνθέτει τα θραύσματα, συνενώνει τα αποτυπώματα, δημιουργεί στρώσεις και επιστρώσεις, όπως οι φάσεις και οι αναμνήσεις του ανθρώπινου βίου.
Επιμέλεια: Τατιάνα Σπινάρη – Πολλάλη, Δρ της Ιστορίας της Τέχνης
Η έκθεση του Γιώργου Λάππα θα διαρκέσει από τις 20 Μαΐου ως τις 11 Ιουλίου 2017.
Κείμενα καταλόγου έκθεσης Γ. Λάππα: Τατιάνα Σπινάρη–Πολλάλη και Πολύνα Κοσμαδάκη.
Γκαλερί Citronne, Πόρος, τηλ. 30-6979-989684