Ρούχα με αιχμές, με χοντρή επένδυση, με πιέτες, κλος και ασυμμετρίες. Η αιρετική μόδα της Γιαπωνέζας Ρέι Καβακούμπο, ιδρύτριας του οίκου «Comme des Garcons» εκτίθεται στο Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης (Met).
Με αυτό τον τρόπο το Μουσείο τιμά τα σχεδόν 50 χρόνια της δουλειάς της.
Η Καβακούμπο είναι γνωστή για τα πρωτοποριακά της σχέδια και την ικανότητά της να προκαλεί τις συμβατικές έννοιες της ομορφιάς, του καλού γούστου και του νεωτερισμού.
Για την έκθεση «Art of the In-Between», το Met που επέλεξε έναν κατάλευκο χώρο του Costume Institute ώστε να αναδεικνύονται τα περίπου 140 κομμάτια, θέλησε να δώσει μια εικόνα αυτού του μοναδικού κόσμου στο θέμα για το οποίο η σχεδιάστρια είπε μια ημέρα: «Για να είναι κάτι όμορφο, δεν είναι απαραίτητο να είναι ωραίο».
Από το 1969, αυτή η αδύνατη γυναίκα με τις αφέλειες «αρνείται τις καθιερωμένες αξίες, τις συμβατικότητες και αυτό που γενικά είναι αποδεκτό ως κανόνας», όπως η ίδια υπενθυμίζει στις σημειώσεις της έκθεσης.
Ο κόσμος του Comme des Garcons είναι ο κόσμος της ασυμμετρίας, της έλλειψης ισορροπίας, της συνθλιπτικής παρουσίας του σχήματος, με το ρούχο να εξορίζει τη γυναίκα στο δεύτερο πλάνο.
Ολιγόλογη, η σχεδιάστρια δεν εκφράζεται ποτέ δημόσια και αρνείται να αναλύει τις δημιουργίες της διεκδικώντας «έλλειψη πρόθεσης».
Η έκθεση ολοκληρώνεται στις 4 Σεπτεμβρίου.
Τα τεχνάσματα της 74χρονης στη μόδα
Η 74χρονη σχεδιάστρια χρησιμοποιεί τεχνάσματα για να μεταμορφώνει τη σιλουέτα της γυναίκας, με συνέπεια μερικές φορές να απομακρύνεται πολύ από τους κανόνες της μόδας.
Το πρώτο της ντεφιλέ στο Παρίσι το 1982, σε πνεύμα ριζικά αντίθετο στο glamour που κυριαρχούσε την εποχή εκείνη, έτυχε ψυχρής αποδοχής και η κολεξιόν χαρακτηρίστηκε «μετα-ατομική».
Σε συνέντευξή της στο περιοδικό System, η Καβακούμπο είχε πει ότι της αρέσει το αντικομφορμιστικό «πνεύμα του πανκ».
Η ίδια θεωρούσε ότι η λέξη αυτή που εφευρέθηκε τη δεκαετία του 1970, μπορούσε να χαρακτηρίσει όλες τις δημιουργίες της "καθ΄όσον αντιβαίνει στην επικρατούσα τάση".
Η έκθεση δείχνει τους επαναστατικούς πειραματισμούς της σχεδιάστριας "in-between", το χώρο μεταξύ των συνόρων. Αντικείμενα είναι οργανωμένα σε εννέα αισθητικές εκφράσεις στο έργο της Καβακούμπο: Απουσία/Παρουσία, Σχέδιο/Όχι σχέδιο, Μόδα/Αντί-μοδα, Πρότυπο/Πολλαπλό, Εαυτός/Άλλος, Τότε/Τώρα, Ψηλά/Χαμηλά, Αντικείμενο/Υποκείμενο, Ένδυμα/Μη ένδυμα. Η Καβακούμπο γκρεμίζει τα νοητά τείχη μεταξύ αυτών των ορίων, της διπλής υπόστασης, εκθέτοντας την έλλειψη φυσικότητας και την αυθαιρεσία τους.
Για τον διευθυντή του Met Τόμας Κάμπελ, «οι δημιουργίες της μοιάζουν συχνά με γλυπτά».
Για τον συντηρητή 'Αντριου Μπόλτον, διευθυντή του Costume Institute του Met, «δεν υπάρχει καμιά αμφιβολία ότι η μόδα της Καβακούμπο έχει τη θέση της σε ένα μουσείο τέχνης. Το έργο της σχεδιάστριας καθιστά περιττή τη συζήτηση για τον διαχωρισμό μεταξύ της τέχνης και της μόδας».
Στα περισσότερα από 70 χρόνια ύπαρξής του, το Costume Institute έχει αφιερώσει κατά το παρελθόν μόνο μια φορά έκθεση αφιερωμένη σε εν ζωή σχεδιαστή, στον Ιβ Σεν Λοράν το 1983.
(ΑΠΕ-ΜΠΕ, Πηγή: AFP, The Metropolitan Museum of Art)