Σημαντικά έργα τέχνης, 31 στο σύνολό τους, γλυπτά, μελέτες και σχέδια που καλύπτουν την περίοδο 1978 - 2015 του αξέχαστου εικαστικού Γιώργου Λάππα, είναι η πρόταση της γκαλερί CITRONNE στον Πόρο για την έναρξη του φετινού καλοκαιριού.
Όλα τους επικεντρώνονται στην ανθρώπινη φιγούρα, αυτή που ο Λάππας ανέδειξε, την εύκαμπτη, από σύρμα και ύφασμα, τη χρωματιστή, αυτή που λες και ακροβατεί στις μύτες.
Η έκθεση επιχειρεί να δώσει μια όσο το δυνατόν πληρέστερη εικόνα από την σύνθετη προσωπικότητα και την εικαστική αναζήτηση του Γιώργου Λάππα.
Κόκκινη Φιγούρα, Μέταλλο και Ύφασμα
Θα δούμε τα πρώτα έργα του, από τα φοιτητικά του χρόνια έως τον πρόωρο θάνατό του το 2016. Φιγούρες, σε μεγάλο και μικρό μέγεθος, από μπρούντζο, αλουμίνιο, ύφασμα, πλαστικό, ηλεκτρικές λυχνίες απαρτίζουν τον γλυπτικό κόσμο του Γιώργου Λάππα.
Οι φιγούρες αυτές λες και κινούνται ή στέκουν στα άκρα της πραγματικότητας, αγνοώντας τους νόμους της φυσικής και της ισορροπίας.
Μπλε Φιγούρα, Μέταλλο, Πλαστ ικό Ύφασμα Ηλεκτρικές Λυχνίες
Κηπουρός στο Ταβάνι, Μπρούντζος
Το φυσικό σώμα καταργείται, η σκέψη, η μνήμη και η αφήγηση λειτουργούν με εσωτερική λογική, χωρίς αντιληπτή συνέπεια. Αναπάντεχα υλικά δημιουργούν μια αίσθηση παράδοξου, η οποία ανακαλεί υποσυνείδητες ονειρικές συνδέσεις, δυσανάγνωστους συνειρμούς.
Οι αφετηρίες της έμπνευσής του Γιώργου Λάππα δεν γνωρίζουν όρια γεωγραφικά, χρονικά, πολιτισμικά ή εθνικά.
Ισορροπιστής, Μπρούντζος
Τα γλυπτά του παραπέμπουν υπαινικτικά στην Αίγυπτο και στα ιερογλυφικά, στην Ινδία και στους ναούς των Βραχμάνων, προβάλλουν το παράδοξο και υπαινίσσονται την μαγεία- ως ενδείξεις, ίσως, μιας νοσταλγίας για ένα «μεταφυσικό» παρελθόν της Ανατολής που έρχεται σε αντίθεση με τον ορθολογισμό της Δύσης.
Μοναδικό αντίδοτο σε αυτό είναι το έργο Τέχνης, ο μόνος τρόπος να γεφυρώσει τις αντιθέσεις, να οικειοποιηθεί το μη γνώριμο- δηλαδή, να περατωθεί «ο ξένος κόσμος».
Σόλωνας σε Θέση Ανάπαυσης, Μπρούντζος
Σαμάνος, Μπρούντζος
Οι σαμάνοι και οι ταχυδακτυλουργοί, οι ισορροπιστές-ακροβάτες στο έργα του Γ. Λάππα αφηγούνται παραστατικά την αέναη επιθυμία του ανθρώπου να υπερβεί τα εκάστοτε όρια - είτε πρόκειται για τον φυσικό κόσμο που τον περιβάλλει είτε για την πεπερασμένη νόηση και γνώση.
Γιώργος Λάππας: Ο ψυχολόγος της τέχνης
Ο Γιώργος Λάππας γεννήθηκε το 1950 στο Κάιρο από Έλληνες γονείς και πέθανε το 2016 στην Αθήνα.
Σπούδασε κλινική ψυχολογία στο Reed College στο Portland του Όρεγκον (1969-73) και εργάστηκε εθελοντικά σε μεγάλα ψυχιατρικά κέντρα της Αμερικής.
Το 1974 ταξίδεψε με την υποτροφία Watson στην Ινδία για να μελετήσει την ινδική γλυπτικη και αρχιτεκτονική και το 1975 παρακολούθησε μαθήματα αρχιτεκτονικής στο Α. Α. School of Architecture του Λονδίνου.
Από το 1976 έως το 1981 φοίτησε στην ΑΣΚΤ στην Αθήνα με δασκάλους τον Γ. Παππά και τον Γ. Νικολαΐδn και το 1984 με υποτροφία του γαλλικού κράτους για γλυπτική συνέχισε τις σπουδές του στην Ecole Superieure des Beaux-Arts στο Παρίσι.
Το διάστημα 1986-1987 εργάστηκε στη Γαλλία και την Αγγλία. Το 1987 εξελέγη Καθηγητής στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας. Το 1991 προσεκλήθη από τη Fondation Cartier σε πρόγραμμα δημιουργικής παραμονής στη Γαλλία. Εκθέτει έργα του από το 1981 σε ατομικές και ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Έργα του βρίσκονται σε ιδιωτικές και δημόσιες συλλογές.
Η έκθεση στην γκαλερί Citronne στον Πόρο θα διαρκέσει από τις 20 Μαΐου ως τις 11 Ιουλίου 2017.
Κείμενα καταλόγου έκθεσης Γ. Λάππα: Τατιάνα Σπινάρη–Πολλάλη και Πολύνα Κοσμαδάκη.
Τα «όρια» της γκαλερί CITRONNE
Η γκαλερί CITRONNE, ανοίγει την φετινή καλοκαιρινή της περίοδο στον Πόρο με την ατομική, post mortem έκθεση του Γιώργου Λάππα, καλλιτέχνη που κατέχει μια ιδιαίτερη θέση στην ελληνική τέχνη.
Όπως κάθε χρόνο, έτσι και φέτος, το καλοκαίρι του 2017, η γκαλερί CITRONNE μέσα από τις εκθέσεις της αποσκοπεί να εισάγει έναν διάλογο, εντάσσοντας τις δημιουργίες των καλλιτεχνών στους ευρύτερους προβληματισμούς του σύγχρονου κόσμου.
Η θεματική του καλοκαιριού εστιάζεται στα «Όρια». Τρεις σύγχρονοι καλλιτέχνες, Γιώργος Λάππας, Γιάννης Αδαμάκος και Αλεξάνδρα Αθανασιάδη, από άλλη αφετηρία και διαδρομή ο καθένας, αναζητούν, νοηματοδοτούν και προτείνουν.
Με κυρίαρχο στοιχείο την «Μνήμη», προσωπική ή συλλογική, οι καλλιτέχνες εντοπίζουν καταβολές και συγκροτούν ταυτότητες.
Τα «Όρια» περιορίζουν, επεκτείνονται, αναστέλλουν, λειτουργούν, απαγορεύουν ή ξεπερνιούνται.
Τρεις εκθέσεις για το καλοκαίρι του 2017
Ο Γιώργος Λάππας (20 Μαΐου – 11 Ιουλίου) ανατρέπει τα Όρια, απωθεί τον περιορισμό, αδιαφορεί για τον «ορθολογισμό».
Ο Γιάννης Αδαμάκος (15 Ιουλίου – 4 Σεπτεμβρίου) κινείται πάνω στο Όριο, σε μια νοητή ιδεατή μεθόριο, εξαντλεί τα όρια ανάμεσα στον αισθητό κόσμο και την υποκειμενική-υποσυνείδητη πρόσληψη της πραγματικότητας.
Η Αλεξάνδρα Αθανασιάδη (9 Σεπτεμβρίου -31 Οκτωβρίου) επιχειρεί να μετατοπίσει τα Όρια. Αντιπαλεύει την φθορά, συνθέτει τα θραύσματα, συνενώνει τα αποτυπώματα, δημιουργεί στρώσεις και επιστρώσεις, όπως οι φάσεις και οι αναμνήσεις του ανθρώπινου βίου.
Γκαλερί CITRONNE, παραλία Πόρου